با این ابتکار راه رفتن برای معلولین ضایعات نخاعی هم ممکن می‌شود + فیلم

محققان در جدید ترین پژوهش های خود با ترکیب علم رباتیک و هوش مصنوعی امکان راه رفتن را برای افراد دچار ضایعه نخاعی میسر کردند.

با این ابتکار راه رفتن برای معلولین ضایعات نخاعی هم ممکن می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان روباتیک طرحی را با هدف بازگرداندن حرکت طبیعی و پایدار افراد فلج ناشی از آسیب‌های نخاعی و سکته‌های مغزی، راه اندازی کرده اند.

این ابتکار با نام RoAM، با استفاده از دستگاه‌های کمکی رباتیک از جمله اسکلت‌های خارجی و پروتز‌ها و از طریق هوش مصنوعی، کنترل عصب را در دست دارد.

ابتکار عمل RoAM ترکیبی از نتیجه تحقیقات دو تیم روباتیک در موسسه فناوری کالیفرنیا است که یکی الگوریتمی را ایجاد می‌کند که راه رفتن توسط روبات‌های دوپا را امکان پذیر می‌کند تا حرکت اسکلت خارجی و پروتز‌ها را کنترل کند و دیگری ایمپلنت‌های نخاعی را بازیابی می‌کند که از طریق پوست، پیش از این در آزمایشات بالینی به بیماران فلج کامل هر دو پا کمک کرده‌ است.

تعدادی از شرکت‌ها ساخت اسکلت خارجی و دستگاه‌های مجهز به پا‌های روباتیک که شخص می‌تواند در آن قرار بگیرد، شروع کرده‌اند تا تحرک را برای افرادی که از کمر فلج می‌شوند، فراهم کنند؛ مشکل این است که تمام دستگاه‌های فعلی برای حفظ ثبات به استفاده از عصا نیاز دارند.

ایمز، استاد مهندسی مکانیک و مهندسی کنترل و سیستم‌های پویا در بخش مهندسی و علوم کاربردی برنامه‌هایی ساخته است که به ربات‌های دوپا امکان قدم زدن را می‌دهد و با استفاده از روش‌هایی از تئوری کنترل غیرخطی، آن‌ها را پایدار می‌کند.


بیشتر بخوانید: عارضه‌ای که موجب فلج اندام‌ها می‌شود/ همه آنچه درباره بیماری پارزی باید بدانید


رویکرد او منجر به راه رفتن کارآمد توسط روبات‌های انسان نما به همراه رفتار‌های پویا مانند دویدن و پریدن شده است.

در همین حال اساتید مهندسی مکانیک و مهندسی زیست مهندسی و یک دانشمند تحقیقاتی در JPL در حال تولید ایمپلنت ستون فقرات است که برخی از عملکرد‌های اندام تحتانی را برای کاربران آزمایشات بالینی ترمیم کرده است.

در کارآزمایی‌های بالینی در UCLA، این فناوری به افراد فلج اجازه داد تا به مدت ۲۰ دقیقه به طور همزمان روی بدن خود بایستند و داوطلبانه انگشتان پا، مچ پا، زانو‌ها و باسن را حرکت دهند.

ابتکار عمل RoAM به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با استفاده از قدرت کمتر، انواع مختلف رفتار‌های پویا در پیاده روی را با هدف بهبود زندگی روزمره کاربران انجام دهند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار