مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مطرح کرد؛

بومی سازی نیمی از کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی

پژوهان گفت: کل کاتالیست مصرفی کشور حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود که نیمی از آن داخلی‌سازی شده است.

۵۰ درصد کاتالیست‌های پر مصرف داخلی‌سازی شده اندبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از  صدا و سیما، علی پژوهان مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی  با بیان اینکه کاتالیست‌ها، مسئله مهمی برای صنعت کشور و صنعت پتروشیمی است گفت: کل کاتالیست مصرفی کشور حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود که بیش از ۵۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز و پرمصرف کشور داخلی‌سازی شده است.

وی افزود: هم‌اکنون در مسئله تأمین کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی راهبردی و گاه انحصاری به نقاط قابل قبولی رسیده‌ایم و هم‌زمان موضوع تأمین دانش فنی (لایسنس) تولید محصولات پتروشیمی هم به‌طور جدی دنبال می‌شود.

 پژوهان با اشاره به اینکه در دوران تحریم ۱۴ قرارداد در حوزه تولید کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی و فرآیند‌ها با شرکت‌های داخلی امضا شده است گفت: اگرچه به دلیل شرایط تحریم صحبت از جزئیات بسیاری از قرارداد‌ها جایز نیست. اما برای نمونه می‌توان به تولید

کاتالیست متانول اشاره کرد که به‌طور کامل تجاری و لیسانس آن را به یکی از شرکت‌های داخلی واگذار کرده ایم و آن‌ها در حال ساخت یکی از بزرگ‌ترین پلنت‌های تولید کاتالیست هستند که بالاترین ظرفیت تولید کاتالیست را در کشور و منطقه دارد.


بیشتر بخوانید: ایران انحصار تولید کاتالیست SAC۵۰۰ را شکست/ تولید ۷ کاتالیست استراتژیک در سال آینده


مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به تولید کاتالیست‌های پلی‌اتیلن وهمچنین اقدام برای راه اندازی واحد تولید کاتالیست LL اشاره کرد و افزود: این واحد کاتالیست سازی با دانش بومی طراحی شده و ۹۵ درصدپیشرفت داشته است که درصورت تکمیل ظرفیت قابل توجهی دارد و کل نیاز کشور را می‌تواند پوشش دهد.

وی افزود: این کاتالیست، یکی از پیچیده‌ترین کاتالیست‌هاست و امیدواریم با تلاش‌های صورت‌گرفته تا پیش از پایان سال به راه‌اندازی صنعتی برسد.

 پژوهان افزود: سعی ما بر این است که تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن را نیز به عنوان یکی از کاتالیست‌های وارداتی تا پایان امسال محقق و آماده تحویل کنیم تا کشور در این زمینه نیز خودکفا شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با تاکید براینکه تلاش می‌کنیم دانش همه کاتالیست‌های راهبردی و پرمصرف پتروشیمی را تا پایان سال ۹۸ نهایی کنیم گفت: در عمده کاتالیست‌های مهم، فرآیند تجاری سازی انجام شده یا در حال تجاری شدن هستند. عمده کاتالیست‌های پرمصرف نیز داخلی شده است و با مصرف کاتالیست‌ها در طولانی‌مدت در صنعت و تبدیل شدن به عنوان مرجع، امکان حضور در بازار‌های خارجی نیز فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

نهایی شدن دانش همه کاتالیست‌های راهبردی و پرمصرف پتروشیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار