عطوان: ایران یک بر صفر در مقابل آمریکا و انگلیس جلو افتاد

روزنامه‌نگار برجسته عرب نوشت نفتکش‌های ایرانی از امروز در تنگه‌های جهان از جمله جبل طارق با آزادی و ناز و کرشمه حرکت خواهند کرد.

عطوان: ایران یک بر صفر در مقابل آمریکا و انگلیس جلو افتادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با بیان اینکه «سیاست مقابله به مثل، تنها سیاستی است که دولت ترامپ و هم پیمانانش می‌فهمند و ایرانی‌ها تسلیم محاصره نخواهند شد» و با اشاره به اینکه کشتی‌های ایران از این بعد کاملا آزادنه در آب‌های سراسر جهان حرکت خواهند کرد و حتی آمریکا نیز جرأت توقیف آن‌ها را نخواهد داشت نوشت آزادی نفتکش گریس-۱ یک پیروزی بزرگ برای ایران و یک شکست برای آمریکاست.

عبدالباری عطوان در رأی الیوم که از لندن به روز می‌شود افزود: آزادی نفتکش گریس-۱ که دولت جبل طارق آن را از چهارم ژوئیه گذشته توقیف کرده بود نه تنها یک پیروزی بزرگ برای سران ایران است - که این بحران را با قدرت و صلابت و استواری و زیرکی و هوشمندانه مدیریت کردند - بلکه یک شکست برای ایالات متحده آمریکاست که با ارائه درخواست رسمی برای مصادره آن کوشید تا جلوی آزادی گریس-۱ را بگیرد، اما درخواستش با بی اعتنایی و نادیده انگاری نزدیکترین هم پیمانش مواجه شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ سه روز پیش به لندن سفر و با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس دیدار کرد و فشار‌های زیادی آورد تا جلوی آزادی این کشتی را بگیرد و آبروی رئیسش یعنی ترامپ و دولت او را حفظ کند، اما این تلاش‌ها شکست خورد؛ زیرا دولت انگلیس خواست که خودش را از سیاست‌های اصطکاکی و احمقانه و بی باکانه آمریکا حتی در حد جزئی هم که شده دور نگه دارد و از منافعش در منطقه جانبداری کند تا روند آزادی نفتکش توقیف شده اش در بندر عباس ایران تسریع شود که این کار، عین عقل و خردورزی است.

توقیف نفتکش حامل نفت ایران آن هم با تحریک دولت ترامپ یک اشتباه بزرگ بود که دولت انگلیس مرتکب شد و نشان داد که از واکنش ایران ارزیابی بد و نادرستی دارد؛ چرا که فکر می‌کرد مقامات ایرانی از لندن عذرخواهی خواهند کرد و بخشش و گذشت طلب خواهند کرد.

روزنامه‌نگار برجسته عرب در ادامه نوشت: مقامات انگلیسی دو بار اشتباه کردند. نخست زمانی که به دستورات آمریکا عمل و نفتکش ایرانی را توقیف کردند. دوم زمانی که این اشتباه را تصحیح نکردند و به تهدیدات ایران با جدیتی که انتظارش می‌رفت توجه نکردند. اما به اعتقاد ما این اشتباه را زمانی که به خواسته بولتون و درخواست دولتش برای مصادره نفتکش گریس پاسخ ندادند به سرعت تصحیح کردند و نشان دادند دارای استقلال تأمل برانگیزی از دولت سردرگم و کودن آمریکا هستند که به مترسکی در دستان لابی‌های اسرائیلی تبدیل شده است.

وی افزود: بار‌ها و بار‌ها گفته ایم و تکرار می‌کنیم ایران هم اکنون در مرحله «اراده شهادت طلبانه» قرار دارد و این اراده را به وضوح می‌توان دید؛ آن زمانی که یک فروند پهپاد آمریکایی را که بر فراز تنگه هرمز وارد حریم هوایی ایران شده بود، سرنگون کرد و نیز آن زمانی که به تعهداتش مبنی بر بازگشت به غنی سازی اورانیوم با میزان غنای بالا عمل و رآکتور هسته‌ای اراک را به محض پایان مهلت دو ماهه فعال کرد.

امر بر رئیس جمهور آمریکا مشتبه شده بود؛ چرا که فکر می‌کرد ایران نیز مانند هم پیمانان عرب واشنگتن در خلیج فارس رفتار خواهد کرد و تسلیم همه خواسته‌های او خواهد شد و همه حرف‌هایی را که وی دیکته می‌کند اجرا خواهد کرد و خزانه‌های خود را به روی باج خواهی‌های مالی ترامپ بی چون و چرا باز خواهد کرد و چقدر او در محاسباتش اشتباه کرده بود.

نفتکش‌های ایرانی از امروز در تنگه‌های جهان از جمله تنگه جبل طارق با تمام آزادی و با ناز و کرشمه حرکت خواهند، زیرا هیچ کشوری از جمله آمریکا به خودش اجازه توقیف آن‌ها را نخواهد داد، چون می‌داند پاسخ ایران کاملا آماده خواهد بود مانند آنچه بر سر انگلیس و برزیل آمد. چه بسا یادآوری این موضوع مفید باشد که برزیل زمانی که تسلیم خواسته آمریکا شد و از دادن سوخت به کشتی‌های ایرانی پس از تخلیه بارشان خودداری کرد، کوشید به این کشتی‌ها و کرامت ملی ایران متعرض شود، اما پاسخ تهران با متوقف کردن همه واردات گوشت و کالا‌های دیگر از برزیل کوبنده و دردناک بود.

دولت ترامپ دور اول تنش در خلیج فارس را با زیان دهی نظامی و روحی باخت و نتوانست انتقام سرنگونی پهپادش را بگیرد و اعتبارش را با طرح این ادعا که یک فروند پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است از دست داد و گفت ویدیویی که این حقیقت را ثابت می‌کند منتشر خواهد شد و ما از یک ماه پیش منتظر این ویدئو هستیم و به نظر می‌رسد انتظار ما طولانی خواهد شد!

سیاست چشم در برابر چشم و نفتکش در برابر نفتکش. این تنها سیاستی است که دولت ترامپ و هم پیمانانش می‌فهمند و ایرانی‌ها تسلیم محاصره نخواهند شد و در نتیجه از حق قانونی خود برای زندگی شرافتمندانه و داشتن عناصر قدرت در دفاع از خودشان در برابر آمریکای متجاوز و مستکبر دست برنخواهند داشت.

ترامپ از چیزی به نام کرامت ملی بویی نبرده است و در عین حال نیز نمی‌داند ملت‌هایی هستند که جانشان را برای دفاع از کرامتشان می‌دهند و ملت ایران و هم پیمانانش در محور مقاومت در رأس این ملت‌ها هستند. پیروزی ایران در واقعه نفتکش گریس-۱، پیامی به اسرائیل و هم پیمانان جدید سازشکار عربش است و امیدواریم این پیام را بگیرند و به حرف حرف آن توجه کنند. این یک پیروزی برای محور مقاومت و آغاز سپیده دم جدیدی برای امت اسلامی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
ترامپ 40سال برصفر بازنده شدی عصبانی باش وازاین عصبانیت بمیر
درودبرسپاه ارتش مقاومت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
زنده باد اسلام که به ما این قدرت رو داده ، زنده باد رهبری ، زنده باد ایران ، زنده باد راه امام حسین(ع)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
زیبا کلام از عطوان یاد بگیر
Germany
محمد
۰۰:۴۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
هنوز اولشه، ترامپ کودن روسیاه شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
احسنت
آخرین اخبار