در نسخه ۲۸ مرداد بررسی شد؛

از فرار مغز‌ها تا خریدی که دودش به چشم مشتریانش می‌رود! + فیلم

در بسته خبری نسخه این هفته با تعدادی از مسئولین در مورد دغدغه‌های مردم گفتگو داشتیم.

از فرار مغز‌ها تا خریدی که دودش به چشم مشتریانش می‌رود! + فیلمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، "نسخه"؛ عنوان بسته‌ای خبری است که دوشنبه‌ها در مجله خبری ساعت ۱۹ از "شبکه یک" روی آنتن می‌رود و پیگیر مشکلات مردم در حوزه سلامت است.
 

عاقبت چشم‌هایی که در مقابل آفتاب هر عینکی را تجربه کند

تابستان و آفتاب داغ کاروکاسبی خوبی برای برخی دست فروش‌ها راه انداخته است، عینک‌های آفتابی یکی از اجناسی که این روز‌ها در کنار خیابان‌ها به راحتی و با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. حتی برخی از دست فروش‌ها دستگاه تست یو وی را نیز در اختیار دارند و عینک‌های خود را با تستی که به مشتری می‌گویند استاندارد است به فروش می‌رسانند.
 
در مورد این موضوع گفتگویی با عظیمی اپتومتریست داشتیم که در ادامه خواهید خواند.
 
عظیمی، متخصص اپتومتریست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان در خصوص خرید عینک‌های غیراستاندارد، گفت: این طبیعی است که تمام دستگاه‌هایی که در حال حاضر برای سنجش کیفیت عینک‌های آفتابی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به راحتی بتوانند UV ۴۰۰ را برای تضمین استاندارد بودن عینک موردنظر مشتریان نشان دهند، در حالی که به جرئت می‌توان گفت عینک‌هایی از این دست صد درصد دارای استاندارد مناسب نیستند؛  استفاده از عینک‌های آفتابی تقلبی قطعا می‌تواند به شبکیه چشم آسیب جدی وارد کند.

سالانه  ۳۰۰ فارغ التحصیل رشته پزشکی به خارج از کشور می‌روند

موضوع بعدی نسخه این هفته در مورد سرنوشت برخی از فارغ التحصیلان رشته پزشکی بود.
 
محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: برخی از فارغ التحصیلان رشته پزشکی می‌گویند قصد مهاجرت از کشور را داریم؛ شنیدن اینگونه صحبت‌ها بسیار ناراحت کننده است چراکه برای این دسته از دانشجویان زحمات زیادی کشیده شده است و هزینه‌های زیادی صرف تحصیل آن‌ها شده است.
 
او با بیان اینکه سرمایه‌های کشور در حال مهاجرت هستند، ادامه داد: در حوزه پزشکی عمومی سالانه حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ نفر و در حوزه تخصصی نیز حدود ۳۰۰ نفر از فارغ التحصیلان ما به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.
 
وقتی این موضوع را به معاون آموزش وزارت بهداشت انتقال دادیم، مطلع شدیم آمار خروجی فارغ التحصیلان رشته پزشکی بسیار بالاتر از این مقدار است.
 
لاریجانی، معاون آموزش وزارت بهداشت در این باره گفت: حدود ۱۰ درصد از دانش آموختگان پزشکی ممکن است که کشور را ترک کنند.
 
او درپاسخ به این سوال که چرا این دسته از فارغ التحصیلان تمایلی به ادامه فعالیت در کشور ندارند، گفت: در واقع این افراد می‌روند تا در دیگر کشور‌ها بتوانند تحصیلاتشان را یا خدمتشان را ادامه دهند و در عین حال درصدی از این فارغ التحصیلان حرفه پزشکی را رها می‌کنند.

بیماران تالاسمی در انتظار بیمه

اردیبهشت امسال، وزیر بهداشت برای ۱۰ درصد بیماران تالاسمی که به دارو‌های داخلی و موجود در بازار واکنش نشان داد و طی نامه‌ای به سازمان تامین اجتماعی داروی جایگزینی را معرفی کرد.
 
عرب، رئیس انجمن تالاسمی با اشاره به این که مقرر بود داروی jedenu به جای داروی exjade جایگزین شود، در این باره اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل عدم تمکین سازمان تامین اجتماعی هر بیمار حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید پرداخت کند.
 
اما سالاری، رئیس سازمان تامین اجتماعی در واکنش به این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و گفت:  در این باره اطلاعی ندارم و در صورت صحت این موضوع روی انجام آن تاکید خواهم کرد.
بیشتر بخوانید: دود کمبود بودجه وزارت علوم در چشم دانشگاه‌ها/ پولی برای تحقیقات و فعالیت فرهنگی باقی نخواهد ماند

 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار