در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم برگزاری جلسه نقد کتاب میان نویسنده و مخاطب

اکرمی گفت: نهاد های دولتی و سازمان های مرتبط با کتاب و کتاب خوانی باید حمایت های لازم را در جهت بهبود ارتباط بین نویسنده و مخاطب برقرار کنند.

جلال الدین اکرمی نویسنده کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برگزاری دورهمی برای نقد کتاب در میان نویسندگان و مخاطبان گفت: بنده به عنوان نویسنده برای انجام این فرآیند نظر مثبتی دارم چرا که نویسنده با نقد زیبای مخاطب باید به ارزیابی خود بپردازد.

اکرمی افزود: یک جلسه ای به عنوان رونمایی از کتاب منتشر شده و نقد آن از طریق منتقدان کمک زیادی برای شناساندن کتاب به مخاطب می کند.

این نویسنده با اشاره به امکانات لازم برای برگزاری برنامه های دورهمی و نقد کتاب ها از طریق منتقدان یا مخاطبان اظهار داشت: بخش بعدی پس از نوشتن کتاب نویسنده، مطالعه مخاطب برای انتقاد از کتاب نوشته شده است.

وی افزود: نهادهای دولتی و سازمان های مرتبط با کتاب و کتاب خوانی باید حمایت های لازم را برای  بهبود شرایط و بالا بردن امکانات برای برگزاری ارتباط موثر و مفید بین نویسندگان و مخاطبان انجام دهند.

این نویسنده در خصوص نگرش و دیدگاه نویسندگان برای نوشتن گفت: نویسندگان به دو دسته تقسیم می شوند؛ گروه اول نویسندگانی که در فضای کاری فانتزی خود خیلی تخیلی فکر می کنند و نیاز مخاطب را در فضای خیالی پاسخ گو هستند و گروه دوم نویسندگانی هستند که اهمیت زیادی به جامعه می دهند و برطرف کردن نیازهای افراد در جامعه برایشان اهمیت زیادی دارد.

اکرمی با اشاره به نوشتن خاطرات گذشته خود در کتاب و همزاد پنداری آن با مخاطب امروزی اظهار داشت: نویسنده باید از استانداردهای جذاب نوشتاری خود استفاده کند. ما نمی توانیم و نباید با تاریخ قطع ارتباط کنیم چرا که هر نسلی نیازمند ارتباط با گذشته و تاریخ سرزمین خود است.

وی افزود: ارتباط برقرار کردن مخاطب با خاطرات گذشته به بینش و مهارت نویسنده در نویسندگی بستگی دارد.

این نویسنده در خصوص تفاوت مخاطب نسل گذشته و امروزی گفت: بخش زیادی از تفاوت خوانندگان کتاب، به ساختار اجتماعی امروز ما برمی گردد؛ اعتقاد کارشناسان ادبی جهان بر این باور است کسانی که در اطراف خود مشکلات زیادی دارند با نگاه انتزاعی خود پاسخ نیازهای خود را در دنیای خیالی می دهند که آسیب های زیادی برای فرد در پی دارد.

وی ادامه داد: نگاه انتزاعی باعث دور شدن مخاطب مدرن امروزی از موقعیت ها و دور شدن آنان از واقعیت های جامعه می شود. نویسنده به عنوان شخصیت فرانگر باید دیدگاهش را بالاتر از مخاطب خود بکار گیرد و در پیوند مخاطب نسل گذشته و امروزی تمام تلاشش را بکند تا ادبیات به یک زمینه آسیب شناسی تبدیل نشود.

اکرمی با اشاره به راهکارهایی در خصوص برنامه هایی مرتبط با دورهمی بین نویسنده و مخاطبان اظهار کرد: ارتباط مخاطب با نویسنده یک ارتباط ضروری است که متاسفانه جامعه ما در تشکیل و اجرای این ارتباط بسیار فقیرانه عمل می کند.

وی ادامه داد: کسانی که می توانند برای شناساندن نویسنده به مخاطب کمک کنند، در درجه اول مدارس و نهاد آموزش و پرورش است.

اکرمی گفت: نهاد کتاب خانه ها، جشن اهدا، مراسم رونمایی از کتاب، مهدکودک ها، نمایشگاه های بین المللی کتاب و فرهنگ سراها برای فراهم کردن زمینه ارتباط و گفت و گوی نزدیک بین نویسنده، مخاطب و منتقدان تاثیر بسزایی در خصوص فهمیدن نویسنده از نقاط ضعف و قوت و به کمال رساندن بیشتر اثر خود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، نویسنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.