حلی ساز خبر داد؛

ویزیت تخصصی بیش از ۳۵ هزار زائر در شهر‌های مکه و مدینه

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه گفت: از ابتدای ایام حج و حضور زائران در عربستان تا کنون بالغ بر ۵۰۰ هزار خدمت پزشکی و درمان مختلف به زائران ارائه شده است.

بویزیت تخصصی بیش از 35 هزار زائر در شهرهای مکه و مدینهه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد تقی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه گفت:فقط طی این مدت ۲۸۰ هزار و ۸۱۲ مورد ویزیت عمومی در مطب‌های مجموعه‌ها و هتل‌های مکه و مدینه و نیز مرکز پزشکی حج انجام شده است.

وی بیان کرد: سرانه متوسط هر زائر فقط در این بخش ۳.۶ بار ویزیت و مراجعه به پزشک می‌باشدضمن انکه در برخی موارد مراجعات بسیار زیاد بوده و برخی افراد تا ۳۰ بار به پزشک و مراکز درمانی مراجعه داشته اند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه افزود:علاوه بر این، ۳۵ هزار و ۱۹۴ مورد هم ویزیت تخصصی بیماران و مراجعان زائر در شهر‌های مکه و مدینه انجام شده است.

حلی ساز گفت: فقط طی روز گذشته در مجموع در مراکز و مطب‌های ما ۶ هزار و ۶۲۰ ویزیت عمومی و ۴۴۴ مورد ویزیت تخصصی انجام شده است.

وی تصریح کرد: همچنین از ابتدای ایام حج تا روز گذشته (پنجشنبه) یک هزار و ۶۸۲ نفر در مرکز پزشکی حج بستری شده اند ضمن انکه بیش از ۷۰ نفر هم براساس تفاهمی که در رابطه با پذیرش بیماران ما با طرف سعودی انجام شده بود، در مراکز درمانی سعودی تحت درمان قرار گرفته اند.

حلی ساز افزود: هم اکنون نیز ۱۴ نفر از حجاج ما در بیمارستان سعودی در مکه و ۲۴ نفر در مرکز پزشکی حج بستری و تحت درمان هستند.

وی در ادامه با اشاره به آمار زائران فوتی هم گفت: طی حج امسال تا کنون ۱۴ نفر از زائران و حجاج ما به دلایل مختلف از جمله بیماری‌های قلبی و تنفسی جان خود از دست دادند که از این تعداد ۱۱ نفر مرد و سه نفر دیگر زن بوده اند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه گفت: تا کنون هشت مورد از افراد فوت شده به کشور انتقال یافته اند.

حلس ساز در ادامه با اشاره به نقاط ضعف و قوت عملکرد امسال در این حوزه گفت: امسال برخی امور رابه صورت پایلوت برای نخستین بار آغاز کردیم که از جمله آن‌ها نرم افزار دیده بان سلامت بود که به صورت پایلوت عملیاتی شد و اثرات خوبی هم داشت و هم اکنون نیز به مرور در حال تکمیل هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید در فرایند جذب هم برنامه ریزی‌های جدی تری را داشته باشیم، گفت: امسال در بحث انتخاب پزشکان و آموزش‌های آن‌ها و نیز زائران محدودیت زمانی داشتیم که امید است از سال آینده در این حوزه برنامه ریزی مناسبت تری شده و کار زودتر آغاز شود.

حلی ساز همچنین با اشاره به اقدامات مناسبی که برای آمادگی در حوزه ارائه خدمات در زمان بروز حوادث غیر مترقبه طی امسال انجام شد، گفت: در این راستا ۲۸۵ تیم امدادی در میان زائران شکل گرفت و ۳۵ تیم سه نفره واکنش سریع پزشکی از بین پزشکان سطح یک وپزشکان عمومی و ۱۰ تیم تخصصی سطح ۲ و نیز ۴ تیم سطح ۳ که به نسبت تخصص‌ها متفاوت است طراحی و شکل گرفت.

وی گفت: این موضوع از جمله اقداماتی بود که در حوزه‌های نوآوری در این عرصه اتفاق افتاد و آمادگی نسبی خوبی را علی رغم محدودیت زمانی داشتیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه شروع ثبت نام زائران زودتر از زمان عادی و ارائه آموزش‌های مناسب به آن‌ها هم از جمله مباحثی دانست که باید در برنامه ریزی حج سال آینده مورد توجه قرار گیرد.

حلی ساز هماهنگی با سیستم‌های دولت میزبان در بحث خدمات اضطراری و افزایش تعاملات هلال احمر دو کشور را برای انجام با کیفیت و ارائه خدمات بهتر و پشتیبانی عملیات حج موثر خواند.

انتهای پیام/

حلی ساز:بیش از ۵۰۰ هزار خدمت پزشکی به حجاج ارائه شد/سرانه ۳.۶ بار ویزیت هر زائر

برچسب ها: حج 98 ، حج و زیارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار