ارتباط سابقه خانوادگی دیابت با تراکم معدنی استخوان

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد سابقه خانوادگی دیابت با افزایش تراکم معدنی استخوان مرتبط است.

ارتباط سابقه خانوادگی دیابت با تراکم معدنی استخوانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تاکنون رابطه بین دیابت نوع دو و افزایش خطر شکستگی استخوان تایید شده است، اما در مورد تاثیر احتمالی سابقه خانوادگی دیابت بر تراکم معدنی استخوان (BMD) اطلاعات کافی وجود ندارد.

محققان چینی در بررسی‌های خود دریافتند سابقه ابتلا به دیابت در میان اعضای درجه یکِ خانواده با افزایش تراکم معدنی استخوان و مقاومت انسولین مرتبط است. از آنجاییکه مبتلایان به دیابت نوع دو در معرض فزاینده خطر شکستگی استخوان قرار دارند فهم آسیب‌شناسی تراکم معدنی استخوان تغییر یافته در پیگیری راهکار‌های پیشگیرانه پوکی استخوان دیابتی ضروری است.

اگرچه شواهد قابل استنادی وجود دارد که نشان‌دهنده سطح طبیعی تا بالای تراکم معدنی استخوان در بیشتر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو است، تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده که نشان دهد آیا تراکم معدنی استخوان در افرادی که اعضای درجه یک خانواده‌شان سابقه ابتلا به دیابت دارند تغییر پیدا می‌کند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، در این مطالعه اطلاعات ۹۰۰ زن در دوران یائسگی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد تراکم معدنی استخوان در قسمت تحتانی ستون فقرات (در ناحیه کمر) و نیز در "گردنِ استخوان رانِ" افرادی که سابقه ابتلا به دیابت در میان اعضای درجه یک خانواده آن‌ها وجود دارد بیشتر است. همچنین در این افراد مقاومت به انسولین بیشتر دیده می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار