انگلیس به شکنجه‌گر زندان‌های صدام پناهندگی داد

دادگاهی در انگلیس با درخواست پناهندگی پزشکی که به انجام جرایم علیه بشریت و شکنجه زندانیان در زندان‌های دیکتاتور معدوم عراق متهم است، موافقت کرد.

انگلیس به پزشک شکنجه‌گر صدام حسین پناهندگی دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، دادگاهی در انگلیس با درخواست پناهندگی پزشکی که با نام «ام‌ای‌بی» شناخته می‌شود موافقت کرد. این مرد ۵۴ ساله به جنایت علیه بشریت و شکنجه زندانیان در دوران صدام، دیکتاتور معدوم عراق، در دهه ۱۹۹۰ متهم است.

گفته می‌شود او در درمان زندانیان به منظور آماده سازی آن‌ها برای شکنجه‌های بیشتر همدستی داشته است. درخواست پناهندگی این پزشک در دادگاه نخست رد شده بود، اما دادگاه تجدیدنظر با این توجیه که هیچ راه حل دیگری در اختیار نداشته و مجبور بوده است زندانیان را معالجه کند به او پناهندگی داد.

در ابتدا، درخواست پناهندگی ام‌ای‌بی به دلیل نقش او در دستگاه اطلاعاتی «الاستخبارات» صدام حسین رد شد، اما دادگاه تجدیدنظر حکم داد که هیچ مدرکی دال بر اینکه او در شکنجه دست داشته است وجود ندارد. در گزارش دیلی میل آمده است: تحقیقات دپارتمان جرایم جنگی آژانس مرزی انگلیس پناهندگی این پزشک را به دلیل «ارتکاب جرایم علیه بشریت» رد کرده و توضیح داده بود او به شکنجه زندانیان متهم نیست، اما با علم به آنکه قرار است زندانیان با درد و عذاب بیشتری روبرو شوند به درمان آن‌ها می‌پرداخته است.

در سال ۲۰۱۵، «ام‌ای بی» موفق شد ادعای خود را بقبولاند که تحت فشار دست به چنین اقداماتی می‌زد و در یک دادگاه مهاجرتی اعتراف کرد که مرتکب جرایمی علیه بشریت شده است. دو سال بعد، ترزا می، وزیر کشور وقت انگلیس، با اعطای پناهندگی به او مخالفت و دادگاه دیگری دفاعیات او مبنی بر تحت‌ فشار بودن را رد کرد.

اما اکنون، سه قاضی در دادگاه‌های سلطنتی انگلیس به نفع وی رای داده و گفته‌اند شواهد کافی که نشان دهد این پزشک در شکنجه دست داشته است وجود ندارد و براساس مسئولیت پزشکی او باید در هر شرایطی و صرفنظر از هرگونه پیامدی که ممکن است به دنبال داشته باشد به مداوای زندانیان می‌پرداخت. 

دیلی میل در ادامه گزارش خود نوشت بر اساس اعلام مقامات عراقی، در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰—دوره حکومت صدام حسین—میلیون‌ها نفر از مردم این کشور ناپدید شدند. پس از سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳، صد‌ها گور جمعی در سراسر عراق کشف شد که متعلق به افرادی بود که در این سال‌ها کشته شده‌ بودند.

ماه گذشته، یک گور جمعی با بیش از ۷۰ جسد زن و کودک در «تل الشیخیه» در حدود ۳۲۰ کیلومتری جنوب بغداد پیدا شد که شواهد نشان می‌دهد این افراد قربانی کمپین خوفناک «انفال» صدام علیه کرد‌های عراق هستند. این عملیات بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ به وقوع پیوست و حدود ۱۸۰ هزار عراقی کشته شدند و بیش از ۳ هزار روستا تخریب شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: انگلیس ، عراق ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصرامرایی
۱۹:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
بله دیگه خودشون می برن خودشون می دوزن اینست کار و بار انگلیس استعمار و دار و دسته ش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
انگیس و امریکا حامی تروریست هستن و عاشق ادمهای جانی هستن که مثل خودشون ادم میکشن
-
حمید
۰۸:۴۲ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
شما اصلا خبرو خوندین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
لعنت خدا بر صدام حسین تکریتی
آخرین اخبار