ثبت بازار تاریخی آسیابر دیلمان سیاهکل در فهرست آثار ملی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بازار تاریخی آسیابر دیلمان شهرستان سیاهکل در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود.

ثبت بازار تاریخی آسیابر دیلمان سیاهکل در فهرست آثار ملیبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شهرود امیرانتخابی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: بازار تاریخی آسیابر دیلمان یکی از مهمترین بازار‌های تاریخی سنتی روستایی در روستای تاریخی و ۳۵۰۰ ساله آسیابر از توابع شهرستان سیاهکل ثبت ملی می‌شود.

او با بیان اینکه، در حال حاضر ۵۰ مغازه سنتی در این بازار تاریخی قرار دارد، افزود: در گذشته صاحبان مشاغل سنتی از قبیل چلنگری، طب سنتی، پالان دوزی، خیاطی، خواربار فروشی، چای خانه البسه فروشی و نانوایی در آن مشغول فعالیت بودند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در سال‌های گذشته برگزاری جشن نوروزبل در این منطقه، که یکی از سنت‌های قدیم گیلان بوده و از سوی میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده، موجب رونق و توسعه گردشگری در داخل بازار به شیوه سنتی در برخی ایام خاص سال شده است.

شهرود امیر انتخابی با بیان اینکه، سال‌های گذشته بخشی ازبازار قدیمی سنتی آسیابر از سوی اهالی روستا به دلیل برگزاری مراسم نوروزبل و رونق گردشگری احیا شده است، افزود: پرونده مقدماتی ثبت بازار سنتی آماده شده است تا کارشناسان میراث فرهنگی مستندسازی، نقشه برداری و رولوه بنا‌ها را اغاز کنند.

وی با بیان اینکه، میراث فرهنگی در تلاش است تا پایان شهریور ماه بازار تاریخی و سنتی آسیابر، را به عنوان تنها بازار سنتی ثبت شده گیلان، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برساند، گفت: همه هزینه‌های مربوط به این پرونده از سوی انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنکی صنایع دستی و گردشری گیلان در ادامه تصریح کرد:علاوه بر این بازار آثار تاریخی دیگری نیز در این روستا وجود دارد که تعدادی از آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند که ازآن جمله می‌توان از حمام قدیمی مربوط به دوره صفویه، گورستان‌های تاریخی و قنات تاریخی یاد کرد که همگی این آثار قابل احیا بوده است و می‌تواند این روستا را به عنوان یکی از روستا‌های هدف گردشگری کشور مطرح کند.

 

انتهای پیام / ق 

 

بازار تاریخی آسیابر دیلمان سیاهکل در فهرست آثار ملی ثبت می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.