پایان ساخت ایستگاه‌های لرزه نگاری خراسان شمالی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: عملیات اجرایی ساخت چهار ایستگاه لرزه‌نگاری ثبت لحظه‌ای زلزله در این استان به پایان رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، جواد نظری مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: این ایستگاه‌ها در شهرستان‌های بجنورد، شیروان، اسفراین و راز و جرگلان ایجاد شده و اکنون در انتظار خرید و نصب دستگاه‌های لرزه نگاری در این ایستگاه‌ها هستیم.

نظری با اشاره به خرید یک دستگاه دیجیتایزر برای استان، افزود: هم اینک خرید این دستگاه بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با پژوهشکده لرزه نگاری و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از کانادا انجام گرفته و تا ماه آینده در یکی از این ایستگاه‌ها نصب می‌شود.

دیجیتایزر (Digitizer) دستگاهی است که برای تبدیل امواج آنالوگ ایستگاه‌های لرزه نگاری به امواج دیجیتال و قابل انتقال به رایانه به کار می‌رود. در ایستگاه‌های لرزه نگاری امواج به صورت آنالوگ ثبت می‌شود که دیجیتایزر با دیجیتال کردن این امواج آن را برای رایانه قابل استفاده می‌سازد.

او اظهار کرد: نصب این دستگاه در حال حاضر برای شروع به کار ثبت اطلاعات لحظه‌ای زلزله در استان کافی است، ولی در برنامه آینده به خرید چند دستگاه دیگر نیاز است.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه کانادا تنها کشور تولید کننده این دستگاه در دنیا است، موافقت نامه‌های لازم برای خرید ۲ دستگاه دیگر توسط شرکت مورد تایید دانشگاه تهران صورت گرفته تا در برنامه بعدی در ایستگاه‌های لرزه نگاری استان نصب شود.

نظری اعتبار هزینه شده برای ساخت اتاقک ایستگاه‌های لرزه نگاری استان را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و خرید دستگاه دیجیتایزر را یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال ذکر کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: تاکنون تمامی اطلاعات مربوط به وقوع زلزله در مناطق مختلف استان از ایستگاه لرزه نگاری شهرستان قوچان، در استان خراسان رضوی دریافت می‌شد که روند آن زمانبر بود و سرعت لحظه‌ای لازم را نداشت.
او افزود: با احداث این مراکز لرزه نگاری، به محض وقوع زلزله اطلاعات لازم بلافاصله در خود استان قابل دریافت خواهد بود.

استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.

مهم‌ترین گسل‌های خراسان شمالی گسل اسفراین است که با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری، از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می‌کند.
انتهای پیام/ ر

پایان ساخت ایستگاه‌های لرزه نگاری خراسان شمالی

برچسب ها: زلزله ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.