به دنبال خروج واشنگتن از پیمان آی‌ان‌اف؛

آمریکا برای توسعه موشک‌های مافوق صوت خود تلاش می‌کند

یک مقام ارتش آمریکا از تلاش این کشور برای توسعه موشک‌های مافوق صوت بالستیک خود خبر داد.

تلاش آمریکا برای توسعه موشک‌های مافوق صوتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رایان مک کارتی، مسئول امور ارتش آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد پس از خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد، واشنگتن به دنبال توسعه موشک‌های مافوق صوت با کلاهک‌های بالستیک است.

او گفت: با توجه به برد‌های پرتابی ویژه در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد، ما در حال یافتن اولین فرصت‌ها هستیم؛ مشخصا درباره این نوع موشک ها، که کلاهک بالستیک روی آن قرار بگیرد.

اظهارات این مقام مسئول ارتش آمریکا درباره آمادگی این کشور برای مدرن سازی موشک‌های مافوق صوت در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن مطرح شد.

همچنین روز گذشته اعلام شد نیروی هوایی آمریکا برای نخستین بار موشک مافوق صوت خود را سوار بر یک بمب افکن بی - ۵۲ به منظور ارزیابی کیفیت ایرودینامیک آن با موفقیت آزمایش کرد. این موشک که در رقابت با سامانه‌های مافوق صوت چین و روسیه طراحی شده است، از قابلیت شلیک مستقل برخوردار نیست. معاون فن‌آوری و لجستیک نیروی هوایی آمریکا، اعلام کرد: با مجوز کنگره در حال استفاده از نمونه‌سازی سریع هستیم تا هرچه سریعتر از توانمندی استفاده از تسلیحات مافوق صوت در صحنه‌های نبرد برخوردار شویم.

موشک مافوق صوت نوعی از موشک کروز است که می‌تواند با سرعت بیش از پنج برابر سرعت صوت (پنج ماخ) پرواز می‌کند. حال آنکه مسیر شلیک موشک‌های بالستیک قابل پیش‌بینی و هدفگیری آن‌ها آسانتر است.

بنا بر اعلام سی‌ان‌بی‌سی، آمریکا در تلاش برای رقابت با روسیه و چین در زمینه تولید سلاح‌های مافوق صوت است. این شبکه اوایل ماه مارس سال ۲۰۱۸ به نقل از منابع آگاه از گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد روسیه موشکی مافوق صوت آزمایش کرده است. چین نیز ماه اوت از آزمایش نخستین موشک مافوق صوت خود خبر داد.

پس از آنکه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به بهانه نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد از سوی روسیه اعلام کرد تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی آورد، در دوم اوت به طور رسمی خروج خود از پیمان موشکی ۱۹۸۷ را اعلام کرد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده بودند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار