کد خبر: ۷۰۳۷۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴

پذیرفتن اینکه چه قدر ممکن است در معرض خطر باشید کار سختی نیست، همیشه درصدی از احتمال برای رخ دادن رویداد طبیعی یا غیرطبیعی که منجر به آسیب می‌شود، وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پذیرفتن اینکه چه قدر ممکن است در معرض خطر باشید کار سختی نیست، همیشه درصدی از احتمال برای رخ دادن رویداد طبیعی یا غیرطبیعی که منجر به آسیب می‌شود، وجود دارد. نکته اصلی، اما اینجاست که همه اعضای خانواده برای رویارویی با این مخاطرات آماده باشند. در این صفحه لیستی از پیام‌های مورد نیاز برای رویارویی با مخاطرات و عواملی که خطرات فیزیکی و محیطی را کاهش می‌دهند آورده‌ایم که خواندن آن می‌تواند مفید باشد.

پیام‌های کلیدی برای رویارویی با مخاطرات در کوتاه‌ترین فرصت

یاد بگیرید که چگونه انشعاب خدمات شهری خود (آب، برق و گاز) را قطع کنید
مکان، زمان و چگونگی قطع انشعاب خدمات شهری (آب، برق و گاز) را بدانید.
مطمئن شوید که هنگام بروز موقعیت اضطراری، دسترسی به انشعابات به آسانی صورت می‌پذیرد. در مکان مناسب از شیر‌های قطع خودکار استفاده کنید. در صورت نیاز و برای دسترسی به انشعابات یا قطع آنها، یک آچار یا ابزار دیگری در دسترس داشته باشید.

در صورت قطع برق کار‌های پیشگیرانه را برای مقابله با آتش‌سوزی انجام دهید
اگر به هر دلیل برق قطع شود، تمامی شعله‌ها را خاموش کرده و هرگز پس از وقوع حادثه، آتش (سیگار، کبریت یا شمع) روشن نکنید. تا زمانی که مطمئن نشدید خطر نشت گاز یا سوخت برطرف شده، تنها از فانوس و چراغ‌قوه‌ای که با باتری کار می‌کند استفاده کنید.

تمرین‌های آمادگی در شرایط اضطراری را دایماً تکرار کنید
حداقل دو بار در سال در تمرین‌های مربوط به تخلیه اضطراری مشارکت و یا آن‌ها را اجرا کنید. حداقل یک بار در سال، در دیگر تمرین‌های مربوط به مخاطرات، مثل شبیه‌سازی پاسخ کامل به یک حادثه (مانور)، مشارکت یا آن‌ها را اجرا کنید.
مطمئن شوید که اعضای خانواده یا افراد هم‌خانه شما در این تمرینات مشارکت دارند.

پس از بروز حوادث و بلایا خسارت را بررسی کنید
توصیه زیر را برای شرایط نا‌مطمئن دنبال کنید:
گاز: نشتی‌ها را بررسی کنید. اگر بوی گاز را احساس کردید یا صدای سیسسسسس شنیدید یا لوله گاز شکسته شده دیدید، پنجره‌ها را باز و همه افراد را از آن محل دور کنید. با شماره تلفن شرکت امدادگاز تماس بگیرید. تمامی شعله‌ها را خاموش کنید. هیچ شعله‌ای روشن نکنید. به کلید برق دست نزنید.

برق: اگر وسایل برقی شما با آب در تماس است، به مدار‌ها یا وسایل برقی دست نزنید. به سیم‌های برق آسیب‌دیده یا چیز‌هایی که با آن‌ها در تماس هستند، دست نزنید. در صورت امکان کلید اصلی برق را قطع و خسارت وارده را چک کنید. در صورتی که برق قطع شده، وسایل برقی را از برق بکشید. اگر موقعیت ناامن باشد، مکان را ترک کنید و کمک بخواهید.

فاضلاب: اگر شک دارید که به سیستم فاضلاب آسیب رسیده است، از توالت و شیر آب استفاده نکنید. انبار فاضلاب خانگی (سپتیک‌تانک) داشته باشید که به‌طور مرتب سرویس می‌شود.

آب: اگر به آسیب مشکوک هستید، شیر فلکه آب را ببندید. به‌جز آب موجود در کتری‌های برقی آسیب‌ندیده و یخ‌های قالبی مربوط به پیش از حادثه، از آب استفاده نکنید.

نشتی: مواد نشتی و ریخته‌شده را به دقت تمیز کنید. کانتینر‌ها را در یک محل دارای تهویه مطلوب قرار دهید. در نگهداری و جابه‌جایی مایعات قابل اشتعال مانند گازوییل، تینر و مایع فندک دقت داشته باشید.

در صورت مشاهده دود یا آتش باید چه اقداماتی را انجام دهید
اگر بوی دود استشمام یا آتش مشاهده کردید، به دیگران اطلاع دهید، به سرعت خارج شوید، به دیگران کمک کنید و کمک بخواهید.

اگر در اتاق دود وجود داشته باشد، به نکات زیر توجه کنید:
خم شده و به سرعت خارج شوید.
استنشاق دود و گاز‌های سمی بیشتر از آتش باعث مرگ افراد می‌شود.
با پشت دست، دستگیره در و فضای اطراف در را لمس کرده و در صورتی که داغ بود، آن را باز نکنید. از هر فضایی که خارج می‌شوید، در‌ها و پنجره‌ها را ببندید و دستگاه‌ها را خاموش کنید.
زمانی که در حال خروج از محل آتش‌سوزی بوده یا منتظر گروه نجات هستید، یک پارچه روی بینی و دهان خود قرار دهید تا استنشاق دود کاهش پیدا کند.
اگر آتش گرفتید، برای خاموش‌کردن آتش بایستید، خود را به زمین انداخته و غلت بزنید. اگر فرد دیگری آتش گرفت، از او بخواهید همین کار‌ها را انجام دهد.
اگر نمی‌توانید خارج شوید، در‌ها را به روی آتش بسته و در حالت خم باقی بمانید و برای درخواست کمک، یک پنجره را کمی باز کنید. با یک پارچه خیس از دست‌ها و صورت خود محافظت کنید. حوله خیس را در پایین در قرار دهید تا از ورود دود به اتاق جلوگیری شود.

یاد بگیرید چگونه با آتش‌سوزی مقابله کنید
در صورت امکان، افرادی را که در معرض خطر جدی قرار دارند، از محل دور کنید.
اطمینان یابید که در‌ها و پنجره‌ها بسته هستند تا دود و آتش حبس شود.
در صورت بروز آتش‌سوزی، دیگران را آگاه و سیستم‌های هشدار آتش‌سوزی را فعال کنید.
از سازمان آتش‌نشانی درخواست کمک کنید.
با استفاده از ابزار مناسب، آتش‌سوزی‌های کوچک را مهار کنید.

آتش‌های کوچک را خاموش کنید
آتش‌های کوچک را در دو دقیقه اول اشتعال با حذف سوخت، هوا یا گرما خاموش کنید.
از یک کپسول آتش‌نشانی (ABC جهت جامدات، مایعات و گاز‌های قاب اشتعال)، سطل ماسه یا پتوی نسوز آتش در محل استفاده کنید و نحوه استفاده از آن را بیاموزید.
قبل از آنکه آتش را خاموش کنید، پشت خود را به سمت راه فرار کرده و در فاصله یک متر و ٨٠سانتی تا دو ونیم‌متری از آتش قرار گیرید. در صورت امکان برای ایمنی بیشتر، از یک نیرویِ کمکی بخواهید درست پشت سر شما قرار گیرد.
این مراحل را تمرین کنید: ضامن کپسول آتش‌نشانی را بکشید. قسمت اصلی آتش را هدف بگیرید. دسته را فشار دهید. به قسمت اصلی آتش هجوم برید.
در صورت وقوع آتش‌سوزی روی شعله گاز، ظرف در حال سوختن را با پتوی نسوز، پارچه مرطوب (نه پارچه خیس) یا درپوش بپوشانید و بگذارید حداقل به مدت یک ساعت روی آن پوشیده باشد.
هرگز برای مقابله با آتش‌سوزی‌های الکتریکی و نفتی، از خاموش‌کننده‌های آب و کف استفاده نکنید.

ازخاموش‌کننده مناسب برای شرایط مختلف استفاده کنید
از خاموش‌کننده مناسب استفاده کنید:
آب تحت فشار برای آتش سوزی‌های معمولی دسته A مانند: چوب، کاغذ، مقوا، پلاستیک و پارچه در حال سوختن استفاده می‌شود.

دی‌اکسید‌کربن برای مایعات قابل اشتعال دسته B مانند: نفت، گازوییل، رنگ، روغن و مدار‌های متصل به برق،

دسته C مانند: آتش سوزی‌های الکتریکی و مربوط به کامپیوتر استفاده می‌شود.

پودر شیمیایی خشک برای آتش سوزی‌های دسته A، B یا C جامد، مایع و گازاستفاده می‌شود.

هنگام وقوع حوادث و بلایا تنها برای موارد اضطراری از تلفن استفاده کنید
استفاده از تلفن را به حداقل برسانید. تنها زمانی از آن استفاده کنید که بخواهید برای جراحات بدنی یا خسارات وارده، از بیرون تقاضای کمک کنید. در غیر این‌صورت خطوط تلفن را برای مواقع اضطراری آزاد نگاه دارید. فهرست شماره‌های اضطراری و ضروری از قبیل شماره آتش‌نشانی و سایر فوریت‌ها را داشته باشید. این شماره‌ها را در گوشی خود یا تلفن منزل ذخیره کنید. تلفن همراه شما باید در دسترستان باشد. استفاده از آن را به حداقل برسانید تا شارژ گوشی تمام نشود. به جای پیام صوتی از پیام کوتاه و آن هم تنها برای ارسال اطلاعات ضروری استفاده کنید، نه برای پاسخ به حس کنجکاوی افراد. برای گزارش وضعیت خود به شماره تماس بیرون منزل (برای مواقع اضطراری) تنها از یک پیام کوتاه استفاده کنید. یعنی از طریق موبایل برای اعلام وضعیت، تنها یک پیام کوتاه را به شماره مربوطه ارسال کنید.

نسبت به هشدار‌های زود هنگام واکنش نشان دهید
گوش به زنگ هشدار‌های اضطراری باشید و به سرعت نسبت به آن‌ها از خود واکنش نشان دهید. سامانه‌های هشداری را که قرار است مورد استفاده قرار گیرد، بشناسید و پاسخ‌ها را تمرین کنید. از گزینه‌ها و راه‌های خروج اضطراری خود مطلع باشید. اگر توصیه شده است که مکان را تخلیه کنید، به سرعت این کار را انجام دهید. در صورت امکان حیوانات خانگی را همراه خود ببرید. کیف شرایط اضطراری، به همراه رونوشت اسناد شخصی را فراموش نکنید.

کمک‌های اولیه را یاد بگیرید
مهارت‌های مربوط به کمک‌های اولیه را بیاموزید. مطمئن شوید که حداقل یکی از اعضای خانواده یا افراد هم‌خانه شما کمک‌های اولیه را می‌دانند. سالانه در دوره‌های بازآموزی کمک‌های اولیه شرکت کنید. شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر به پایگاه اینترنتی خانواده آماده در مخاطرات www.khadem.ir مراجعه کنید.

بعد از وقوع مخاطره از یکدیگر حمایت کنید
در شرایط غیر عادی، ناراحتی، اندوه، عصبانیت و گستره وسیعی از رفتار‌های غیرمعمولی عادی است. سعی کنید انعطاف‌پذیر باشید و درک کنید که نیاز‌های افراد و روش‌های کنار آمدن آن‌ها با مشکلات متفاوت است. استرس خود را با گذراندن اوقات در کنار افرادی که دوستشان دارید کاهش دهید و مراقب خود باشید. از نیاز‌ها و تغییرات رفتاری کودکان آگاه باشید. در نخستین فرصت ممکن کودکان را به فعالیت‌های آموزشی و تفریحی بازگردانید. با یکدیگر همکاری کنید تا به فعالیت‌های عادی روزمره و ایفای نقش و مسئولیت خود بازگردید. اگر تصور می‌کنید برگزاری مراسم یادبود مفید است، آن را ترتیب دهید یا در آن شرکت کنید. با همدیگر به تمرینات آمادگی در برابر حوادث و بلایا ادامه دهید.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر