ورزش برای درمان/

نقش موثر تمرین‌های فیزیوتراپی در پیشگیری از کمردرد

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: تمرین‌های فیزیوتراپی، تأثیر چشمگیری در درمان کمردرد و پیشگیری از بروز این عارضه دارد.

پرهام پارسانژاد، عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کمردرد اظهار کرد: کمردرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی است. به طور تقریبی ۸۸ درصد از افراد حداقل یک بار در طول عمر خود به کمردرد دچار می‌شوند.

زندگی شهرنشینی امروزی چه بلایی را بر سر عضلات کمر شما می‌آورد؟ / خداحافظی با کمردرد به کمک تمرینات درمانی

علل ایجاد کمردرد

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران بیان کرد: از علل ایجاد کمردرد می‌توان به بیرون‌زدگی دیسک‌های بین مهره‌ای، وارد آمدن فشار بر مفاصل پشتی ستون فقرات و تخریب غضروف آنها، اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر، کشیدگی ریشه‌های عصبی، تنگی کانال نخاعی و ضعف عضلات ستون فقرات اشاره کرد. فیزیوتراپیست در همه این موارد بیمار را مورد ارزیابی دقیق قرار می‌دهد تا با تشخیص علت بیومکانیکی کمر‌درد و درمان مناسب، علائم بیماری را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: بررسی انواع کمردرد و نشانه‌های آن


پارسانژاد افزود: در خم و راست شدن و چرخش کمر بیشترین فشار بر مهره‌های چهارم و پنجم کمر وارد می‌شود، بنابراین مفاصل و دیسک بین این ۲ مهره بسیار در معرض آسیب هستند. افراد در طول روز به علت زندگی شهری بیشتر وقت خود را در حالت نشسته سپری می‌کنند، بنابراین وضعیت نشسته، کوتاهی عضلات شکمی و کشیدگی عضلات فیله (پشتی) کمر را به همراه دارد.

زندگی شهرنشینی امروزی چه بلایی را بر سر عضلات کمر شما می‌آورد؟ / خداحافظی با کمردرد به کمک تمرینات درمانی

این عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران تأکید کرد: تحرک کم افراد در زندگی‌های امروزی نقش مؤثری در ضعف و تنبلی عضلات ثبات‌دهنده مرکزی ستون فقرات دارد و این عضلات را در مقابل فشار‌ها و تنش‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کند. تمرین‌های فیزیوتراپی با کشش و بهبود انعطلاف‌پذیری عضلات ثبات‌دهنده مرکزی ستون فقرات، تأثیر چشمگیری در درمان کمردرد و پیشگیری از بروز این عارضه دارد.

زندگی شهرنشینی امروزی چه بلایی را بر سر عضلات کمر شما می‌آورد؟ / خداحافظی با کمردرد به کمک تمرینات درمانی

 مؤثرترین تمرینات درمانی برای رفع کمردرد

او توضیح داد: افراد دچار کمردرد برای رفع مشکلشان باید به پشت خوابیده و با هر ۲ دست یکی از زانو‌ها را به داخل شکم بکشند و زانو را در وضعیت کشیده به مدت ۱۰ شماره نگه دارند، سپس این حرکت را برای زانوی دیگر تکرار کنند. این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود. در تمرینی دیگر از بیمار درخواست می‌کنیم در  وضعیت روی شکم خوابیده روی دست‌ها، تنه را بلند کند به طوری که لگن روی زمین قرار گیرد و عضلات شکم کشیده شوند، فرد باید به مدت ۱۰ شماره عضلات شکم را در این وضعیت نگه دارد سپس عضلات را رها کند، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: در تمرینی دیگر برای رفع کمردرد از بیمار درخواست می‌کنیم به پشت خوابیده و زانو‌های خود را خم کند، سپس در حالی که کف پا‌ها روی زمین قرار گرفته، زانو‌های خود را به چپ و راست حرکت دهد، این تمرین باید روزانه سه بار (صبح، ظهر و شب) هر بار ۲۰ مرتبه انجام شود همچنین فرد باید به پشت خوابیده زانو‌های خود را خم کند سپس در حالی که کف پا‌ها روی زمین قرار گرفته گودی کمر خود را به زمین بچسباند و ۱۰ شماره در این وضعیت نگه دارد، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود.  

پارسانژاد یادآوری کرد: برای رفع کمردرد فیزیوتراپیست از بیمار درخواست می‌کند در حالت چهار دست و پا شکم خود را به داخل بکشد و به مدت ۱۰ شماره آن را در این وضعیت نگه داشته سپس رها کند، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار