دانستنی‌های نجوم؛

از بادهای رنگارنگ مشتری چه می‌دانید/ دلیل خشک شدن سیاره سرخ چه بود؟

تحقیقات جدید این احتمال را می‌دهند که یک سیارک سرخ در بهرام سقوط کرده و یک سونامی گسترده ایجاد نموده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز نجوم را دنبال می‌کنیم.

سقوط سیارکی که مریخ را خشک کرد

سياره سرخ به احتمال زیاد زمانی جهان آب با رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و شاید حتی اقیانوس‌ها بود؛ تحقیقات جدید این احتمال را می‌دهند که یک سیارک ٣.٥ میلیارد سال پیش در اقیانوس سياره بهرام سقوط کرده و یک سونامی گسترده ایجاد کرده است. مدارک و شواهد موجود در مورد اقیانوس باستانی احتمالی در نیمکره شمالی مریخ نشان می‌دهد این اقیانوس در سال‌های اخیر رو به رشد بوده و اکنون شواهد اضافی حاکی از آن است که یک برخورد بزرگ سیارکى ميلياردها سال قبل یک مگاسونامی در سياره سرخ بهرام ایجاد کرده است.

از بادهای رنگارنگ مشتری چه میدانید/ دلیل خشک شدن سیاره سرخ چه بود

بادهای رنگارنگ سیاره مشتری را بشناسید

نمای نزدیک جدید تلسکوپ فضایی هابل که از سياره مشتری و نشان شاخص این سیاره يعنى لکه قرمز بزرگ برجيس، در تاریخ ٢٧ ژوئن سال ٢٠١٩ (پنجشنبه ٦ تير امسال) گرفته شد، نشان می‌دهد یک پالت رنگی شدیدتر در ابرهای جو متلاطم برجيس نسبت به سال‌های گذشته وجود دارد که در حال حرکت است؛ لازم به ذکر است که رنگ‌ها و تغییرات آنها امکان يافتن سرنخ‌های مهمی از فرآیندهای در حال انجام در جو مشتری را فراهم می‌کند و اين نوارها با اختلاف در ضخامت و ارتفاع در ابرهای یخی آمونیاک ایجاد می‌شوند. باندهای رنگارنگ نيز که در جهت‌های مخالف در عرض‌های مختلف جابجا می‌شوند، ناشی از فشارهای جوی مختلف است، نوارهای سبک‌تر هم بلندتر می‌شوند و ابرهای ضخیم‌تری نسبت به باندهای تاریک‌تر دارند.

از بادهای رنگارنگ مشتری چه میدانید/ دلیل خشک شدن سیاره سرخ چه بود


بیشتر بخوانید: ربات انسان نمای روسی، فضانوردان را همراهی می‌کند


در تاریخ ١٣ آگوست سال ٢٠١٩ (سه‌شنبه ٢٨ امرداد ماه جارى) ناسا در Trident Basin کیپ کاناورال فلوریدا، فضانوردان داگ هورلی و باب بهنکن با تیم‌هایی از ناسا و SpaceX همکاری می‌کنند تا عمليات خروج خدمه از Dragon را انجام دهند و از آن برای حمل انسان به ایستگاه بین‌المللی فضایی استفاده می‌شود؛ تیم‌ها با استفاده از کشتی Go Searcher برای بازیابی فضاپیمای خود پس از افتادن این فضاپيما در آب استفاده مى‌کنند و اين دو نفر قرار است برای مأموریت SpaceX Demo-2 به سمت ایستگاه فضایی به عنوان خدمه پرواز کنند.

برای انجام کارهای مهمتان با مشتری مشورت کنید

در نجوم قديم سياره برجيس يا مشترى معروف را "سعد اکبر" و نیکی یا نیک فرجامى بزرگ مى‌دانستند؛ به طوری که از آن برای تشخیص اوقات مناسب جهت انجام امور مهم زندگى استفاده می‌شود.  در آن دوره به سعد و نحس زمان اعتقاد داشتند و همین امر توجه آن‌ها به این موضوع را تشدید می‌کرد.

از بادهای رنگارنگ مشتری چه میدانید/ دلیل خشک شدن سیاره سرخ چه بود

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.