باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چالش نظام قدیم و جدید در کنکور ۹۸/ کنکوری‌هایی که با کتاب‌های مختلف یک آزمون دادند

امسال اولین سالی بود که داوطلبان نظام قدیم و جدید باهم در یک آزمون شرکت کردند و این مسئله چالش‌های برای کنکوری‌ها به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اشتباه است اگر بخواهیم دو نظام قدیم و جدید را در یک آزمون باهم بسنجیم چرا که این دو نظام از نظر منابع و حجم دروس کاملا باهم متفاوت بود.

کنکور ۹۸ تنها کنکوری است که بعد تمام شدنش هنوز استرس هایش باقی مانده است. امسال اولین سالی بود که داوطلبان نظام قدیم و جدید باهم در این آزمون شرکت کردند، اما باوجود تفاوت در منابع درسی و حتی نام این دو نظام،  سنجش آنها یکسان بود.


بیشتر بخوانید: چند نکته کلیدی انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی


در  این باره با چند داوطلب کنکور و تحصیلکرده نظام قدیم به گفت‌وگو پرداختیم: 

مشکلات داوطلبان نظام قدیم و جدید در کنکور 

شاهین، ۲۲ ساله، دانشجوی دانشگاه شریف، یکی از داوطلبان نظام قدیم می‌گوید: امسال برای اولین بار ما دو نظام متفاوت بودیم که با دو منابع مختلف در کنکور شرکت کردیم.

او افزود: بعد از کنکور سازمان سنجش اطلاعیه ای فرستاد مبنی بر این که این داوطلبان از نظر ما یکسانند و در نتیجه سنجش آنها باهم صورت می گیرد، در صورتی که کتاب های ما حجم بیشتری داشت و در دفترچه کنکور سوالات بسیار باهم متفاوت بود. حتی سوالاتی که از مطالب مشترک طرح کرده بودند هم بیشتر مربوط به کتاب های نظام جدید بود .

نرگس، ۲۰ ساله، یکی دیگر از داوطلبان نظام قدیم از درس زیست گفت: در زیست شناسی نظام قدیم ۶۶۰ صفحه بوده، درصورتی که در نظام جدید ۴۶۰ صفحه بود، یعنی حجم کتاب ها هم با هم فرق داشت.

علیرضا، ۲۱ ساله  که او هم داوطلب نظام قدیم بود، گفت:  در درس عربی، قواعد نظام جدید نسبت به نظام قدیم بسیار کمتر است. در درس ریاضی و فیزیک سوالاتی مشترک داشتیم اما از کتاب نظام جدید طرح شده  بود که اعدادی متفاوت داشت و  برای نظام جدیدی ها آشنا بود.

سنجش یکسان نظام قدیم و جدید در کنکور امسال

علیرضا عظیمی‌فر، مشاور تحصیلی در مورد مسئله نظام جدید و قدیم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گفت:  اشتباه است، بخواهیم دو نظام قدیم و جدید را در یک آزمون باهم بسنجیم چرا که این دو نظام از نظر منابع و حجم دروس کاملا باهم متفاوت بودند .

علیرضا عربشاهی، دبیر فیزیک در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گفت: برای اینکه این دو گروه به صورت عادلانه بررسی شوند و تفکیکی بین آنها قائل شویم، باید هرکدام ازین نظام ها را به صورت جداگانه مورد سنجش قرار دهیم.

براساس این گزارش؛ وقتی برای پیگیری این موضوع با سازمان سنجش تماس گرفتیم؛  پاسخی در این باره دریافت نکردیم. البته باشگاه خبرنگاران جوان، برای شفاف سازی این مسئله، آماده اطلاع رسانی و شفاف سازی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
خواهشن به بی عدالتی در حق کنکور نظام قدیم 98 سریعا پایان دهید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
رئیس محترم سنجش همانگونه که خدمت سازمان سنجش در خصوص سختی سوالات نظام قدیم ودادن حق مسلم نظام قدیمها بدون در نظر گرفتن تراز مشترک معترض بودیم همچنام منتظر پاسخ عادلانه از سازمان سنجشیم واز رئیس محترم سنجش استدعامندیم آن گونه که برای فرزند خود خواهان عدالت است برای کنکوریهای نظام قدیم نیز خواهان عدالتی باشند مامنتظر هستیم. باسپاس
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
خواااهش میکنم زودتر پیگیر باشید تا وقت نگذشته.....
Netherlands
رضا
۰۲:۵۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
فقط ۱۰ درصد رتبه های زیر ۱۰۰۰ منطقه ها نظام قدیم بودن در حالیکه هیچ سالی انقد فاصله بین پشت کنکوری و پیش دانشگاهی نبود و معمولا حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد باید باشه. چیزی که سنجش نمیخواد زیر بارش بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
حتماً پیگیر این موضوع باشید. سنجش باید لااقل با نصف کردن ظرفیت دانشگاه ها بین دو نظام جدید و قدیم،از این بی عدالتی جلوگیری کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
همه معلمان و دانش اموزان می گویند نباید همترازی باش ، ولی چرا سازمان سنجش داره این قدر برای نظام قدیم بی عدالتی میکنه ، ظلم از این اشکارتر ،
آخرین اخبار