خطر حذف کاغذ بریل با انتشار کتاب‌های صوتی

قائم مقام انجمن نابینایان کشور گفت: توجه مسئولان بیشتر به سمت کتاب‌های صوتی رفته اما این روند نمی‌تواند پاسخگوی نیاز نابینایان باشد.

منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان کشور و دبیر انجمن ملی کاما در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نابینایان و کم بینایان مثل سایر افراد از گرانی کاغذ مستثنی نیستند البته مشکل نابینایان و کم بینایان کمی با مشکل افراد دیگر متفاوت است، زیرا کاغذ مخصوص انتشار کتاب‌های بریل از کاغذ معمولی گران‌تر است و تقریبا حالت مقوا دارد.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز توزیع کاغذ مخصوص انتشار کتاب‌های بریل را می‌دهد. متاسفانه گرانی باعث شده که در حوزه نشر مشکلاتی ایجاد شود و در این میان به نیاز افراد نابینا کم توجهی شود.

او به انتشار کتاب‌های صوتی اشاره و تصریح کرد:به نظر من توجه مسئولان بیشتر به سمت کتاب‌های صوتی رفته است.این در صورتی است که با یک بررسی و آسیب شناسی متوجه می‌شویم کتاب‌های صوتی نمی‌توانند کامل پاسخگوی نیاز نابینایان باشد، زیرا کتاب بریل با مزایا و معایبی که دارد، مکمل کتاب صوتی است و حذف کتاب بریل و توجه صرف به انتشار کتاب‌های صوتی کار درستی نیست.

شادکام افزود:امروزه اکثر مخاطبان کتاب‌های صوتی مدارک دانشگاهی در سطح کارشناسی و دکترا دارند، اما چون صرفا از کتاب‌های صوتی استفاده کرده اند، با قواعد املا آشنایی ندارند و این برای یک جامعه مناسب نیست که دکترهایش با قواعد املا آشنایی کافی ندارند.

قائم مقام انجمن نابینایان کشور گفت: مسئولان تامین کاغذ باید به انتشار کتاب‌های بریل توجه کنند تا در عالم نابینایی از نظر نگارش و املای کلمات با بی سوادی مواجه نشویم، زیرا این امر به مثابه فاجعه برای کشور است.

گفتنی است در هفته‌های اخیر متوجه شدیم که قیمت کاغذ مخصوص انتشار کتاب‌های بریل نیز افزوده شده است.
انتهای پیام/

انتقاد قائم مقام انجمن نابینایان کشور از بی توجهی به کتاب های بریل

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.