در کارگاه بازاریابی برای سینمای کودک مطرح شد:

بازاریابی، حلقه مفقوده سینمای ایران

مسیح شریف، فیلم‌ساز مستند : امروزه هنر سینما به عنوان یک‌صنعت شناخته شده است، پس باید در زمینه بازاریابی آن نیز به صورت تخصصی ورود پیدا کرد، بازاریابی حلقه مفقوده سینمای ایران است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان مسیح شریف، فیلم‌ساز مستند با اشاره به مواردی درباره فرآیند ساخت و بازاریابی فیلم، شناخت بازار عرضه محتوا، شرکت‌های موفق در بازاریابی فیلم گفت: فرآیند ساخت فیلم در پنج مرحله توسعه یا پرورش ایده، پیش تولید (برآورد هزینه‌ها، نیازمندی‌ها در تولید این فیلم، تعداد بازیگر و…)، تولید، پس تولید و توزیع و پخش خلاصه شده است.

او با تاکید بر اینکه باید در تمام‌ مراحل تولید فیلم به بخش توزیع و پخش توجه کنیم مطرح‌کرد: بازاریابی یکی از قسمت‌های مهمی است که باید در توزیع و پخش فیلم ‌در نظر گرفته شود. باید نیازهای مخاطبین را بشناسیم و در راستای برطرف کردن آن تلاش کنیم.

این فیلم‌ساز مستند ادامه داد: شناخت خواسته‌ها و نیازهای مخاطب در تولید محصول مناسب بسیار تاثیرگذار است.

به گفته این اقتصاددان هنگامی که به تولید فیلم اقتصادی نگاه کنیم، هر ایده‌ای را نمی‌سازیم و به تولید فیلمی فکر می‌کنیم که پول با خود به همراه داشته باشد.

به گفته او شناخت بازار مخاطب فیلم کمک می‌کند تا بهترین زمان برای اکران اولیه فیلم را انتخاب و در همین ارتباط از افراد تاثیر گذار و مهم در جلسه کنیم.

شریف با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی و‌تبلیغات نقش اساسی در معرفی فیلم به مخاطبان دارد، تصریح کرد: باید پیش از تولید تحقیقات بازار را انجام دهیم، البته که باید بگوییم در ایران کمتر به این مرحله توجه می‌شود. به گفته وی تحقیق اصولی و علمی یکی از رسالت‌های مهم تهیه کننده است.

او در همین راستا اضافه کرد: باید الگوهای رایج را شناسایی کنید؛ این الگوها شناخته شده هستند و ریسک کمتری برای متقبل شدن ضرر برای تولید کنندگان به همراه دارد. در کنار این اضافه کردن جذابیت‌های بصری به سکانس‌های مختلف نیز می‌‌تواند در افزایش مخاطبان برای تماشای فیلم موثر باشد.

شریفی با اشاره به اینکه برای اکران فیلم سینمایی سه روش وجود دارد، مطرح کرد: بلیط فروشی عمومی، خاص و غیر سینمایی(آفلاین) از جمله آن‌ها هستند.

او با بیان اینکه چگونه بازاریابی کنیم؟ توضیح داد: باید از رسانه‌های مختلف برای معرفی اثر استفاده کنیم. رسانه پخشی مانند رادیو و تلوزیون، رسانه چاپی روزنامه و مجله، رسانه مجازی، رسانه محیطی و مارکتینگ از جمله آن‌هاست.

این فیلمساز مستند با اشاره به اینکه سیستم تبلیغ در هرجایی متفاوت است، تاکید کرد: بازاریابی باید هدفمند باشد زیرا منابع محدود است، به همین منظور باید از ظرفیت‌های تبلیغ به بهترین نحو ممکن بهره ببرید. همچنین باید در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی بخش توزیع و بازاریابی نیز در نظر گرفته شود.

شریف همچنین با بیان اینکه شرکت در جشنواره‌های مختلف فیلم می‌تواند در معرفی آن موثر باشد، اذعان داشت: در برپایی جشنواره سه منبع درآمد از زاویه دید برگزارکنندگان وجود دارد. از جمله آن دریافت هزینه از تولیدکنندگانی است که فیلمشان در جشنواره شرکت کرده، دریافت پول بلیط و اسپانسرها است.

به گفته او شرکت کنندگان می‌توانند در جشنواره با نصب پوستر و اقلام مختلف اطلاع‌رسانی فیلم‌ خود را بهتر معرفی کنند که در فروش اکران عمومی آن نیز موثر خواهد بود.

کارگاه بازاریابی برای سینمای کودک با حضور در سالن عالی قاپو سینما ساحل برگزار شد و این اقتصاددان تحقیقات پیش از تولید فیلم را راهکاری برای افزایش کیفیت تولید دانست.

انتهای پیام/ی
 


پیش از تولید فیلم باید تحقیقات بازار را انجام داد

برچسب ها: سینما ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار