دعوت کودکان به چالش فکری با «هواپیما کبوتر نیست»

«کتاب نیستان» با انتشار کتاب «هواپیما کبوتر نیست» علاوه بر آموزش مهارت های زندگی به کودکان، آنها را به چالش فکری دعوت می کنند.

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،مهارت‌های زندگی یکی از دغدغه‌های والدین و متولیان آموزش و پرورش است که هنوز پاسخ یا روش مشخص و رسمی برای آن پیدا نشده است.

«کتاب نیستان» با تولید مجموعه قصه‌های آبدار در قالب کتاب‌هایی کوچک، ساده و جذاب سعی  می کند تا پاسخی در خور و متناسب با ویژگی‌ها و نیاز‌های فرهنگی کودکان ایرانی به این موضوع مهم بدهد.

«هواپیما کبوتر نیست» برای کودکان پایه‌های دوم و سوم دبستان به شمار می‌رود که آنان را در حین مطالعه‌ داستانی به ظاهر ساده، به اندیشیدن  و تامل فرا می‌خواند.

«لیلا اسدیان» دنیایی کاملاً پذیرفتنی برای کودکان آفریده است طوری که بچه‌ها می‌توانند به راحتی با کبوتر و وقایعی که در آن روز پر ماجرا از سر می‌گذراند، همراهی کنند. نکته‌ اصلی وقتی کتاب به پایان می‌رسد، اتفاق می‌افتد؛زمانی که مخاطبان از خود می‌پرسند: «یعنی چه؟».

کتاب، روایتی تمثیلی از مراحل رشد کودک را در خود مستتر دارد. «کبوتر کوچولوی سفید» روزی از خواب بیدار می‌شود و لانه را خالی می‌بیند و دقیقاً مثل بچه‌ها به ناچار پا به محیط ناشناس بیرون – مدرسه یا جامعه - می‌گذارد. در اینجاست که تصاویر «راضیه شیخعلی» متن نوشتاری را تکمیل می‌کند و مخاطب با سقوط قهرمان در نخستین لحظات پرواز مواجه می‌شود. ولی این بار برخلاف همیشه کسی نیست که او را نجات دهد. پس، چند بار بال هایش را باز و بسته می‌کند تا بالاخره می‌تواند خودش را روی هوا معلق نگه دارد. کودک فرآیند مستقل شدن و تلاش برای کسب مهارت‌های جدید را به این شکل ظریف می‌بیند و همراه قهرمان داستان، راهی می‌شود تا به فرودگاه می‌رسد و از دریچه‌ چشم قهرمان بی تجربه، آنجا را مکانی متفاوت با بقیه‌ جا‌ها می‌یابد. او با دیدن پرنده‌های خیلی بزرگ - هواپیما‌ها - به این نتیجه می‌رسد که حتماً خودش هم روزی اندازه‌ آن‌ها می‌شود.

«هواپیما کبوتر نیست» می‌کوشد تا تفاوت‌های فردی را توضیح بدهد و توجه کودکان را به اهمیت شناخت هر چه بیشتر خود جلب کند: «کبوتر کوچولوی سفید» باور دارد با زیاد غذا خوردن، روزی اندازه‌ هواپیما‌ها می‌شود. همانطور که خیلی از بچه‌ها تصور می‌کنند می‌توانند در آینده به جایگاه ورزشکار محبوب خود برسند. بدون این که بدانند واقعاً از چه استعداد‌هایی برخوردار هستند. در حالی که چنین هدف گذاری‌های نادرستی در موارد متعدد، باعث شکست و بروز احساس سرخوردگی در کودکان و نوجوانان می‌شود. درحالی که، آموزش غیر مستقیم و قطره چکانی پیش زمینه‌ لازم را برای بچه‌ها ایجاد می‌کند تا با کمک و همراهی بزرگتر‌ها به انتخاب‌هایی دقیقی برسند.

سومین جلد از مجموعه قصه‌های آبدار ۲۴ صفحه است ودر قطع خشتی کوچک توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، نویسنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار