اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی برگزار شد/ تجلیل از برگزیدگان و پیشکسوتان

آیین اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار شد.

آغاز اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی سنتیبه گزارش حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی دقایقی پیش در محله قدیمی تهران، سنگلج و در خیابان بهشت برگزار شد.

در این مراسم جمعی از مردم، هنرمندان و مدیران جشنواره از جمله داود فتحعلی‌بیگی دبیر، شهرام کرمی مدیرکل هنر‌های نمایشی، سیدمجتبی حسینی،معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... حضور داشتند.

در این برنامه با حضور هنرمندان آیینی و سنتی و برگزاری موسیقی و حرکات آیینی و با برپایی خیمه‌های پذیرایی و شهر فرنگ از مهمانان پذیرایی شد.

*تجلیل از ۴ هنرمند پیشکسوت نمایش‌های آیینی سنتی

مجری مراسم افتتاحیه جشنواره افشین هاشمی، کارگردان مراسم داخلی اتابک نادری و بخش خیابانی، میلاد نیک‌آبادی بودند. در این مراسم از چهار پیشکسوت عرصه هنر‌های نمایشی «غلامعلی ایوبی»، شبیه خان برجسته قزوینی، «محمدرضا شهسواری فرد»، هنرمند پیشکسوت نمایش‌های تخت حوضی از شیراز، «ابوالفضل کبابیان»، شبیه گردان، شبیه خوان، نمایشنامه نویس و تعزیه خوان و در نهایت «پرویز سنگ سهیل» پیشکسوت دیگر نمایش‌های آیینی سنتی تجلیل شد.

*مولفان و ناشران برگزیده

انتشارات سوره مهر و بنگاه نشر کتاب پارسه دو ناشر برگزیده شدند. در ادامه از شهناز روستایی برای نگارش کتاب «مبانی اصول نمایشنامه نویسی»، مهدی دریایی برای کتاب «همای رحمت»، هوشنگ جاوید برای نگارش کتاب «سیری بر تاریخ داستان پردازی و موسیقایی در ایران»، محمدحسین ناصربخت برای نگارش «کنکاشی در احوال مجالس مضحکه»، بنگاه ترجمه و نشر چاپ پارسه و ابریشمی راد شهردار کاشان قدردانی شد.

افشین هاشمی در ادامه از علی نصیریان درخواست کرد تا روی صحنه برود و خواسته هنرمندان نمایش‌های سنتی را با زبان خود بیان کند.

نصیریان نیز روی صحنه رفت و در سخنانی بیان کرد: برپایی این جشنواره خوب و پربار را تبریک می‌گویم. تالار سنگلج نماد نمایش‌های ایرانی است و آن موقعی هم که قرار شد باز شود تمام گروه‌های نمایشی در اداره تئاتر تصمیم گرفتند که در این سالن تنها نمایش ایرانی اجرا کنند. دلیل این تصمیم نیز این بود که تئاتر یک ملت، اجراهایش نیست بلکه ادبیات دراماتیکش است.

وی تاکید کرد: تئاتر و سینما را از غرب اقتباس کردیم، ولی خودمان آثار و روایت‌هایی داریم که به صورت نمایش درآمده است. تخت‌حوضی و خرده‌نمایش‌ها مانند نقالی و مارگیری و بازی با حیوانات و خیمه‌شب‌بازی خیلی ارتباطی به تئاتر ندارند، ولی گونه‌ای از نمایش هستند.


وی به شعار روی پوستر جشنواره اشاره کرد و گفت: نمایش ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران است. بسیاری از اساتید نمایش‌های ایرانی به علت بیماری از بین رفته‌اند و آقای فتحعلی‌بیگی بود که نمایش ایرانی را پس از انقلاب حفظ کرد. درخواست من این است که شهردار تهران حالا که به فضای سبز خیلی توجه کرده است و ساختار‌های فرهنگی مانند فرهنگسرا‌ها را هم ایجاد کرده و نشان می‌دهد که تنها به فیزیک شهر اهمیت نمی‌دهد و به زندگی انسانی‌تر هم توجه دارد، جا‌هایی مخصوص تابستان‌ها و زمستان‌ها تاسیس کنند تا نمایش‌های ایرانی به صورت مستمر در آنجا اجرا شوند.

وی در پایان یادآور شد: سابق بر این کافه‌ای بود به اسم کافه شهرداری که نمایش‌های مختلف ایرانی مانند خیمه‌شب‌بازی در آن اجرا می‌شد. الآن هم ما می‌توانیم جایی را درست کنیم که مردم در آنجا غذا بخورند و نمایش‌های ایرانی را هم به صورت مستر تماشا کنند. در گذشته چنین مکان‌هایی در ایران بود. من فکر می‌کنم نمایش‌های ایرانی با برگزاری دو سال یک‌بار جشنواره، راه به جایی نخواهند برد. این روز‌ها نمایش‌هایی داریم که فقط مخصوص خنده‌های بی مورد هستند؛ پس باید در زمینه نمایش‌های کمدی کار فرهنگی کنیم.

صالحی: جشنواره آیینی سنتی فرصتی برای استمرار تاریخی آیین‌هاست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مراسم اختتامیه جشنواره آیینى سنتى عنوان کرد: جشنواره آیینی سنتی امروز فرصت سازی برای استمرار تاریخی آیین‌ها است. بخش قابل توجه بار نمایش‌های آیینی در این سی سال گذشته برعهده جشنواره آیینی سنتی بوده است.

صالحی در ادامه افزود: ما خوشبختم که در ایران با تمدن دینی و ملی خاص متولد شدیم. این زادبوم فرصتی برای اتفاقات خوب از جمله نمایش‌های آیینی را برای ما ایجاد کرده است. تمدن تاریخی ایرانی با آیین‌های کهن این مرز و بوم فرصتی ایجاد کردند تا نمایش‌های آیینی به لحاظ غنا و سبک و شیوه پربار باشند.

وی در پایان گفت: سپاسگزارم از همه کسانی که در طول قرون این مزیت تاریخی ایران را حفظ کرده و در این دهه‌های اخیر این بار را با جشنواره آیینی سنتی بر دوش کشیدند.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار