موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

«قمارباز» محسن چاوشی همچنان در انتظار مجوز/ باز هم کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

در هفته گذشته نوازنده موسیقی سنتی کشورمان، جایزه جهانی دیگری را به خانه برد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته گذشته دنیای موسیقی کشورمان پر از اتفاقات و اخبار گوناگون بود. در ادامه این گزارش مهمترین آنها را بخوانید:

«قمارباز» محسن چاوشی همچنان در انتظار مجوز/ باز هم کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

از آموزشگاه‌های موسیقی مالیات گرفته نمی‌شود

با توجه به درخواست تعدادی از مدیران آموزشگاه‌های موسیقی در سال گذشته، پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری، دفتر موسیقی و دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری سازمان امور مالیاتی کشور، آموزشگاه های موسیقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مصادیق معافیت از مالیات بر اساس قانون معرفی شدند. 

اجرای مشترک بردیا صدرنوری و لوریس چکناواریان

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و بردیا صدرنوری نوازنده پیانو از نخستین اجرای پروژه جهانی خود در تالار وحدت تهران رونمایی می‌کنند.

لوریس چکناواریان درباره این پروژه بین المللی که قرار است در ابعاد گسترده‌ای به مخاطبان موسیقی ارائه شود، توضیح داد: پروژه پیش رو یک فعالیت مشترک در حوزه موسیقی تجربی است که من آن را «دیالوگ دو برادر» نامیدم و در برگیرنده آثار جدیدی است که با آثار «کومیتاس وارداپت» موسیقیدان، آهنگساز و نظریه پرداز موسیقی و آثار خودم با ارکستر زهی اجرا می‌شود. دوست خوبم بردیا صدرنوری روی این آثار پیانونوازی می‌کند. این در حالی است که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته بخش‌هایی از این پروژه در مراسم نکوداشت خانم ادنا زینلیان پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

«قمارباز» محسن چاوشی همچنان در انتظار مجوز/ باز هم کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

وی افزود: این پروژه یکی از متفاوت‌ترین فعالیت‌هایی است که طی سال‌های اخیر انجام داده ام و در قالب اجرای کار‌هایی است که به زعم من پیوند دهنده موسیقی غرب و شرق بوده و برای من افتخار بزرگی است که در کنار شخصیت فوق العاده ای، چون بردیا صدرنوری می‌توانم اثری را در قالب یک دیالوگ موسیقایی روی صحنه ببرم. این پروژه یک گفتمان ویژه میان موسیقی غرب و شرق است که به موفقیت آن بسیار امیدوارم و قطعا اگر موفق باشد آن را گسترش خواهیم داد.

آلبوم چاوشی فعلا منتشر نمی‌شود

هادی حسینی تهیه کننده جدیدترین اثر محسن چاوشی که در آلبوم «ابراهیم» و «امیر بی گزند» هم با او همکاری داشت، اعلام کرد که جدیدترین آلبوم این خواننده پاپ تا قبل از محرم منتشر نمی‌شود.

«قمارباز» محسن چاوشی همچنان در انتظار مجوز/ باز هم کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

حسینی گفت: با وجود قول مساعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجور آلبوم «قمارباز» و پس از گذشت ۲ هفته، همچنان مجوز نهایی صادر نشده است. به این ترتیب عملاً انتشار این آلبوم قبل از ماه محرم غیر ممکن است.

گفتنی است روند مجوز گرفتن قطعات آلبوم جدید محسن چاوشی به سرعت انجام شد، اما به نظر می‌رسد اسم آلبوم هنوز نتوانسته مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای صدور نهایی مجوز متقاعد کند.

اجرای اخشابی و محضرنیا در ترکمنستان

مجید اخشابی و حامد محضرنیا خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان که به دعوت دولت ترکمنستان برای اجرای مشترک با خوانندگان موسیقی پاپ از کشور‌های روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در حاشیه نخستین اجلاس همایش‌های اقتصادی خزر در آوازه حضور پیدا کرده بودند، نخستین بار قطعاتی از موسیقی پاپ ایرانی را اجرا کردند که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

به گفته رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد این اجرا در حضور مهمانان ویژه نخستین اجلاس همکاری‌های اقتصادی خزر، سایر شرکت کنندگان در اجلاس و مقامات دولت ترکمنستان از جمله قربانقلی بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان صورت گرفت. این در حالی است که در پایان اجرا وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان به نمایندگی از رییس جمهور از گروه ایرانی در اجرای برنامه هایشان قدردانی کرد.

باز هم کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

 بنا به اعلام سامانه رسمی نوزدهمین جایزه جهانی «وومکس»، این جایزه بین المللی به کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده پرآوازه کمانچه از ایران تعلق گرفت.

«قمارباز» محسن چاوشی همچنان در انتظار مجوز/ باز هم کیهان کلهر جایزه جهانی گرفت

پیرنا آرتز از برگزارکنندگان رویداد «وومکس» با قدردانی از کیهان کلهر به دلیل تسلط و یگانگی مهارت در نوازندگی کمانچه و همچنین نوآوری و ایجاد زبان‌های جدید هیجان‌انگیز موسیقی و برای رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان جایزه رویداد جهانی «وومکس» را به کیهان کلهر از ایران اهدا کرده است.

این سایت در توصیف هنر کمانچه‌نوازی کیهان کلهر نوشته است: «برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامی که می‌نوازد انگار زبانی کامل ایجاد می‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می‌کند.»

انتهای پیام/ 

مهمترین اخبار موسیقی ایران از ۱۹ تا ۲۵ مرداد ۹۸

برچسب ها: موسیقی سنتی ، کنسرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار