گزارش میدانی؛

ضعف تامین پول نو در عید غدیر امسال / سود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومانی دلالان در فروش پول نو!

عید غدیر امسال بازار پول نو برای دلالان و دستفروشان این صنف به موجب ضعف وجود اسکناس تازه در شعب بانکی داغ و پر سود گذشت.

ضعف تامین پول نو در عید غدیر امسال / سود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومانی دلالان در فروش پول نوبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال هاست در کشورما با وجود تمدنی غنی و تعلق خاطر مردم این سرزمین به دین اسلام، عید غدیر به عنوان یکی از سمبل های مهم برای شیعیان این کشور محسوب می شود. در این بین یکی از سنت های دیرینه و جا افتاده، هدیه اسکناس یا پول نو به عنوان یادگاری و یا تبرک به سایر ارادتمندان به اهل بیت است.

اما موضوع قابل توجهی که قرار است به آن بپردازیم، ضعف امسال سیستم بانکی در توزیع پول نو برای عید غدیر است. سالیان متوالی است که بانک مرکزی نسبت به توزیع اسکناس های نو در شعب مخصوص برای افرادی که با لقب "سید" ریشه خانوادگی در ائمه اطهار دارند، می کند.امسال سردرگمی و معطلی این افراد در بازارها برای تهیه پول نو بسیار مشهود بود.


بیشتر بخوانید: بازار ارز به سمت پیش بینی پذیری حرکت می‌کند / هنوز بر عهد صیانت از ذخایر بانک مرکزی پا برجا هستم


اگر در این ایام گشتی در بازار بزرگ یا خیابان جمهوری تهران بزنید با سیدهایی مواجه میشوید که به دنبال پول نو و دست نخورده می‌گردند ؛ عیدی سادات در عید غدیر از نوع پول به "مایه کیسه" معروف است که در میان پول ها باعث برکت می شود.

پیدا کردن اسکناس های نو و تا نخورده برای عیدی دادن از یکی از دغدغه های سید هاست , تنوع عیدی از ۵۰۰ تومان تا  ۲ هزار تومان هم مشاهده می شود.

Image result for ‫فروش اسکناس نو در بازار‬‎

در این خصوص که چه چرخه غلطی در سیستم بانکی باعث می شود تا این پول ها بجای عرضه مستقیم به مردم اینگونه به دست دلالان با چند برابر قیمت به فروش گذاشته شود به سراغ یک دست فروش اسکناس نو رفتیم.

یکی از دستفروشان اهل بازار بزرگ تهران در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به توضیح قیمت بسته‌های اسکناس‌های نو پرداخته و می‌گوید: امسال از هر بسته ۱۰۰ تایی ۵۰۰ تومانی ۳۰ هزار تومان سود می‌برم. یعنی برای هر اسکناس ۵۰۰ تومانی ۸۰۰ تومان به فروش می‌رساند.

او در ادامه گفت: همچنین برای فروش یک بسته ۱۰۰ تایی یک هزار تومانی، ۳۵ هزار سود می‌کنم یعنی هر یک هزار تومان، یک هزار و ۳۵۰ تومان بفروش می‌رسد. البته در بین اسکناس‌های ۵۰۰ تا ۲ هزار تومانی، اسکناس یک هزار تومانی طالب بیشتری دارد.

Image result for ‫فروش اسکناس نو در بازار‬‎
این فروشنده اسکناس‌های نو در بازار گفت: در آخر برای فروش هر یک بسته ۱۰۰ تایی اسکناس ۲۰ هزار تومانی هم ۳۰ هزار تومان سود می‌کنم، یعنی هر ۲ هزار تومان به مبلغ ۲ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه خبرنگار ما به میدان فردوسی سری زده و قیمت این رسته بازار هم جویا شده است؛ که همین ارقام در این مکان هم مشهود بود؛ و نکته جالب اینجاست که این نوع دلالی باعث شد تا افرادی که قصد خرید اسکناس نو داشتند با یک پرس و جو از خرید امتناع کنند.

یک منبع آگاه در یکی بانک های دولتی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که چرا اسکناس نو در اختیار متقاضیان در روز عید غدیر قرار نگرفته است، گفت: امسال بانک مرکزی برای چاپ و توزیع اسکناس نو در روز عید غدیر برنامه ای نداشت و حتی شعبی را که هر سال معرفی می کرد نیز معرفی نکرد.

در نهایت گفتنی است این نوع مبادله پول رسمی یک کشور برای اعیاد مخصوص در کوچه و خیابان ها امری مناسب و پسندیده نیست چرا که پول ملی کالا نبوده و دارای ارزش معنوی و مادی متفاوتی است. بنابر این علاوه بر این بانک مرکزی با نظارت های قوی می تواند از این نوع دلالی جلوگیری کند بلکه می تواند با چاپ به موقع پول های تازه مردم را از خرید اسکناس نو از دستفروشان  آن هم با سودهای عجیب و غریب باز دارد.

انتهای پیام/

سود کلان از فروش بسته های پول نو در اعیاد مخصوص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
مشکل بانکها هستند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
مگه عیده نوروز شده....!
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۱:۳۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
_پول تو کشور ما خودش نوعی کالا شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
طرف وقتی یک کیسه پول نو دارد حتما از بانکی گرفته باید رسیدگی شود
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
کتاب هدیه بدن. مگه باید پول نو بدن. شکلات بدن. تولید راه بیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
واقعا جای تاسف داره واقعا جای تاسف داره من سیدم ولی پول نو نتونستم گیربیارم باید برم ۱۰۰هزارتومن و۱۴۰هزارتومن پول بدم اخه چرا ازسال دیگه پول نو نمیگیرم دیگه ادعامونم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
باید الان تو رفتن به ماه ضعف داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن محمودی مهر
۰۳:۳۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
تا به کی در اقتصاد ما بجای تولید ، راه برای دلالی باز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
حالا پول نو ندن اتفاقی نمیافته
آخرین اخبار