دارو‌های لاغری عاملی خطرناک برای حمله قلبی و سکته مغزی

مواد تشکیل دهنده بسیاری از دارو‌های رژیمی خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افرایش می‌دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ابوالفضل نیکوسیر معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: راهکار‌های زیادی برای کم‌کردن وزن پیش روی افراد وجود دارد و عده زیادی که دچار اضافه وزن هستند تمایل دارند با استفاده از دارو‌های لاغری به راحت‌ترین شیوه وزن خود را کم کنند.

او بیان کرد: یکی از محصولات پرطرفدار برای لاغر شدن، پودر‌های لاغری و فیبردار است، که مصرف روزانه دو تا سه لیوان از محلول این پودر با آب، سبب حجیم شدن معده و در نتیجه کاهش اشتهای افراد می‌شود.

نیکو سیر تصریح کرد: این نوع پودر‌های لاغری عوارضی دارند و به علت خاصیت ملین بودن فیبر، حجم دفع را افزایش می‌دهند و در نتیجه آب بدن کم شده، و مصرف طولانی مدت این پودر‌ها موجب دفع املاح، ویتامین‌های بدن و اختلال در سیستم گوارش بدن می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: بسیاری از محصولات گیاهی مجوزدار که در داروخانه‌ها برای درمان افزایش وزن به فروش می‌رسند در صورتی که زیر نظر پزشک و همراه با رژیم غذایی مصرف شوند می‌توانند روند لاغری را تسریع کنند.

او اضافه کرد: دارو‌های گیاهی هرچند بی‌عارضه نیستند، اما به نظر می‌رسد کم‌عارضه‌تر از دارو‌های شیمیایی مشابه باشند.
نیکوسیر اظهار کرد: در ترکیبات کپسول‌های لاغری غیر مجاز و دست ساز که ممکن است در اماکنی نظیر عطاری‌ها به فروش برسد بیشتر از قرص‌هایی که خاصیت ملین دارند و ضدیبوست هستند استفاده می‌شود که این مواد فقط خاصیت ملین دارند و چربی‌سوز نیستند.

او تاکید کرد: در برخی اماکن گاهی از قرص‌های فروزماید و سایر دارو‌های مُدر که باعث افزایش ادرار و دفع آب بدن می‌شود استفاده می‌کنند که این مواد ارتباطی با چربی‌سوزی ندارند، بنابراین به هیچ عنوان بدون نظر پزشک یا مشاوره تغذیه دارو‌های گیاهی یا محصولات لاغری یا تبلیغاتی نظیر: صددرصد گیاهی و بدون عارضه، مصرف نکنید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: متقاضیان کاهش وزن باید از دارو‌های مختلفی مثل مت‌فرمین که کاربرد درمانی دیگری دارند و گاهی اوقات به اشتباه، به عنوان داروی لاغری استفاده می‌شود دوری کنند، چرا که عوارض خاص خود را در مصرف‌کننده به جا می‌گذارند.

افروز جعفرنیا مسئول اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های دانشگاه نیز بیان کرد: بسیاری از دارو‌هایی که به طور غیرقانونی در بازار برای کم‌کردن وزن وجود دارند، مورد تائید وزارت بهداشت نیستند، ترکیبات سازنده آن‌ها معلوم نیست و دارای عوارض بسیار خطرناکند.

او افزود: قرص‌های لاغری غیراستاندارد در صورتی که بدون تجویز پزشک مصرف شود سیستم سمپاتیک بدن را فعال می‌کند که در اثر آن ضربان قلب و فشار خون به طرز ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و همین مسئله باعث آسیب جدی به قلب و رگ‌های شریانی می‌شود، و برخی دیگر از این محصولات حاوی موادی نظیر آمفتامین (شیشه) هستند که عوارض بسیار خطرناکی در مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند.

جعفرنیا، در خصوص منع کامل استفاده از قرص‌های لاغری ادامه داد: تصمیم درباره مصرف قرص‌های لاغری حتی با داشتن آگاهی از احتمال خطرات استفاده از آن کار سختی است، اما در عین حال به دلیل اینکه بسیاری از این محصولات دارای تاثیر و خطرات احتمالی هستند و به این معنی نیست که هیچکس نباید از آن‌ها استفاده کند و تشخیص نوع قرص و میزان استفاده آن به عهده متخصص تغذیه است که بعد از معاینه کامل فرد انجام می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: متخصصان در این زمینه هشدار می‌دهند که مصرف خودسرانه این قرص‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و مصرف آن‌ها باید زیر نظر متخصص انجام شود.

او، درباره رعایت باید‌ها و نباید‌های لاغر شدن بیان کرد: برای لاغرشدن به اراده خوب، رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم احتیاج است.

جعفرنیا تاکید کرد: در صورت استفاده از هرنوع دارو لازم است، آن دارو فقط باید با دستور پزشک تهیه و مصرف شود و مصرف‌کننده هرگز تحت تاثیر تبلیغات وسوسه‌کننده رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف قرار نگیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اضافه کرد: از خرید و مصرف دارو‌هایی که اطرافیانتان آن را پیشنهاد می‌کنند، جداً پرهیز کنید، زیرا ممکن است مکانیسم بدن شما با آن‌ها فرق داشته باشد و آن دارو هیچ کمکی به شما نکند.

انتهای پیام/ت

خطر حمله سکته قلبی و مغزی با مصرف دارو‌های لاغری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار