فضای کسب و کار در کشور مناسب نیست/ نظام توزیع اصلاح شود

وزیر صمت گفت: فضای کسب و کار در کشور مناسب نیست و بهبود آن در دستور کار است.

فضای کسب و کار در کشور مناسب نیست/ نظام توزیع باید اصلاح شودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان با اشاره به اینکه امسال هفت محور برای پیگیری در وزارت صمت اعلام شده است گفت : یک محور برنامه ساخت داخل  با تعمیق و توسعه تولید را در دستور کار قرار دارد و ۱۰ برنامه نیز ذیل محور این برنامه قرار گرفته است.

او  با بیان اینکه باید نسبت به تولید هر کالایی که در داخل امکان تولید آن وجود دارد اقدام شود افزود: برای نخستین بار نمایشگاه تقاضا محور «فرصت‌های ساخت داخل» برگزار شد.

رحمانی با اشاره به اینکه برپایی این نمایشگاه آغاز یک حرکت جدید بود ادامه داد: دولت از نظر توسعه ساختار محدودیت دارد.

او با بیان اینکه در این نمایشگاه‌ها بخش‌های مختلف مخابرات، نفت، گاز، خودرو و قطعات شرکت کردند بیان کرد: اتفاقاتی که در این نمایشگاه رخ می‌داد برای نخستین بار  اتفاق افتاده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حوزه خودرو و نفت  اقدام خوبی شروع شده،  بیان کرد: دومین محور توسعه صادرات غیر نفتی است که ذیل آن صادرات به کشور‌های همسایه مهم است.

رحمانی با بیان اینکه پتانسیل عالی در کشور‌های همسایه برای توسعه صادرات غیر نفتی وجود دارد گفت: اگر دو درصد صادرات غیر نفتی از ایران به این کشور‌ها به چهار درصد تبدیل شود صادرات رونق زیادی خواهد داشت.

او با بیان اینکه این اتفاق این به معنی اشتغال و فرصت‌آفرینی خواهد بود افزود:  همدان  باید در حوزه صادرات نقش بیشتری داشته باشد.

صادرات یک میلیارد دلاری از استان همدان

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یک‌میلیارد دلار صادرات همدان به صورت مستقیم و غیر مستقیم از گمرکات استان همدان و غیر استان بوده است بیان کرد: همدان ظرفیت صادرات دارد و باید به این مهم توجه شود.

او با بیان اینکه در دنیا تجارت صنعت مبل ۱۳۰ میلیارد دلار بوده است اظهار کرد: صادرات ایران در این زمینه طی سال گذشته ۶۴ میلیون دلار بوده است.

رحمانی با اشاره به اینکه ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد افزود: صادرات مبل در ایران با ظرفیت موجود در دنیا خیلی فاصله دارد.

او در ادامه افزود: صادرات مبل استان همدان یک کار گروه نیاز دارد تا  این خطه در صادرات حوزه مبل و منبت رونق بگیرد.

وزیر صمت با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز باید صادرات را توجیه‌پذیر و قاچاق را توجیه‌ناپذیر کند افزود: زمانی در صادرات کالایی ممکن است کل مواد اولیه کالایی آن وارداتی باشد، اما کالا‌هایی که بیشتر مواد آن داخلی است و ارزش افزوده آن هنر و مهارت انسان است باید کاملا صادرات آن توجیه داشته باشد.

او  با بیان اینکه باید دلیل عدم رشد صادرات مبل و سفال مانند فرش مشخص شود، افزود: استاندار همدان باید فقط روی تقویت هنر صنعت مبل وقت بگذارد و جهت‌گیری صنعتی باید در این راه ایجاد شود.

رحمانی  افزود: یکی از محور‌های ما معدن و صنایع معدنی است و در کنار نهضت ساخت داخل به انقلاب معدنی هم توجه کرده‌ایم.

او با تاکید بر اینکه ایران ظرفیت معدنی ویژه‌ای دارد بیان کرد: برنامه‌های مفصلی از اکتشاف تا صنایع معدنی وجود دارد و در استان‌های معدنی هم فعالیت خوبی انجام شده است.

افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن 

رحمانی با اشاره به اینکه با وجود تحریم افزایش درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن را داریم بیان کرد: بنده هر هفته حداقل چند ملاقات خارجی با سرمایه‌گذاران خارجی دارم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استان همدان ظرفیت معدنی خوبی دارد بیان کرد: یکی از برنامه‌ها فعال‌سازی معادن کوچک است.

او با بیان اینکه اکنون در حوزه استخراج موبایلی هم فعال هستیم بیان کرد: محصول این معادن به صورت تضمین شده و به قیمت روز خریداری می‌شود.

رحمانی  بیان کرد: محور چهارم مورد توجه ما توجه به عرصه فناوری است، زیرا معتقدیم در حال حاضر راه نجات ما توجه به فناوری است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه‌های ما ارتباط بین دانشگاه و صنعت است تصریح کرد: راه نجات ما در رونق تولید است ضمن اینکه ظرفیت‌های خدادادی در کشور وجود دارد.

او با اشاره به اینکه محور بعدی نوین‌سازی نظام بازرگانی است افزود: ذیل این محور ۱۲ برنامه در دست انجام است.

رحمانی با بیان اینکه امسال دشمن ناامید شده و حتی از نظر من پروژه تحریم و فشار اقتصادی شکست خورده است افزود: بدون برنامه‌ریزی مدیریت معنا ندارد، بنابراین ما با برنامه جلو می‌رویم.

وزیر صمت با اشاره به اینکه محور بعدی تامین مالی است و تولید ما نیاز به نقدینگی دارد،، گفت: محور مهم و اساسی دیگر بهبود فضای کسب و کار  است .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه فضای کسب و کار ما مناسب نیست بنابراین هر کس در هر کجا باید باید امور را تسهیل کند افزود: باید همه همدیگر را کمک کنند.

او با اشاره به اینکه امروز نگذاشتیم واحد‌ها به خاطر تحریم تعطیل شوند بیان کرد: واحد‌هایی که از سال‌های قبل هم تعطیل بودند را بر مدار تولید آوردیم.

انتهای پیام/ د.ا

واحد تولیدی به خاطر تحریم تعطیل نشده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.