صادرات ۱۷۷ هزار تن کالا از همدان/ تخلف ۴۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون ریالی در قاچاق کالا

مدیرکل گمرک استان همدان از صادرات ۱۷۷ هزار تن کالا از این استان خبر داد.

صادرات ۱۷۷ هزار تن کالا از همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مرتضی نجفی مقدم، مدیرکل گمرک استان همدان،گفت: کشمش، فروسیلیس، میلگرد، موتور کولر، وازلین، شور و ترشی، لبنیات، سفال و ظروف تفلون مهم‌ترین اقلام صادراتی استان در سه ماه نخست امسال بودند که به کشور‌هایی همچون ترکیه، عراق، پاکستان، چین، افغانستان، بلغارستان، اوکراین، هند، امارات متحده عربی، ارمنستان و هلند صادر شده‌اند.

او با اشاره به اینکه در بخش واردات نیز ۲‌هزار و ۴۰ تن کالا به استان وارد شده است گفت: ارزش ریالی این کالاها    ۹ میلیون و ۲۰۱ هزار دلار است.

مدیرکل گمرک استان همدان افزود: این میزان از واردات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی ۴۱درصد و ازنظر ارزشی ۵۵ درصد افزایش داشته است.

نجفی مقدم با اشاره به اینکه عمده کالا‌های وارداتی به استان شامل قطعات منسوجات نا بافته، بذر سیب زمینی، پروپیلن، گریت نساجی، انواع قطعات خودرو، الکترود گرافیکی کوره و دستگاه فرز سی ان سی است که از آلمان، اتریش، اردن و اسپانیا وارد شده‌اند.

نجفی مقدم به وظایف مهم گمرک اشاره کرد و گفت: در سه ماه نخست امسال ۷۷ فقره پرونده با ۱۰۰ متهم در بخش قاچاق لوازم‌خانگی، چای و وسایل آرایشی و بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند که میزان تخلفات ریالی اتفاق افتاده جمعا بیش از ۴۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون ریال است.

او با اعلام اینکه گمرک در دو حوزه ملی و بین‌المللی وظایف و تعهداتی دارد افزود: اخذ مجوز‌های کاری، حفاظت از جامعه در برابر کالا‌های آسیب زا، حفاظت از محیط زیست، سلامت اقتصادی و تجارت قانونمند، کمک به مبارزه با پولشویی و جرائم سازمان یافته در بخش قاچاق کالا، اخذ درآمد و اعمال بازرسی و حفاظت از جامعه و همچنین کسب اطمینان از سلامت محصولات از مهم‌ترین وظایف گمرک در بخش ملی و بین‌المللی است. مدیرکل گمرک همدان ادامه داد: همدان با ۱۴ استان دیگر همجوار است که برای تبادل و انجام امور گمرکی باید مانند اخذ مجوز‌ها هماهنگی لازم را داشته باشد، زیرا کسی در صادرات و تولید موفق است که بتواند این امور را در کنار هم و همزمان انجام دهد.

مدیرکل گمرک استان همدان با اشاره به اینکه توجه به موضوع حمایت از صادرات و تولیدکنندگان سرلوحه کار‌ها قرارگرفته است، افزود: افزایش صادرات سبب شکوفایی و رشد یک منطقه شده و میزان نرخ بیکاری نیز به دلیل افزایش به‌کارگیری نیرو‌های انسانی کاهش می‌یابد.

نجفی مقدم با اشاره به راه‌اندازی سامانه تجارت فرامرزی گفت: این سامانه نیز توانسته در سطح گسترده‌ای از اتلاف وقت، هزینه و قاچاق کالا جلوگیری کند چراکه تمام اطلاعات موردنظر درباره یک کالا در این سیستم ثبت شده و به طور سیستماتیک در طول مسیر و مقصد چک می‌شود.

او با بیان اینکه به منظور کاهش هزینه‌ها و تسریع در امور صادرات، اقدام به راه‌اندازی انبار‌های اختصاصی برای واحد‌های تولیدی کرده‌ایم، افزود: افراد کالا‌های خود را به‌جای انتقال به  گمرک در انبار‌های اختصاصی خود که تحت نظارت گمرک است تخلیه و بارگیری کنند.

مدیرکل گمرک استان همدان با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ۲ انبار اختصاصی در همدان ایجاد شده است، افزود: برای رفاه حال صادرکنندگان و تولید کنندگان، ترخیص درصدی و نسیه نیز در دستور کار قرار دارد که افراد متناسب با شرایط خود از آن‌ها استفاده می کنند.

انتهای پیام/ب

 

واردات بیش از ۲ هزار تن کالا در همدان

برچسب ها: صادرات واردات ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار