۴۰ واحد تولیدی و صنعتی در اردبیل امسال به چرخه تولید باز می‌گردد

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل امسال به چرخه تولید باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد اهلی، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: طبق آمار موجود در کل ۳۴ درصد از واحد‌های تولیدی و صنعتی در استان اردبیل راکد بوده که در سال ۹۷ تعداد ۳۶ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشته و طبق پیش‌بینی‌های انجام یافته تعداد ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی در سال‌جاری به چرخه تولید بازخواهد گشت.

او افزود: تعیین تکلیف واحد‌های راکد در شهرک‌های صنعتی از دیگر برنامه‌های مهم ما بوده که در این راستا برای اولین بار در استان اردبیل اکیپ ۸ گانه برای احصا مشکلات واحد‌های صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده و بازدید‌هایی از واحد‌های راکد انجام یافته است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد سهم اشتغال استان اردبیل در حوزه صنعت بوده و در مجموع یک هزار و ۷۰ واحدصنعتی در استان دارای پروانه بهره‌برداری است.

اهلی افزود: از این تعداد ۹۵ درصد واحد‌ها به تعداد یک هزار و ۲۰ واحد صنعتی جزء صنایع کوچک بوده و ۲.۶ درصد به تعداد ۲۷ واحد صنعتی متوسط و ۲.۴ درصد به تعداد ۲۴ واحد صنعتی بزرگ در استان اردبیل فعال است.

او تصریح کرد: بر اساس قوانین موجود در کشور واحد‌های صنعتی براساس میزان اشتغال‌زایی به واحد‌های کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم‌بندی می‌شود که واحد‌های زیر ۵۰ نفر جزو صنایع کوچک بالای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی جزء صنایع متوسط و بالای ۱۰۰ نفر نیز جزو واحد‌های صنعتی بزرگ محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل بیان کرد: هم اکنون ۵۲ درصد کل واحد‌های صنعتی استان اردبیل به تعداد ۵۵۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در داخل شهرک‌های صنعتی استان اردبیل مستقر هستند و مابقی به تعداد ۵۲۵ واحد صنعتی یعنی ۴۹ درصد کل واحد‌های صنعتی استان خارج از محدوده شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند.

اهلی ادامه داد: در جهت توسعه شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی در استان اردبیل تعداد ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت یک هزار و ۲۰۰ هکتار آماده واگذاری بوده و ۴ ناحیه صنعتی در مرحله شروع عملیات اجرایی بوده و نهایت تا سال ۹۹ آماده واگذاری خواهد شد.

او بیان کرد: در راستای ایجاد ناحیه صنعتی روستایی، تعداد ۹۸ ناحیه صنعتی در کل کشور اجرا می‌شود که سهم استان اردبیل از این تعداد ۱۰ ناحیه صنعتی روستایی بوده که در مرحله امکان‌سنجی قرار دارد و در کنار آن حمایت از شهرک‌های صنعتی غیردولتی در دستور کار بوده که در حال حاضر ۴ شهرک صنعتی غیردولتی دارای پروانه است که در مرحله شروع عملیات اجرایی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: در کنار توسعه شهرک‌های صنعتی غیر دولتی در راستای افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در استان اردبیل تعداد ۸ پروانه برای احداث شهرک صنعتی غیردولتی تقاضا شده که در مرحله بررسی و استعلام قرار دارد.

اهلی تشریح کرد: سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی دارای مزایای خاص بوده برای مثال واحد‌های تولیدی در این شهرک‌ها از قوانین شهرداری مستثنی بوده و واگذاری زمین به‌صورت نقد و اقساط انجام می‌گیرد و در کنار آن مشوق‌های دیگری برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود.

او افزود: واحد‌های تولیدی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم تا ۱۳ سال معاف از مالیات بوده و واحد‌های صنعتی در مناطق برخوردار نیز ۷ سال معاف از مالیات می‌شوند و در کنار آن مشوق‌هایی برای شرکت‌های دانش بنیان، نخبگان، ایثارگران و ... ارائه می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل ادامه داد: برای واحد‌های صنعتی در مناطق محروم تا ۵۰ درصد تخفیف در تامین زمین ارائه می‌شود به‌طوری‌که برای ۱۰ قرار داد نزدیک به ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان از این فرصت استفاده کرده‌اند.

اهلی افزود: در سال ۹۸ تا به امروز ۲۸ فقره قرارداد به مساحت ۱۵.۵ هکتار به ارزش ۶.۵ میلیارد تومان و در کل با روش‌های مختلف تخفیف، ۳۵ درصد به میزان ۲.۲ میلیارد تومان از تخفیف‌های مختلف استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام/ح

فعالیت ۲۴ واحد صنعتی بزرگ در استان اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.