شمس تبریزی، عامل تحول روحی و زایش فکری و هنری مولانا است

فرماندار خوی گفت: شمس تبریزی، عامل تحول روحی و زایش فکری و هنری مولانا است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،سید محمد عابدی فرماندار خوی در مراسم اختتامیه بخش موسیقی دومین جشنواره بین المللی شمس و مولانا گفت: امروزه همگان پذیرفته اند که شمس تبریزی، عامل تحول روحی و زایش فکری و هنری مولانا بود.
 
عابدی اضافه کرد:او با اصالت اندیشه و زبان سحرآفرین خود، آنچنان مولانا را شیفته خود کرد که آثار آن بعد از قرن‌ها تا به امروز باقی مانده است.
 
اوادامه داد:شمس تبریزی تقلید را سبب همه فساد‌ها می‌دانست، به قواعد و اعتبارات از پیش معین و تفکرات قالبی توجهی ندارد وشمس تبریزی می‌اندیشد و عمل می‌کردو هیچگونه هراسی به دل راه نمی‌داد.
 
چنان که خود می‌گوید: اورا با عوام هیچ کاری نیست و تنها انگشت بزرگ بزرگان می‌نهد. بنا براین بعداز طی طریق بسیار، مولانا بزرگ را بر می‌گزیند تا به واسطه او آتش برهمه سوختگان عالم زند.
 
عابدی اظهارداشت:مولانا با تاثیر پذیری از آموزه‌های شمس در تمام حکایت‌های خود از تمثیل و نماد‌های مربوط به هنر استفاده کرده تا مفاهیم خود را ارائه دهد، بنابراین ارتباط هنر و مولانا بسیار عمیق و تنگاتنگ است.
 
اوادامه داد:در رابطه با ارتباط مولانا با هنر همین بس که مهمترین کتاب وی با هنر آغاز و با هنر به پایان می‌رسد، یعنی مثنوی با نی نامه آغاز و با نقاشی به پایان می‌رسد.
 
 
 
انتهای پیام/م
 

برگزاری جشنواره شمس و مولانا در خوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.