هاآرتص فاش کرد:

تاجر مرموز اسرائیلی در پشت پرده قرارداد فروش هواپیمای پیشرفته جاسوسی به امارات

یک تاجر صهیونیست در پشت پرده قرارداد ۸۵۰ میلیون دلاری تحویل هواپیما‌های پیشرفته جاسوسی به امارات قرار دارد.

تاجر مرموز اسرائیلی در پشت پرده قرارداد فروش پیشرفته جاسوسی به اماراتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه ­هاآرتص در گزارشی فاش کرد یک تاجر مرموز صهیونیست عامل پشت پرده قرارداد بزرگ تحویل هواپیما‌های پیشرفته جاسوسی به امارات عربی متحده قرار دارد.

به موجب این گزارش، منابع خبری طی چند هفته گذشته از مشاهده پرواز یک فروند هواپیمای جت ناشناخته در پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی خبر می‌دهند. به گفته این منابع، ظاهر هواپیما نشان می‌دهد این یک جت عادی نیست و به نظر می‌رسد یک هواپیمای پیشرفته جاسوسی باشد که هدف از پرواز آن جاسوسی الکترونیک و یکی از اهداف آن ایران است.

مشاهده این هواپیمای جاسوسی که اخیرا پرواز‌های آزمایشی خود را آغاز کرده است، آخرین مرحله از یک قرارداد کلان محرمانه به شمار می‌رود که حدود یک دهه پیش آغاز شد و ارتباط آن با رژیم صهیونیستی تاکنون ناشناخته باقی مانده است.

تحقیقات هاآرتص نشان می‌دهد فردی که پشت پرده عرضه این هواپیما‌ها به امارات قرار دارد یک تاجر و کارآفرین صهیونیست به نام «ماتانیا کوچاوی» است.

اسناد به دست آمده حاکیست این قرارداد شامل پرداخت در مجموع حدود ۳ میلیارد شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی)  معادل ۸۴۶ میلیون دلار می‌شود که دست‌کم بخشی از آن به صورت نقدی پرداخت شده و برخی از مقامات ارشد اماراتی با یکی از شرکت‌های دخیل در این معامله ارتباط دارند.

واقعیت این است که با وجود نبود روابط دیپلماتیک علنی میان صهیونیست و امارات و دیگر کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس، منافع مشترک کشور‌های منطقه موجب شده است روابط گسترده غیر رسمی در حوزه‌های تجاری و نظامی و سیاسی میان این کشور‌ها شکل بگیرد.

روزنامه وال استریت ژورنال امسال در گزارشی نوشته بود رژیم صهیونیستی و عربستان و امارات به طور منظم و پیوسته درباره تهدیدات ایران به مبادله اطلاعات می‌پردازند. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد حجم مبادلات تجاری رژیم صهیونیستی با کشور‌های عرب حوزه خلیج (فارس) به سالانه یک میلیارد دلار بالغ می‌شود و اگر در گذشته مسئله فلسطین توسعه این روابط را با دشواری روبرو کرده بود، امروز دیگر این مسئله تقریبا اهمیت خود را از دست داده است.

در طول سالیان گذشته نیرو‌های هوایی در جهان عموما از هوایپما‌های غول پیکر برای جاسوسی و گردآوری اطلاعات الکترونیک استفاده می‌کردند ولی در طول دو دهه گذشته اقداماتی در جهت تولید جت‌هایی به مراتب کوچکتر که از قابلیت نظارت و جنگ اطلاعاتی و الکترونیک برخوردار و به حسگر‌های پیشرفته و دیگر سامانه‌های جاسوسی مجهز باشند، صورت گرفته است.

به موجب اسناد و شواهد به دست آمده، ارتش امارات نیز در این زمینه قراردادی را با شرکت بزرگ سامانه‌های یکپارچه پیشرفته در ابوظبی امضا کرده است. مدیر اجرایی این شرکت فردی به نام عبدالله احمد البلوشی یکی از اعضای خاندان حاکم بر امارات است.

اسنادی که به بیرون درز کرده همچنین نشان می‌دهد کوچاوی از طریق شرکت معروفش به نام‌ ای‌جی‌تی اینترنشنال مستقر در زوریخ یکی از شرکای این قرارداد به شمار می‌رود. این شرکت، فناوری‌های پیشرفته و حمایت‌های لجستیک از این پروژه به عمل می‌آورد و مسئول تامین سامانه‌های مورد نیاز برای نصب بر روی هواپیماست. جالب اینجاست که نام رژیم صهیونیستی کلا در صد‌ها هزار کلمه‌ای که در تشریح مفاد قرارداد استفاده شده به چشم نمی‌خورد و تنها موردی که به نام اسرائیل اشاره شده، یکی از اسناد در سوئیس در توصیف ساختار شرکت‌ ای‌جی‌تی است که در آن به زبان آلمانی آمده کوچاوی تابعیت صهیونیستی دارد.

کوچاوی تاجر ۵۷ ساله صهیونیست که در زمینه جنبه‌های مختلف صنایع دفاعی در جهان، اینترنت، چند رسانه‌ای و تعامل میان این حوزه‌ها فعالیت دارد و شرکت‌های تحت مالکیت وی در فلسطین اشغالی، سوئیس، انگلیس، آلمان و قبرس و چند کشور دیگر ثبت شده اند.

بهینه سازی هواپیمای جاسوسی برای امارات متحده عربی، نخستین پروژه کوچاوی در این کشور به شمار نمی‌رود. وی همچنین پشت پرده پروژه تامین زیرساخت‌ها و شبکه سازی در ابوظبی و تبدیل آن به یک «شهر هوشمند» قرار دارد. بر اساس این پروژه هزاران دوربین، حسگر‌ها و دوربین‌های ویژه قرائت پلاک خودرو، در طول تقریبا هزار کیلومتر از مرز‌های بین‌المللی امارات و سراسر ابوظبی نصب شده است و پلتفورم‌های هوش مصنوعی ساخت شرکت‌ ای‌جی‌تی, تصاویر و اطلاعات دریافتی از این سامانه‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

گفته می‌شود هواپیما‌های جاسوسی جدید امارات قادر به رهگیری ارتباطات و شناسایی، مکان‌یابی و نقشه‌برداری از سامانه‌های الکترونیک مورد استفاد ایران در لحظه - از جمله سامانه‌های راداری و پدافند هوایی هستند که ایران برای محافظت از تاسیسات هسته‌ای خود به کار گرفته است. دیگر کشور‌های منطقه از جمله عربستان سعودی نیز ممکن است هدفی برای هواپیما‌های جدی اماراتی باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار