کارشناس حقوقی آمریکایی:

آمریکا نمی‌تواند برای توقیف نفتکش گریس ۱ از زور و قدرت نظامی استفاده کند

کارشناس حقوقی آمریکایی در مصاحبه با شبکه الجزیره اعلام کرد آمریکا نمی‌تواند برای توقیف نفتکش گریس ۱ به زور متوسل شود.

آمریکا نمی‌تواند برای توقیف نفتکش گریس ۱ از زور و قدرت نظامی استفاده کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «پروس واین» دستیار سابق معاون وزیر دادگستری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی اعلام کرد اینکه آمریکا برای جلوگیری از اجرای تصمیمی که مقامات جبل الطارق در خصوص آزادی نفتکش گریس ۱ اتخاذ کرده‌اند، مداخله کند مساله‌ای غیرعادی است. آن‌ها می‌خواهند جلوی حکم آزادی این نفتکش را بگیرند.

آمریکا بر انگلیس که منطقه جبل الطارق را اداره می‌کند تاثیرگذاری دارد بویژه آنکه انگلیس در آستانه خروج از اتحادیه اروپاست و آمریکا نیز به انگلیس وعده‌های تجاری داده است. آمریکا از انگلیس خواسته است که با بکارگیری ادعای غیرقانونی علیه نفتکش گریس ۱ این نفتکش را بازداشت کند.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس این دستور که دستگاه قضایی آمریکا صادر کرده است، آمریکا می‌تواند برای توقیف این کشتی از زور استفاده کند؛ گفت: نه آمریکا نمی‌تواند صرفاً با استناد به دستور دادگاه، برای توقیف این کشتی از زور و قدرت نظامی استفاده کند.

نباید فراموش کرد که آمریکا تاثیر زیادی بر جبل الطارق دارد زیرا این منطقه مستعمره انگلیس است و انگلیس هم در زمینه تجارت به شدت به کمک‌های آمریکا متکی است و اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود اتکای انگلیس به کمک‌های آمریکا بیشتر نیز خواهد شد، از این رو آمریکایی‌ها می‌توانند به مقامات جبل الطارق در قبال توقیف نفتکش گریس ۱ وعده‌هایی بدهند. آمریکایی‌ها می‌توانند با وعده‌هایی که به جبل الطارق می‌دهند کاری کنند که این منطقه حقوق بین‌الملل را زیر پا بگذارد.

۱۳ تیرماه مقامات منطقه جبل‌الطارق که تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد، در اقدامی که از سوی مقامات کشورمان «راهزنی دریایی» خوانده شد، نفتکش گریس ۱ را که حامل محموله نفتی ایران بود، به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در نزدیکی آب‌های این منطقه توقیف کرد.

ایران بار‌ها ادعا‌های مطرح شده از سوی مقامات انگلیس و جبل‌الطارق را رد و اعلام کرد این نفتکش از نظر فنی امکان پهلو گرفتن در بندری که انگلیس به آن اشاره می‌کند، نداشته است.

همچنین نفتکش «استنا ایمپرو» انگلیس ۲۸ تیرماه پس از نقض قوانین بین‌المللی دریایی و ورود به آب‌های کشورمان با اقدام مقتدرانه نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز متوقف و با ۲۳ خدمه به سواحل بندر عباس منتقل شد. مالک این کشتی یک شرکت سوئدی است و در روز توقیف تحت پرچم انگلیس حرکت می‌کرد. این کشتی متخلف انگلیسی همچنان در سواحل بندرعباس تحت بازداشت قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، انگلیس ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۱۲:۲۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
ایران بایدمقابله به مثل کندو امریکا را تحریم نماید از طریق تنگه هرمز هر کشوری با امریکا تجارت کند جلوگیری وتوقیف نماید تا امریکا بفهمد با کی طرفه...
آخرین اخبار