روسیه: منتظر پیشنهاد‌های ویژه برای بازگشت به «جی ۷» هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت این کشور منتظر پیشنهادهای ویژه برای بازگشت به گروه ۷ است.

روسیه منتظر پیشنهاد‌های ویژه برای بازگشت به «جی ۷» استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد این کشور منتظر پیشنهاد‌های ویژه درباره دعوت احتمالی از آن برای نشست «جی ۷» در سال ۲۰۲۰ است.

زاخارووا این سخنان را یک روز پس از آن مطرح کرد که گفته می‌شود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، مبنی بر استقبال از بازگشت روسیه به نشست سالانه جی ۷ در ۲۰۲۰ موافقت کرده است.

زاخارووا در گفتگو با یک شبکه روسی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: «پیشنهاد‌های ویژه باید تهیه و برای بررسی به روسیه تحویل داده شود».

پیش از این، ترامپ با همتای فرانسوی خود درباره نشست جی ۷ صحبت کرده بود و امروز پس از گزارش رسانه‌ها، «جود دیر» سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای تایید کرد که این دو رهبر درباره دعوت روسیه به نشست سال ۲۰۲۰ این گروه صحبت کرده‌اند. دیر گفت: «رئیس‌جمهور روز گذشته با مکرون تماس گرفت تا در مورد نشست آتی جی ۷ صحبت کند. او مشتاقانه منتظر است تا در روز‌های آتی در جلسه‌های سازنده با سران کشور‌ها در بیاریتز گفتگو کند».

پیش از این سی‌ان‌ان در ساعات اولیه امروز از حمایت ترامپ در این تماس تلفنی از بازگشت روسیه به جی ۷ خبر داده بود. بنا به گفته این شبکه خبری، انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار خود با سران جی ۷ در بیاریتز ایده دعوت روسیه به این گروه را مطرح کند.

روز گذشته، ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ‌ سفید گفت از بازگرداندن روسیه به گروه و از سرگیری کار آن به شکل جی ۸ پشتیبانی خواهد کرد. او در ادامه افزود روسیه از گروه اخراج شد، زیرا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، از باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، باهوش‌تر بود.

سران هفت اقتصاد بزرگ جهان- آمریکا، آلمان، ژاپن، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و کانادا- برای نشست سالانه خود از ۲۴ تا ۲۶ اوت در بیاریتز، تفرجگاه ساحلی فرانسه دور هم جمع می‌شوند. عضویت روسیه در جی ۸ در سال ۲۰۱۴ به دنبال آغاز بحران در اوکراین به حالت تعلیق درآمد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار