در پاسخ به تذکری محبی‌نیا:

دو شوری بودن لایحه تجارت بررسی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی از بررسی نحوه رسیدگی به لایحه تجارت به صورت دو شوری خبر داد.

دو شوری بودن لایحه تجارت بررسی می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در جلسه علنی امروز پارلمان با استناد به مواد ۱۴۹ تا ۱۵۹ آیین نامه داخلی، گفت: در این موارد روند رسیدگی به کلیات و شور دومی را بیان می‌کنم، ما آیین نامه را با آگاهی اصلاح کردیم و در زمان دو شوری قبل از اینکه به مواردی ورود شود بتوانیم پیشنهاد حذف جز به کل را دهیم و در مواقعی با اجازه مجلس موارد کمیسیون برگشت داده شود تا ا صلاح شود.

او افزود: در مواردی شاهد ماهیت مواد ارجاعی به کمیسیون بوده‌ایم، بنابراین باید دوباره در صحن علنی درباره کلیات آن موافق یا مخالف صحبت کند، پیشنهاداتی در این زمینه آن ماده مطرح شود؛ هرچند که چندی پیش حق بنده، مفتح و قاضی پور برای ارائه پیشنهاد ضایع شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: اختلاف نظری در این زمینه وجود دارد و تصور این بود بعد از اینکه شورای نگهبان ایرادات خود را مطرح کند در واقع پیشنهادات ما سلب می‌شود، در داخل مجلس تصمیم گیری می‌شود از این رو لایحه به کمیسیون ارجاع یافته و دوباره به رأی گذاشته شد.

لاریجانی افزود: دو نظریه در این زمینه وجود دارد اگر اجرا به کمیسیون لحاظ شود، باید بررسی لایحه تجارت طبق بند ۶ ماده ۱۴۹ آیین نامه باشد و اگر دو شوری باشد گفته شما صحیح است و ما امروز در این زمینه اعلام نظر می‌کنیم.

رئیس مجلس بیان کرد: اعتقاد داریم که شورای نگهبان نمی‌توانست آزمایشی بودن لایحه تجارت را مورد ایراد قرار دهد، اما چون دیر شده بود نظر شورای نگهبان را پذیرفتیم با این حال وقتی امری یا یک قانون به دلیل اهمیت در کمیسیون آ‌زمایشی تشخیص داده می‌شود این تشخیص از سوی مجلس صورت گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، صحن علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار