رای‌الیوم گزارش داد؛

سران کشورهای عربی تسلیم نشدن در برابر خواسته ترامپ را از دانمارک یاد بگیرند

رای الیوم در گزارشی مقاومت مقامات دانمارک در برابر خواسته دونالد ترامپ مبنی بر خرید جزیره گرینلند را ستود.

رای‌الیوم: سران کشورهای عربی تسلیم نشدن در برابر خواسته ترامپ را از دانمارک یاد بگیرندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­روزنامه رای‌الیوم با تجلیل از مواضع دولت و مردم دانمارک در برابر پیشنهاد ترامپ برای خرید جزیره گریلند، از برخی سران عرب به سبب تسلیم شدن در برابر ترامپ و سکوت در مقابل اشغال فلسطین و دیگر سرزمین‌های عربی انتقاد کرد.

پایگاه اینترنتی روزنامه رای‌الیوم در سرمقاله خود نوشت: پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خرید گرینلند، بزرگ‌ترین جزیره جهان و خشم او از واکنش‌های تمسخرآمیز مسئولان و مردم دانمارک و اقدام وی به لغو سفر خود به کپنهاگ که قرار بود اوائل سپتامبر آینده انجام شود، همه عواملی است که نشانه تفکر سطحی ترامپ و کج فهمی اوست و نشان می‌دهد وی از محدوده دلالی املاک که بیشتر زندگی خود را در آن سپری کرده، خارج نشده است.

ترامپ فقط زبان قرارداد‌های ملکی را می‌فهمد که بر سیاست ها، همه تحرکات، ماهیت روابط و باور او مبنی بر اینکه همه چیز با پول خریدنی است، حاکم است. ترامپ در این رویکرد همانند بسیاری از همتایان ثروتمند عرب خود به ویژه برخی کشور‌های عربی خلیج فارس است.


بیشتر بخوانید: دلایل علاقه‌مندی ترامپ به خرید جزیره گرینلند از نگاه سی‌ان‌ان


بیشتر جزیره گرینلند که مساحت آن بالغ بر دو میلیون کیلومتر مربع است پوشیده از برف و جمعیت آن ۶۰ هزار نفر است و این جزیره در چارچوب کشور دانمارک از حکومت خودمختار برخوردار است. گرینلند، منابع فراوان نفت، گاز، آهن، سرب، اورانیوم و زینک دارد و به همین سبب ترامپ خواست شانس خود را با مسئولان دانمارکی محک بزند و در سفر خود که لغو شد از آن‌ها باج‌خواهی کند. چون وی بر این باور بود که این قرارداد، آماده است و مانند سفر‌های خود به برخی کشور‌های عربی از دانمارک هم دست خالی باز نخواهد گشت.

آمریکا در این زمینه سابقه تاریخی دارد و پیشتر کالیفرنیا را از مکزیک و لوئیزیانا را از فرانسوی‌ها خریده بود و اکنون چرا گرینلند را از دانمارکی‌ها نخرد؟ اما آمریکا و همچنین شرایط تغییر کرد و آنچه یک قرن پیش ممکن بود اکنون در قرن بیست و یکم غیرممکن شده است.

ترامپ که با یک نوشته، قدس اشغالی و بلندی‌های جولان سوریه را به عنوان هدیه به اسرائیل اشغالگر بخشید، چرا اکنون جزیره گرینلند را با توجه به اینکه او دیوانه قرارداد‌های ملکی است، نخرد؟ وی معتقد بود دانمارکی‌ها مانند همپیمانان عرب از این جزیره چشم پوشی خواهند کرد؛ همپیمانانی که بیشتر آن‌ها از فروش رایگان قدس و جولان استقبال کردند و با استقبال از معامله قرن برای فروش سراسر فلسطین هیجان زده شدند و در منامه میزبان مزایده‌ای شدند تا زمینه اجرای معامله قرن و نابودی فلسطین از نقشه خاورمیانه (غرب آسیا) را فراهم کند.

دانمارک کشوری است که ثابت کرد تسلیم قرارداد‌های دلالی ترامپ نمی‌شود. مت فردریکسون، نخست‌وزیر منتخب این کشور بلافاصله پیشنهاد خرید جزیره را به تمسخر گرفت و آن را مضحک خواند. وی تاکید کرد این جزیره که دارایی مردم دانمارک است، فروشی نیست.

سخنگوی امور خارجه حزب مردم دانمارک هم با محکوم کردن این پیشنهاد گفت اگر واقعا ترامپ فکر خریدن گرینلند را در سر دارد، این نشان می‌دهد او دیوانه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
ناشناس
۱۳:۱۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
سران کشورهای عرب واقعا همه رو نا امید کردن
آخرین اخبار