واکاوی ماجرای پرحاشیه سگ‌کشی در تهران

یک فیلم کوتاه چند دقیقه‌ای از نحوه کشتار سگ‌ها با تزریق سم به قلبشان در فضای مجازی سیل واکنش‌ها را به راه انداخت.

واکاوری ماجرای پرحاشیه سگ‌کشی در تهرانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر شبکه‌های اجتماعی را حالا معیار مهمی از آنچه در جامعه می‌گذرد، بدانیم پس حتما که با انتشار فیلم کوتاهی از کشتن سگ‌ها با سم حالا موجی به پا شده است. یک فیلم کوتاه چند دقیقه‌ای از نحوه کشتار سگ‌ها با تزریق سم به قلبشان کافی بود تا سیل واکنش‌ها به راه بیفتد. از دوستداران و حامیان حقوق حیوانات بگیرید تا شهردار و اعضای شورای شهر و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

این ماجرا البته که در گیر و دار تایید و تکذیب بود که گردهمایی مخالفان به این موضوع مقابل ساختمان شهرداری تهران و البته برخورد نیروی انتظامی ماجرا را جدی‌تر کرد.

مثل هر موضوع اجتماعی دیگری هم صف مخالفان و موافقان به راه بود، از توجیه قدیمی بودن فیلم توسط شهرداری تهران و وعده برخورد با پیمانکار این ماجرا بگیرید تا آن‌هایی که بر این باور بودند میان این همه مشکلات معیشتی و اقتصادی چرا فقط ماجرای کشتار سگ‌ها دوستداران محیط زیست و حیات وحش را به خیابان بهشت آورده است!

ماجرا از انتشار فیلمی کوتاه از کشتار سگ‌هایی آغاز شد که قرار بوده است صرفا توسط پیمانکاران عقیم شوند. در فیلم منتشر شده ادعا می‌شود که شهرداری کهریزک اقدام به تزریق اسید و آزار سگ‌ها می‌کند، شهردار کهریزک، اما در این خصوص اظهار می‌کند انتساب این ویدئو به شهرداری کهریزک از بیخ و بن اشتباه است و تکذیب می‌شود.

در همین گیر و دار، غلام محمدی، مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران در واکنش به این اتفاق اصل ماجرا را تایید می‌کند، اما می‌گوید این تصاویر مربوط به این روز‌ها نبوده و این اتفاق در سال ۹۶ رخ داده است.

البته که غلام محمدی در گفتگو با فارس اعلام می‌کند «پیمانکار خاطی از سوی شهرداری تهران عزل شده و بی‌شک به هیچ پیمانکار و مسؤولی اجازه نمی‌دهیم برخلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی با خلایق رفتار کند.»

او همچنین از خلع ید شدن پیمانکار و برخورد با مسببان حرف می‌زند و می‌گوید: «مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری در سازمان مسؤول به عنوان ناظر پیمانکار نیز عزل شد.»

از تکذیب اولیه کل موضوع تا نسبت دادن فیلم به سال‌های گذشته و البته توبیخ و عزل پیمانکاران این ماجرا که همه طی دو روز اتفاق افتاد، می‌شود دریافت که احتمالا ماجرا ادامه دارد! ادامه ماجرا انتشار نامه‌ای در فضای مجازی بود که تا حدودی ادعای مسؤولان شهرداری را رد می‌کرد.

نامه‌ای که سند شد
نامه منتشر شده درباره سگ‌های بی‌صاحب، نامه‌ای است که پیش از این هم در گفته‌های غلام محمدی به آن اشاره شده بود. نامه‌ای که پیمانکار خاطی را خلع ید کرده است، اما نکته این نامه در این است که اشاره شده قرارداد فی مابین شهرداری و پیمانکار به دلیل انجام ندادن تعهدات قراردادی لغو شده است؛ قراردادی که تاریخ آن تیرماه ۹۷ ذکر شده است!

این در حالی است که مسؤولان شهرداری این فیلم را متعلق به سال ۹۶ می‌دانستند و مدعی بودند بعد از انتشار این فیلم، قرارداد بین شهرداری و آن پیمانکار لغو شده است! انتشار این نامه نشان می‌دهد بر‌خلاف گفته‌های مسؤولان شهرداری قرارداد این پیمانکار تا سال گذشته هم ادامه داشته است.

تناقض دیگری که حالا میان فعالان شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود مربوط به سامانه شفافیت شهرداری تهران است.
در این سامانه می‌توان به جزئیات قرارداد شهرداری تهران و پیمانکار مربوط دست یافت. قراردادی که تیرماه امسال به مدت دوسال با پیمانکار تحت عنوان «فعالیت‌های کلینیکی و نگهداری نقاهتگاه سگ‌های غیرمفید» با قیمت یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان بسته شده است.

در حاشیه این ماجرا البته کسانی هم بودند که به شیوه این قرارداد نقد داشتند، این‌که همین تصویر در سامانه شفافیت شهرداری تهران نشان می‌دهد این مناقصه بدون آگهی بوده و شیوه تعیین برنده هم ذکر نشده است!

تا به حال چند سگ عقیم شده‌اند؟
اگر همه تکذیب‌های مسؤولان در رد کل ماجرا تا برخورد با پیمانکاران متخلف را هم قبول کنیم حالا سؤال اینجاست که وظیفه اصلی پیمانکار و در پله بالاتر شهرداری تهران که عقیم سازی سگ‌های ولگرد بوده چقدر محقق شده است؟ به این مفهوم که تا به حال چه تعداد سگ عقیم شده‌اند؟

این سؤالی است که از آغاز فعالیت مرکز عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد تهران یعنی سال ۱۳۹۴ مطرح شده است و هنوز کسی برای آن پاسخی ندارد. بسیاری از حامیان حقوق حیوانات معتقدند اگر همه دستگاه‌های متولی این امر در رابطه با عقیم‌سازی سگ‌ها درست بگویند حالا باید حدود صد هزار سگ عقیم شده پلاک خورده شهرداری در استان تهران وجود داشته باشد در حالی که هیچ نشانی از این سگ‌ها دیده نمی‌شود.

حتی اگر این موارد هم صورت گرفته، آنقدر محدود است که به‌شمار نیاید! حالا نوبت شهرداری تهران است که همان‌طور که از کنار حساسیت‌ها نسبت به انتشار ویدئوی کشتار سگ‌ها بی‌تفاوت عبور نکرده برای فعالیت‌های خودش در رابطه با عقیم‌سازی سگ‌ها سند ارائه کند.

عقیم مثل عقیم‌سازی طرح عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد از آغاز
تا به حال مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بوده است. در این میان بوده‌اند افرادی که اساس این کار را اشتباه می‌دانند و معتقدند مدیریت پسماند، بهترین راه برای جلوگیری از ازدیاد این سگ‌هاست. برخی دیگر در این میان به منافع پیمانکاران در این موضوع اشاره دارند.

آن‌ها معتقدند جایگزینی طرح سگ‌کشی با طرح زنده‌گیری یا عقیم کردن سگ‌های شهری راه علاج کاهش سگ‌های شهری نیست. اگر در طرح سگ‌کشی، منافع پیمانکاران باعث به سرانجام نرسیدن این طرح می‌شود طبیعتا باید چنین مشکلی نیز در طرح زنده‌گیری یا عقیم‌سازی سگ‌ها نیز وجود داشته باشد؛ چرا که پیش از این برای کشتن سگ‌ها پول پرداخت می‌شد و در طرح‌های جدید هم برای گرفتن سگ‌ها یا عقیم کردن سگ‌ها پرداخت می‌شود و این باعث می‌شود که همچنان این چرخه معیوب ادامه داشته باشد.

به طور کلی طرح‌های حیوان‌محور که برای اجرای آن‌ها سالانه از سوی شهرداری‌ها بودجه مشخص در نظر گرفته می‌شود، راه به جایی نمی‌برد، چرا که همواره مجریان به فکر عواید مادی خود در سال‌های بعد هستند.

این نگاه وقتی جالب توجه می‌شود که بدانیم هر سگ به‌طور متوسط می‌تواند شش توله به‌وجود بیاورد، یعنی با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که اگر طرح زنده‌گیری یا عقیم کردن سگ‌های ولگرد در خوشبینانه‌ترین حالت با ۲۰ درصد خطا انجام شود، یعنی از هر صد سگ موجود در هر منطقه حدود ۲۰ سگ به دلایل مختلف تحت پوشش این طرح قرار نگیرند یا به شکل‌های دیگر به محدوده اجرای این طرح وارد بشوند، در نتیجه همین ۲۰ سگ می‌توانند پس از گذشت یک‌سال جمعیتی برابر همان تعداد سگ عقیم شده یا حذف شده تولید کنند و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت.

واکنش‌ها به ویدئوی منتشر شده
ماجرای انتشار ویدئوی کشتار سگ‌ها با تزریق سم به قلب‌شان واکنش‌های بسیاری را هم به همراه داشت. الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در واکنش به انتشار این فیلم‌ها و تجمع مردم مقابل شهرداری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «واکنش مردم به تخلف صورت گرفته مربوط به هر تاریخی که باشد ۹۶ یا ۹۸! و خاص کنشگران مدنی حامی زندگی بجاست.

کشتار جانوران از جمله جانداران همزیست و در اسارت با وجود ممانعت و پایش شورا و شهرداری، تخلف و جرم است و شورای پنجم و شهرداری تهران نسبت به مسأله بی‌تفاوت نیستند و با جرم، مجرم، ناظر بی‌کفایت و واحد سازمانی که زمینه‌ساز تداوم قرارداد با شرکت یا فرد مجرم بوده با قاطعیت برخورد می‌شود.»

واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد به این موضوع، اما سوی دیگری داشت. چرا که بعد از تجمع معترضان رو‌به‌روی شهرداری تهران بسیاری آن‌ها را مرفه‌هایی خواندند که اولویت‌های اعتراض را نمی‌دانند!

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به انتشار این ویدئو در فضای مجازی درباره کشتن سگ‌های بدون صاحب در تهران و البته با اشاره به نگاه این افراد در حساب توییتری خود نوشت: «امام علی (ع) فرمود: مباد به هنگام جمع زکات از حیوانات، شب هنگام به آغل‌شان بروید! مباد میان مادران و بچه‌هایشان جدایی بیفکنید! مباد.. رعایت حقوق حیوانات دستورنامه حکومت علوی بود. آن را دل‌مشغولی مرفهان بی‌درد ندانیم.»

منبع: جام جم

انتهای پیام/

برچسب ها: حیات وحش ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۱۶:۴۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
این هیوانات گناه ندارن لگد میزنین کتک میزنین الاهی خدا هم که شما این سگ های زبون بسته رو میکشید رو گردنشون لگد میکند کمرتون رو بزنه این ها رو خدا افریده تا زنده بمونن شما اونوقت میکشینشون یک روزی میشه سره شما هم میاد
آخرین اخبار