کدام نان را مصرف کنیم؛ سنتی یا صنعتی؟/ مناسب‌ترین نان برای سبد غذایی خانوار

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به ویژگی‌های یک نان خوب، گفت: نان‌هایی مناسب هستند که بر پایه غله کامل باشند و از آرد سبوس‌دار در تهیه آن استفاده شده باشد.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انواع نان‌های موجود در بازار اظهار کرد: نان‌های کشور به دو دسته سنتی و صنعتی تقسیم‌ و بر پایه آرد گندم تهیه می‌شوند، برخی افراد تصور می‌کنند که در بین نان‌ها، نان سنگک و بربری از بقیه نان‌ها بهتر هستند در حالی که در تهیه نان بربری تنها سبوس روی آن پاشیده می‌شود و نان‌های سنگک هم به طور کلی سبوس‌دار نیستند.


بیشتر بخوانید: بهترین نان ایرانی برای مصرف کدام است؟


وی بیان کرد: در تهیه نان‌های صنعتی، سبوس از ابتدا به خمیر نان اضافه و در فرایند فرآوری نان همراه با بهبوددهنده‌های نان تخمیر می‌شود، بنابراین بدن می‌تواند از ویتامین‌های داخل سبوس به ویژه ویتامین‌های گروه B استفاده کند، در نان‌های سنتی، خمیر نان از آرد سفید تهیه و سبوس تنها روی نان پاشیده می‌شود، بنابراین در نان‌های سنتی ما از خواص سبوس چندان بهره برده نمی‌شود.

کدام نان را مصرف کنیم؛ سنتی یا صنعتی؟!/ مناسب‌ترین نان برای سبد غذایی خانوار

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: در گذشته برای تهیه نان سنگک از آرد سبوس‌دار استفاده می‌شد، بنابراین نان‌های سنگک ارزش غذایی بیشتری نسبت به بقیه نان‌ها داشتند.

جوزدانی درباره ویژگی‌های یک نان خوب تاکید کرد: به طور کلی نانی خوب است که سبوس‌دار و از غلات کامل در تهیه آن استفاده شده باشد، نان‌های بر پایه غلات کامل اثر سیرکنندگی بیشتر و ارزش غذایی بالاتری در مقایسه با بقیه نان‌ها دارند.

کدام نان را مصرف کنیم؛ سنتی یا صنعتی؟!/ مناسب‌ترین نان برای سبد غذایی خانوار

وی تصریح کرد: نان‌های چاودار بر پایه غله کامل هستند و نقش مؤثری در کنترل قند خون و گرسنگی دارند، بنابراین مصرف این نان برای مبتلایان به دیابت و افرادی که زود گرسنه می‌شوند، مفید است.


بیشتر بخوانید: میزان کالری انواع نان‌/ دیابتی‌ها نان سوخاری را فراموش نکنند


این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی یادآوری کرد: برخی افراد به پروتئین موجود در گندم حساسیت نشان می‌دهند بنابراین با مصرف نان به مشکلات گوارشی و نفخ دچار می‌شوند، این دسته از اشخاص می‌توانند همانند مبتلایان به بیماری سلیاک، از نان‌های فاقد گلوتن استفاده کنند که از این نان‌ها می‌توان به نان‌های تهیه شده از آرد برنج، ذرت و سیب‌زمینی اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تغذیه ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۰۴:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
اگر واقعا دنبال تغذیه مناسب مردم هستید و دغدغه سلامتی مردم را دارید همین یک خبر پیگیری کنید چرا گندم در کارخانجات ارد سبوسش جدا میشه و تبدیل به هیچی میشه کی داره سودش میبره چرا باید عده ای بیان ارد از نانوا بخرن بعد بهش سبوس اضافه بکنن به اسم نان محلی بفروشن که هیچ ارزش غذایی نداره چرا همین یک خبر پیگیری کن
France
پژمان
۰۳:۲۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
کی گفته در تهیه نان صنعتی سبوس همان اول اضافه میشه به خمیر؟؟؟اگ منظورتون نانهای فرانسوی هست ک فقط مواد بهبوددهنده فرانسوی بهش اضافه میشه که کاملا شیمیاییه . ولی نان جوهای نرم سبوس داربخرید که تو نان فانتزی ها به خمیر باگت یاهمان فارانسوی یک کم سبوس قاطی میکنن با یکی دومشت آردهِ جو میشه جونرم رژیمی . اگه میخوایین رو اصول وزارت بهداشت تونانواییهای صنعتی پخت و پز بشه لطفا تمام نان فرنتزیهارا کنترل کنید . بنده نان فانتزی کارم و شغلم هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
باسلام بنده حقیرنسل 40هستم ما اون زمان گندم دست رنج پدرمون را ارد میکردند مادرمان خمیر را بامایه خمیر که از خود خمیر بود درست درست شده بود نان باتنور اتشی نان میپخت بوی عطرش تا کوچه بعدی میرفت :امااین چندساله نانواها نان را از ارد سفید پخت میکنند مسئولین سیلوها سبوس گندم را میگیرند به گاوداریها باقیمت بالامیفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
چی خوبه چی بد
Iran (Islamic Republic of)
بی سواد
۲۳:۲۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
نان هایی که از آرد کامل باشند +تخمیر مناسب شده باشند +شرایط پخت حداقل 10 دقیقه راداشته باشند=فقط نان فانتزی یا حجیم این شرایط را دارد آن هم فقط نوع سبوس دار آرد کامل ..نات های سنتی درصد بالایی خمیر نشاسته و نپخته دارند که ضرر های زیادی مثل کم خونی .دیابت.سوءهاضمه و..ایجاد میکنند. (متاسفانه )
آخرین اخبار