باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می دهد؛

رونق کشاورزی گلستان در گرو حفظ بذرها بومی

بذرهای بومی گلستان در حال سپرده شدن به دست فراموشی هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، فصل تابستان فصل میوه‌های رنگارنگ است اگر گذرمان به بازار میوه وتره بار بیفتد متوجه این می‌شویم که بعضی از مغازه‌ها شلوغ‌تر است از عطر و بوی محصولات این مغازه‌ها می‌توان به محلی بودنشان پی برد، محصولاتی که به خاطر کیفیت و طعم خوب طرفداران زیادی داراند، اما میزان این محصولات بسیار کم است.

رونق کشاورزی گلستان در گرو حفظ بذرها بومی


علت کمیابی این محصولات کمبود بذر‌های محلی از یک سو و جولان محصولاتی که با بذر‌های خارجی تولید شده از سوی دیگر است که نه تنها باعث وابستگی به خارج از کشورمی شود بلکه ارز قابل توجهی هر ساله از کشور به این خاطر خارج می‌شود.


عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: نزدیک به نود درصد از بذر‌های کشاورزی وارداتی هستند و این مقدار واردات بذر چیزی نزدیک به ۵/۲ میلیون دلار فقط برای تامین بذر در استان گلستان ارز ازکشور خارج می‌شود.

رونق کشاورزی گلستان در گرو حفظ بذرها بومی

 

علت تولید نشدن بذرهای بومی به صورت عمده چیست؟


به طور کلی یک صد و ۲۳ میلیون دلار هزینه‌ای است که سالانه برای واردات بذر‌های خارجی پرداخت میشه، اما چرا بذر‌های بومی به صورت عمده تولید نمی‌شود؟


فرجی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: با توجه به محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی و همچنین وجود شرکت‌های تولید کننده قوی بذر در جهان و همچنین بخش خصوصی درداخل کشور عمده‌ترین تمرکز مرکز تحقیقات روی محصولات استراتژیک و راهبردی و آن‌هایی که سطح زیر کشت بالایی دارند مانند گندم معطوف است واز محصولات صیفی در حد حمایت از برنامه‌های بذری وتکثیری انجام می‌شود.

رونق کشاورزی گلستان در گرو حفظ بذرها بومی

 

سفر به روستایی که برای حفظ بذرهای بومی خود جهادی تلاش می کنند


اگرچه در تولید انبوه بذر‌های محلی، اما واگر‌های زیادی وجود دارد، اما در جایی مثل روستای حیدر آباد گرگان کشاورزان برای حفظ بذر‌های بومی سال‌ها است به صورت خود جوش و جهادی پای کار هستند.


با آقا عیسی و مرتضی دو کشاورز این روستا همراه شدیم تا به زمین کشت پیاز برویم جایی که کشاوزان مشغول برداشت و آماده کردن بذر‌های پیاز برای سال‌های بعد هستند، آن‌ها از این بذر‌ها به خاطرسازگاری با زمین، استفاده کم آب و کیفیت بالای محصول همچنین بومی بودن آن‌ها بسیار راضی هستند و از مسئولین انتظار حمایت بیشتری برای تولید و حفظ بذر‌های بومی دارند.

رونق کشاورزی گلستان در گرو حفظ بذرها بومی


حالا که کشاورزان دراین امر پیش قدم شدند همکاری دستگاه‌های مربوطه برای برداشتن قدم‌های جدی‌تر ضروری است.


عباسی در این خصوص بیان کرد: وظیفه مرکز تحقیقات شناسنامه دار کردن بذر‌ها است و بعد از اینکه این بذر‌ها به تایید مرکز تحقیقات رسید ما طرح‌های ترویجی وآموزشی رابرای گسترش این بذر‌ها خواهیم گذاشت.

 

رونق کشاورزی گلستان در گرو حفظ بذرها بومی


در سال ۲۵ میلیون تن سبزی و صیفی تولید می‌شود که نیمی از این تولیدات با استفاده از بذر‌های خارجی است. حفظ بذر‌های بومی به نوعی سپرده گذاری در بخش کشاورزی است که با تحقیق و تولید این بذر‌ها می‌توان قدم‌های جدی تری برای کاهش خروج ارز از کشور و رونق کشاورزی وهمچنین بازگشت طعم و مزه گذشته محصولات کشاورزی برداشت.

 

گزارش از قائمی نژاد

انتهای پیام / اس

برچسب ها: کشاورزان ، بومی محلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.