انتقاد مومنی از آزادی خرده فروشان موادمخدر با پرداخت جریمه نقدی + آمار دقیق تعداد معتادان کشور

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره مجازات خرده فروشان موادمخدر و نحوه آزادی آن‌ها از زندان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: براساس آخرین گزارش‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ در خصوص موادمخدر، ۲۸۰ میلیون نفر مصرف کننده موادمخدر در دنیا وجود داشت و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر سوءمصرف موادمخدر فوت کردند.

او با بیان اینکه سطح زیر کشت موادمخدر در کشور افغانستان افزایش یافته است، افزود: از سال ۲۰۱۰ شاهد افزایش ۳ برابری معتادان زن بودیم.


بیشتر بخوانید: آخرین آمار از تعداد معتادان کشور


دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سازمان ملل نسبت به آزادسازی مصرف برخی از موادمخدر در کشور‌های آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین در اروپا ابراز نگرانی کرد، گفت: این موضوع موجب افزایش اعتیاد و تعداد معتادان در دنیا خواهد شد‌.

او  افزود: آزادسازی موادمخدر در کشور‌ها منجر به قاچاق، تولید و توزیع آن خواهد شد، به نوعی که هم اکنون در کشور آمریکا حدود ۲۸ میلیون نفر مواد مخدر مصرف می‌کنند که این تعداد ۱۰.۶ درصد جمعیت کشور آمریکا محسوب می‌شود.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه مواد مخدر طی چند سال اخیر در کشور آمریکا تعداد معتادان فوت شده به دلیل سوء مصرف موادمخدر ۳ برابر افزایش یافته است.

مومنی با اشاره به افزایش تعداد معتادان زن در کشور افغانستان افزود: به دنبال افزایش کشت موادمخدر در افغانستان، جمعیت زنان معتاد این کشور به ۱۴ میلیون نفر رسیده است.

او درباره فروش موادمخدر در فضای مجازی گفت: افزایش ۵۰ درصدی فروش موادمخدر در فضای مجازی به خصوص در کشور‌های آلمان، انگلیس و هلند موجب شده است که دسترسی به موادمخدر آسان شود، البته در ایران به دلیل نظارت‌های پی در پی پلیس مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی تاکنون این روش مثمر ثمر نبوده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با معتادان متجاهر تصریح کرد: تا زمانی که قانون در این زمینه اصلاح نشود، نمی‌توانیم اقدامات مناسبی درخصوص معتادان متجاهر انجام دهیم.

او افزود: مدت زمان تعیین شده در قانون برای بازپروری این افراد ۶ ماه است که این زمان کافی نیست و باید قانون در این باره اصلاح شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه مهم‌ترین چالش ما در حوزه قانون است، گفت: در سال‌های گذشته اقدامات مقابله‌ای مناسبی صورت گرفت، اما در صیانت درونی و پیشگیری اقدامات کاملی انجام نشده است که می‌توان گفت این موضوع در کشور ما مغفول باقی مانده است.

مؤمنی در رابطه با طرح یاریگران زندگی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با هیئت دولت داشتیم، این طرح به تصویب رسید و تمام دستگاه‌ها موظف شدند که اقدامات خود را در زمینه پیشگیری و افزایش ظرفیت‌ها انجام دهند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص نحوه مجازات خرده‌فروشان موادمخدر گفت: زمانی که خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان موادمخدر به دادگاه اعزام می‌شوند، با پرداخت جریمه خیلی زود آزاد می‌شوند، این در حالی است که بر اساس قانون باید خرده‌فروشان موادمخدر به اردوگاه ماده ۴۲ اعزام شوند که این کار صورت نمی‌گیرد.

او با اشاره به اینکه مجازات باید متناسب با جرم و بازدارنده باشد، گفت: متأسفانه امروز به دلیل نقض در قانون و برخورد نکردن قاطع، تکرار جرم مواد مخدر را شاهد هستیم و قانون باید به گونه‌ای باشد که این جرایم تکرار نشوند، همچنین مجازات باید به گونه‌ای باشد که شبکه‌ای که تشکیل شده است، از بین برود.


بیشتر بخوانید: کمر قاچاقچیان موادمخدر باید شکسته شود


مؤمنی با بیان اینکه سامانه ملی اطلاعات مبارزه با موادمخدر راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: دستگاه‌های متولی در حوزه مبارزه با موادمخدر باید اطلاعات خود را تا ۳ ماه آینده در این سامانه ثبت کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰ تن موادمخدر کشف شده است، افزود: از ابتدای سال تاکنون افزایش ۷ درصدی کشفیات موادمخدر در داخل کشور را شاهد بودیم.

او همچنین در رابطه با مناطق آلوده تهران تصریح کرد: با تلاش نیرو‌های انتظامی امروز محله‌های شوش، مولوی و هرندی به طور کامل پاکسازی شدند و تمرکز ما اصلاح این مناطق آلوده است.

مؤمنی با بیان اینکه بر اساس آمار‌ها طی ۱۰ سال اخیر افزایش ۵ درصدی مصرف موادمخدر را در کشور داشتیم، گفت: بر اساس آمار شیوع شناسی، ۲ میلیون و ۷۰۰ مصرف‌کننده دائمی و یک میلیون و ۶۰۰ مصرف‌کننده تفننی مواد مخدر در کشور وجود دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه اولویت اصلی این ستاد جلوگیری از ورود موادمخدر به کشور است، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از کشفیات موادمخدر در نوار مرزی کشور صورت می‌گیرد.

مؤمنی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با تعیین تکلیف توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها گفت: وزارت بهداشت عضو تخصصی ستاد مبارزه با موادمخدر است که قرار شد که داروی متادون به صورت پایلوت در چند استان کشور به صورت نظام‌مند توزیع شود، همچنین داروخانه‌هایی که تحت نظر ستاد مبارزه با موادمخدر هستند باید این دارو را توزیع کنند.

او همچنین در خصوص نگهداری معتادان متجاهر دارای بیماری‌های خاص و واگیر‌دار افزود: در جلسه هیئت دولت، وزارت بهداشت مکلف شد که مرکزی برای نگهداری معتادان متجاهر دارای بیماری‌های خاص در نظر گیرد و در حال حاضر نیز حدود ۲ هزار معتاد متجاهر در تهران و ۱۰ هزار نفر در کشور دارای بیماری‌های واگیردار هستند.

انتهای پیام/

توضیحات مومنی درباره نحوه توزیع داروی متادون در داروخانه‌های کشور

برچسب ها: موادمخدر ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار