در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سردار عزیزی: سامانه‌های پدافندی ما برای دنیا بسیار جذاب است/ امیر سرتیپ شهرام: تنوع محصولات دفاعی کشور باعث ابهام در دشمنان می‌شود

سردار عزیزی: سامانه‌های پدافندی ما برای دنیا بسیار جذاب است/ امیر سرتیپ شهرام: تنوع محصولات دفاعی کشور باعث ابهام دشمنان می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد عزیزی دلشاد رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرتیپ شاهرخ شهرام مدیرعامل صنایع الکترونیک وزارت دفاع با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به بررسی قابلیت‌های جدید شبکه پدافندی و توان موشکی کشور پرداختند.

امیر سرتیپ شاهرخ شهرام معاون وزیر دفاع در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه ما از متوقف شدن موضوعات مرتبط با تحقیق و توسعه ممنوع هستیم گفت:یکی از کار‌های خوب صنعت دفاعی کشور ورود به موشک‌های روز دنیا است.

او با اشاره به سامانه باور ۳۷۳ گفت: در روز‌هایی که فرمانده یکی از مناطق شمال شرقی کشور بودم، سند بیان نیاز این سامانه شکل گرفت، وقتی تحویل دهی سامانه اس ۳۰۰. با تغییراتی مواجه شد کشور به این فکر افتاد که با تنفیذ مقام معظم رهبری، پدافند هوایی به یک سامانه ارتفاع بالا و برد بالا تجهیز شود.

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه این تنفیذ همزمان با میلاد پیامبر اکرم بود لذا عدد ۳۷۳ عدد ابجد پیامبر اکرم است افزود: با دستور مقام معظم رهبری کلمه باور به تبرک از پیام ایشان به کار گرفته شد.

او با بیان اینکه امنیت منطقه برای مان مهم است ما به دنبال زدن نقطه با کمترین خطا هستیم خاطرنشان کرد: تنوع محصولات باعث ابهام در دشمن می‌شود به طوری که دشمن نمی تواند جنگ الکترونیکی باکور کردن فرکانس‌ها ایجاد کند.

امیر سرتیپ شهرام با اشاره به اینکه این سند نیاز، بر حسب تهدیداتی که آن روز احساس می‌شد به کار گرفته شد، افزود: بدون اینکه سامانه‌ای در این حد و قواره داشته باشیم این نیاز احساس شد و گامی فراتر از سامانه اس ۳۰۰‌ای که به دنبال آن بودیم پیش رفتیم، ما نباید بر روی اس ۳۰۰ متوقف می‌شدیم لذا ویژگی‌های خاصی را قرارگاه پدافند هوایی برای این سامانه در دستور کار قرار داد که فراتر از ۳۰۰ است.

معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه با همکاری دانشگاه‌های صنعتی کشور طراحی در دستور کار قرار گرفت که گامی فراتر از اس ۳۰۰ است تاکید کرد: بیش از ۹۵ درصد قابلیت‌های سامانه باور برتر از ۳۰۰ اس است لذا این سامانه ابرسامانه و متحرک است.

او با اشاره به اینکه ممکن است در یکی دو مولفه اختلاف با سامانه اس ۳۰۰ داشته باشیم، افزود: این سامانه ابر سامانه‌ای است که همراه خود زیرسامانه‌هایی دارد، بحث تحرک در جنگ‌های امروز برای سرعت جابجایی و سرعت عملیات در این سامانه مطرح است.

امیر سرتیپ شهرام با اشاره به اینکه سامانه باور یک رادار ردگیر دارد که بالای ۲۵۰ کیلومتر برد دارد گفت:با دقت بالا هدف را دنبال می‌کند و بحث دیگر موضوع درگیری با موشک است که در ۲۰۰ کیلومتری هدف را در یک نقطه از آسمان مورد اصابت قرار می‌دهد در حالی که اس۳۰۰ زیر ۲۰۰ کیلومتر است، بیش از ۱۰۰۰۰ اِلمان در این سامانه به کار گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه این سامانه ویژگی‌های زیادی دارد گفت: به واسطه نبوغ و دانش دانشمندان ایرانی این سامانه شکل گرفته است به طوری که از صفر تا انتهای کار توسط نیرو‌های دانشمند ساخته شده است و هیچ الگویی از نمونه‌های کشور‌های خارجی نداریم.

معاون وزیر دفاع با اشاره به خط تولید برای انبوه سازی بعد از تست موفق عملیات گفت: این خط تولید با نگاه توسعه و تحقیق محقق می‌شود، در سیستم‌های باور ۳۷۳ زیر سیستم‌ها بگونه‌ای تعبیه شده است که اگر نیازی به ارتقاء وجود داشته باشد این امکان فراهم شود.

او با اشاره به اینکه طراحی تا تولید این سامانه به شکل بومی بوده است گفت: نیروی بهره بردار همگام با ما است و می‌داند که چه کاری باید انجام دهد و این مسئله باعث می‌شود تا عمر سامانه بالا برود، به گونه‌ای که حوزه دفاعی نیاز‌ها را به خوبی می‌داند لذا فراز‌هایی برتر از ۳۷۳ را در دستور کار داریم که در سال‌های آتی خبر‌هایی را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

امیر سرتیپ شهرام با اشاره به اینکه در بحث ماهواره و ماهواره بر جزء ۱۰ کشور مطرح دنیا هستیم عنوان کرد:در این حوزه دستاورد‌های خوبی به کمک سازمان هوایی کشور داریم موشک هاباید حوزه امنیت دفاعی منطقه را در دور دست‌ها برای ما تأمین کند، ماموریت این گونه موشک‌ها فقط بحث‌های نقطه زنی نیست، یکی از ماموریت‌های آن‌ها این است که بتوانند ماهواره‌ای را که در حوزه ارتباطی و اجتماعی می‌تواند به موضوعات ملی کشور کمک کند را در مدار قرار دهند که در وزارت دفاع و در سازمان‌های مختلف آن هم تجمیع ماهواره و ساخت ماهواره مدنظر است و هم ساخت موشک‌های ماهواره‌بر برای لایه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه باکمک سازمان هوایی کشور دستاورد‌های خوبی را کسب کرده‌ایم افزود: صنعت‌های مختلفی در وزارت دفاع برای تولید موشک‌های ماهواره‌بر وجود دارد، فرایند تولید موشک در یکی از سازمان‌های خاص وزارت دفاع در دستور کار قرار دارد و پرتاب‌های بسیار خوب و موفقی را شاهد بودیم، هم در تهیه و تولید ماهواره و هم در تولید ماهواره بر در کلاس‌های مختلف توانستیم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم.

معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه سامانه موشکی که تولید می‌شود نباید ذرات موشکی آن به محیط زیست آسیب برساند گفت:در فرآیند تولید هر سامانه‌ای حتماً باید یکسری الزاماتی را رعایت کنیم.

امیر سرتیپ شهرام با اشاره به اینکه امنیت منطقه برای ما مهم است لذا ما به دنبال زدن نقطه با کمترین خطا هستیم ادامه داد:تنوع محصولات باعث ابهام در دشمن می‌شود و دشمن نمی‌تواند جنگ الکترونیکی با کور کردن فرکانس‌ها ایجاد کند، در بحث جنگ الکترونیک وقتی فرکانس را متوجه می‌شوند می‌توانند آن فرکانس را مختل کنند، اما وقتی فرکانس در اختیار ما قرار دارد، در برابر جنگ الکترونیک مقاوم می‌شویم، زیرا به بحث کدینگ آن در داخل تهیه شده است.

او با اشاره به اینکه مدام تست‌های ماهواره بر و ماهواره را انجام می‌دهیم گفت: این موضوع جزء برنامه‌های مان است لذا نیازی نیست که بخواهیم آن را رسانه‌ای کنیم، محصولات دیگری را در دستور کار داریم.

معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه در بحث رادار به بالاترین بعد از لحاظ تکنولوژی رسیده‌ایم خاطرنشان کرد: امروزه رادار‌های سطحی و زیرسطحی، ساحلی، خشکی و هواپایه را داریم که هر یک از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند لذا در این حوزه توانستیم به موفقیت‌های خوبی برسیم، رادار‌های جنگنده‌ها را نیز بهینه کرده ایم و رادار‌های بومی هواپایه پایه را ایجاد کرده‌ایم تا تهدید دشمن را با تهدید جواب دهیم در جایی که دشمن، دشمنی خود را علنی می‌کند پدافند در اولویت اولیه قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه رادار‌های بومی هواپایه را در فاصله نزدیکی رسانه‌ای خواهیم کرد گفت: بر روی رادار‌های جنگنده دشمن در بحث فرکانس نیز کار کرده‌ایم، سامانه‌ها باید از سامانه‌های خود حفاظتی برخوردار باشند تا خودشان را در مقابل تهدیدات دشمن مراقبت کنند.

سردار محمد عزیزی دلشاد رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی نیرو‌های مسلح در ادامه برنامه با اشاره به اینکه عدد۳۷۳ ابجد یا محمد یا رسول الله است، گفت: این سامانه می‌تواند ۱۰۰ هدف را ردیابی کند و رادار این سامانه بدون گردش مکانیکی توان پالایش محیط را داراست و لذا اهداف زیادی را با دقت بالا ردگیری می‌کند.

او با اشاره به اینکه هواپیما‌های پنهان‌کار دائماً در رصد نیروی پدافندی قرار دارند افزود: باید از به کار بردن هواپیما‌های پنهان کار خودداری کرد، زیرا الان همه آن‌ها را می‌توان رویت کرد لذا کمتر هواپیمایی می‌تواند خود را از دید این رادار پنهان کند.

رئیس اداره تحقیقات و امور صنعتی نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه خط به خط این سامانه را جوانان کشور مورد طراحی قرار دادند و لذا این سامانه قابل اعتماد است اظهار کرد: ما به امنیت سامانه‌های بومی اعتماد داریم به گونه‌ای که خودمان از منافع کشور بهتر می‌توانیم حفاظت کنیم به این دلیل که این سامانه محصول جوانان ایرانی است.

او با اشاره به اینکه برنامه نویسان این پروژه جوانانی از رنج سنی ۲۴ سال تا ۴۰ سال هستند، گفت: سامانه‌های پدافندی ما برای دنیا بسیار جذاب است. ما برای صادرات آن‌ها منع بین المللی نداریم لذا مجموعه مقررات دفاعی و امنیتی کشور تعیین می‌کند که چه چیزی را صادر کنیم و از صادرات چه چیزی خودداری کنیم.

سردار عزیزی دلشاد با اشاره به اینکه هیچ کشوری آخرین دستاورد‌های خود را در معرض صادرات قرار نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: استمرار تحرک و پویایی همچنان حفظ شده است به طوری که درطول یک سال گذشته در حوزه‌های موشکی دستاورد‌های خوبی به نمایش گذاشته شده است، دشمنان دائماً فشار می‌آورند که توان موشکی ما متوقف شود این در حالی است که قابلیت‌ها در حوزه‌های مختلف در داخل کشور در حال افزایش همراه با دقت و هوشمندی و اثربخشی است.

او با اشاره به اینکه زیردریایی فاتح یکی از پیچیده ترین پروژه هایی است که تاکنون اجرا شده است لذا در رزمایش سال گذشته ملت شریف ایران آن را شاهد بودند گفت: نیازهای عملیاتی باید مشخص شود و با توجه به واقعیات کشور به گونه ای باید امنیت را تامین کنیم که بتوانیم نشان دهیم که امنیت را اقتصادی تامین می کنیم.

سردار عزیز‌ی دلشاد با اشاره به اینکه بودجه دفاعی یکی از کشور‌های منطقه ۹ برابر بودجه دفاعی ما است گفت: دفاع و امنیت را باید ارزان جامع و موثر تولید کنیم لذا امروز شاهد الحاق سامانه باور ۳۷۳ به نیروی پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم، ما با فناوری‌های بومی کار می‌کنیم و متکی به ظرفیت‌های کشور هستیم.

او با اشاره به این که اشتغال دانش بنیان در کشور ایجاد کرده‌ایم به طوری که با ۵ هزار شرکت دانش بنیان و تعدادی از دانشگاه‌ها در حال تعامل و همکاری هستیم افزود: به دنبال اشتغال دانش بنیان برای جوانان کشور هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار