ساداتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اجرای اینستکس باید شفاف شود/ گام سوم ایران در واکنش به حرکت کُند اروپایی‌ها انجام می‌شود

دیپلمات سابق ایران در لندن گفت: ایران در حال تدارک گام سوم کاهش تعهدات خود در برجام است که در واکنش به اروپایی‌ها انجام می‌شود.

اجرای اینستکس باید شفاف شود/ گام سوم ایران در واکنش به حرکت کُند اروپایی‌ها انجام می‌شودبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امور خارجه کشورمان در جمع ایرانیان مقیم سوئد با اشاره به دیدارش با مسئولین کشور‌های مختلف جهان و بی اثر بودن تحریم‌های آمریکا گفت که روز جمعه برای دیدار با “امانوئل مکرون” نخست وزیر و “ژان لودریان” وزیر خارجه فرانسه، به پاریس سفر می‌کنم.

سفر ناگهانی ظریف به پاریس در آستانه نشست سران گروه۷ مهم ارزیابی شده است، در واقع سرنوشت برجام، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز، جنگ سوریه و بحران یمن مسائلی هستند که ایران را به یکی از محور‌های گفت‌وگو‌های سران گروه ۷ کشور صنعتی و ثروتمند جهان در جنوب غربی فرانسه بدل کرده است.

تنها ۱۶ روز دیگر تا پایان مهلت ۶۰ روزه دوم ایران برای ایفای تعهدات مورد نظرش توسط اروپا در چارچوب برجام باقی مانده است. این فرصت در پایان نشست آتی سران گروه ۷ در فرانسه که تا دوشنبه آینده ادامه خواهد داشت، به ۱۰ روز می‌رسد.

سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات سابق ایران در لندن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حقیقت نمایندگان ۴ کشور اروپایی (فرانسه، ایتالیا، آلمان و بریتانیا) در تهران هم جلسه‌ای با وزارت امور خارجه داشتند و در رابطه با حل و فصل مسائل منطقه‌ای به خصوص بحث یمن و امنیت آبراه خلیج فارس صحبت کردند و تهران خود را متعهد به برقراری امنیت خلیج فارس می‌داند.

او با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به کشور‌های اروپایی، گفت: سفر ظریف به فرانسه که در آستانه اجلاس ۷ کشور است، به دنبال توجیه و در جریان قرار دادن دنیا صورت می‌گیرد، در واقع این سفر یک فعالیت دیپلماسی است که افکار عمومی اعم از مسئولان، سیاستمداران و جهان را از طریق رسانه‌های جمعی مطلع کند.

ساداتیان ادامه داد: اگر سفر به کشور‌های مختلف صورت نگیرد، زمینه ای برای کشور‌های فرصت طلب که به دنبال  افزایش شدت ایران هراسی هستند، مهیا می‌شود درحالی که حضور ظریف به کشور‌های اروپایی، منجر به اطلاع افکار عمومی دنیا از دیپلماسی فعال تهران خواهد شد.

دیپلمات سابق ایران در لندن با اشاره به رویکرد فرانسه پس از گام دوم ایران، خاطر نشان کرد: در واقع پاریس تلاش می‌کند که تنش‌ها کاهش یابد، چراکه آمریکای ترامپ، بولتون و پمپئو در راستای منافع اسرائیل گام برمی دارد تا با افزایش تنش به درگیری برسند.


بیشتر بخوانید:ایران علی رغم هر فشاری باید گام سوم را بردارد 


او اضافه کرد: درگیری آمریکا با ایران به نفع اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه نیست، بنابراین پاریس در تلاش است تا نظر تهران را جلب کند و از طرف دیگر آمریکا را راضی کند تا  تنش بیشتری به ارمغان نیاورد.

ساداتیان خاطر نشان کرد: کشورما دو مرحله از کاهش تعهدات خود را پشت سر گذاشت و اکنون در حال تدارک گام سوم خود است که در واکنش به حرکت کُند اروپایی‌ها انجام می‌شود.

دیپلمات سابق ایران در لندن ادامه داد: یک سال از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام گذشته و روز به روز فشارهای خود را بیشتر می‌کند، در واقع فرانسه پیشنهادی داد مبنی بر اینکه واشنگتن تحریم بیشتری نکند و ایران هم در مقابل اقدامات تعلیقی فراتری صورت ندهد.

او با اشاره به انتظارات ایران از اروپایی ها، گفت: اروپا باید آنچه تحت عنوان اینستکس در حال پیاده سازی است را شفاف و روشن کند و سپس آن را اجرایی و حد و حدودی که مطرح شده  را هم توسعه دهند.

ساداتیان ادامه داد: اروپا تنها حرف می‌زند و می خواهد ایران را به خویشتن داری تشویق کند، ولی تهران زیر بار آن نمی‌رود و در حال وارد کردن فشار‌های بیشتری است، به نظرمن سفر ظریف هم نقطه عطفی میان تهران_پاریس است.

انتهای پیام/

سفر ظریف به فرانسه نقطه عطفی میان تهران_پاریس است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار