آتش سوزی جنگل های ارسباران از کنترل خارج شده است

طبق قانون جامع اطفای حریق، تمام دستگاه‌های دولتی اعم از لشکری و کشوری موظف به اطفای حریق هستند.

آتش سوزی جنگل های ارسباران از کنترل خارج شده است/ لزوم کمک رسانی لشکری و کشوری

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گفتند هیچ‌چیز از دیدن خودروهایی که درختان ارسباران را حمل می‌کنند غمگین‌تر نیست، حالا می‌بینند که هست، سوختن بخش قابل توجهی از جنگل در طول دو روز.

این خبر در شبکه‌های اجتماعی توسط خود مردم منتشر شد. بسیاری افراد ابراز نگرانی کردند. دستگاه‌های متولی مثل مدیریت بحران، منابع طبیعی و محیط زیست هم همینطور. استاندار آذربایجان شرقی در گفت‎وگویی گفت: مدیریت آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران اولویت است.

یک اولویت با دست‌های خالی. دستگاه‌های متولی گفتند و همچنان می‌گویند که امکانات لازم از جمله بالگرد برای اطفا حریق ندارند. قلی الله‌قلی‌زاده، نماینده خداآفرین در مجلس می‌گوید: بدون امداد هوایی امکان مهار آتش‌سوزی وجود ندارد.

طبق قانون جامع اطفای حریق، تمام دستگاه‌های دولتی اعم از لشکری و کشوری موظف به اطفای حریق هستند و ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌هایی که ابزارها و امکاناتی در اختیار دارند، در زمان بحران باید وارد شوند.


بیشتر بخوانید: درخواست کمک امام جمعه تبریز از وزیر دفاع و رئیس ستاد بحران برای جنگل‌های ارسباران


صبح روز جمعه اول شهریور، افراد حاضر در جنگل‌های ارسباران در نزدیکی خداآفرین می‌گویند آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که ظهر روز پنجشنبه محمدباقر هنربر، مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی از اطفا حریق در جنگل‌ها خبر داده بود. گفته می‌شود وزش باد عامل شعله‌ور شدن آتش و تداوم آن است.

کمبود امکانات در منطقه‎ آتش سوزی

بهرام تندران، یک فعال محیط زیست گفت: پاسگاه‌های محیط‌بانی این منطقه حتی بی‌سیم هم ندارند درحالی که باید مجهز به بالگرد باشند.

او می‌گوید: مسئولین امر از حوزه آموزش گرفته تا نظارت و کنترل بر منابع طبیعی و حتی تامین تجهیزات برای اطفا حریق کم‌کاری کرده‌اند و این به قیمت نابودی یکی از مهم‌ترین تنفس‌گاه‌های کشور تمام می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم از مصدوم شدن ۳ نفر در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران خبر داده است. گفته می‌شود که این افراد در حین عملیات اطفا حریق دچار مصدومیت شده‌اند که توسط اورژانس به درمانگاه خمارلو انتقال یافته‌اند.

آتش سوزی وسیع در جنگل های ارسباران

 حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای تابستان ۲۵ مورد آتش سوزی در جنگل های ارسباران داشتیم، اما مورد آخر از کنترل ما خارج شده است.

او افزود: منطقه صعب العبور بوده و امکانات هلی برن لازم است.

قاسمی گفت: متاسفانه هنوز بالگردی به نیروهای امدادی داده نشده است.

او افزود: جنگل های ارسباران جزو میراث ملی ماست، نمی‎دانم چرا تهران به این موضوع توجه نمی‎کند. یک سری امکانات ابتدایی مانند بسکت بالگرد که ۲۰۰ میلیون قیمت دارد را هم نداریم!

قاسمی گفت: قبلا چند مظنون را بازداشت و تحویل مراجع قضایی دادیم، اما برخورد جدی نشد. آتش‌سوزی توسط انسان هم بعید نیست.

انتقاد تند امام جمعه تبریز از مسئولین

حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز گفت: آقای رحمانی فضلی، پاسخ دهید وظیفه ستاد بحران کشور چیست؟ ۴ روز است جنگل‌های ارسباران در آتش می‌سوزد و نمی‌توانند خاموش کنند.

اگر در ستاد بحران اختلافی وجود دارد گناه مردم چیست؟ دیروز با وزیر دفاع و رئیس ستاد بحران صحبت کردم. استاندار و فرمانده سپاه عاشورا هم پیگیر موضوع بودند.

ستاد بحران می‌گوید بالگرد آبپاش نداریم عیبی ندارد، اگر نمی‌تواند کاری بکند اعلام کند ما از خیرین استان کمک بگیریم.

اما خبر آمد فرماندار شهرستان خداآفرین گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی نیرو‌های عمل‌کننده در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران، مهار آتش‌سوزی این جنگل‌ها در مرحله لکه‌گیری است. مهار کامل آتش انجام گرفته، اما نیرو‌های موجود در منطقه برای لکه گیری و تثبیت مهار تلاش می‌کنند.

آتش سوزی جنگل‌های ارسباران در محدوده سه روستای خانقاه، مرداناقوم و کلوانق از سه روز قبل آغاز شد و به رغم اطفای چندباره آتش، به دلیل مرتفع و بادخیز بودن منطقه، آتش به جنگل برگشت.

همه نیرو‌های مردمی و سازمانی اعم از آتش نشانی، هلال احمر، محیط زیست، منابع طبیعی و نیرو‌های نظامی و انتظامی با هماهنگی مدیریت بحران استانداری اذربایجان شرقی و با تمرکز خداآفرین از همان ابتدای وقوع حادثه پای کار بودند و از همه امکانات موجود برای اطفای حریق بهره گرفته شد.

چهار علت طبیعی اصلی برای آتش‌سوزی جنگل عبارت است از آذرخش، فوران آتشفشانی، جرقه در اثر فروافتادن صخره‌ها و احتراق خودبخود. علت اصلی آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران هنوز مشخص نشده است.

انتهای پیام/م

برچسب ها: حوادث ، آتش سوزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۲:۰۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
آتش سوزی عمدی هس وقتی میرم جنگل اون مردم به جون درختا میفتن با اتش روشن کردنش قطع درختان باعث نابودی طبیعت زیبای ارسباران میشه کسی هم نیس که نظارت کنه به اون گردش گرا ها هشدار بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
اگه این حقوق نجومی بگیرها رو صرف تجهیز این نوع سازمانها میکردند اینقد بدبختی نداشتیم
Switzerland
سعید فروزان
۱۹:۴۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
این آقای زنگنه مگر مسئول محیط زیست نیست ؟،پس وظیفه اصلیش که مدیریت محیط زیست است به کجا ختم میشود ؟
Iran (Islamic Republic of)
گ
۱۹:۱۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
خدا بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
یکی از عوامل مهم تخریب جنگلها بی کفایتی سازمان جنگلها. و مراتع است که در تارو مار جنگلها و زمین خواری و آتش سوزی جنگلها نتوانسته کاری انجام دهد و اولین مقصر اصلی در واقع دولت و شخص استاندار ا و نمایندگان مجلس هستند
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۷:۳۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
طبق قانون جامع اطفای حریق، تمام دستگاه‌های دولتی اعم از لشکری و کشوری موظف به اطفای حریق هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
علی برکت الله