دغدغه هنر سنتی طراحی فرش در استان مرکزی

کارشناس مسئول فرش سازمان صمت در استان مرکزی می‌گوید دغدغه به خطر افتادن هنر طراحی فرش استان مرکزی درست است.

دغدغه هنر سنتی طراحی فرش در استان مرکزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،هنر طراحی فرش از جمله هنر‌های مکمل فرش به خصوص فرش دستباف است که در استان مرکزی از سابقه‌ای دیرینه برخوردار است و اکنون با، اما و اگر‌هایی در مسیر تداوم روبروست.

استاد رضایی و استاد ابراهیمی دو طراح باسابقه طراحی فرش در استان مرکزی هر کدام در گوشه‌ای از بازار تاریخی یا در خانه به طراحی مشغولند تا هنر دیرینه استان مرکزی زنده بماند.

اما طراحی فرش با اقبال کم جوانان به این هنر آرام آرام در خطر انقراض قرار گرفته است.

برجی که خود از طراحان سنتی فرش دستباف و از شاگردان استاد رضایی است در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، می‌گوید: کمتر از ۵ نفر از طراحان زیردست اساتید در قید حیات هستند که کوچکترین آن‌ها اینجانب با ۵۰ سال سابقه هستم و با نبود سیستم استاد و شاگردی خطر فراموشی متوجه این هنر است.

برجی تربیت شاگردان و هنرجویان جدید برای طراحی فرش با حفظ اصول و سبک‌های طراحی استان مرکزی را عامل بقای این هنر می‌داند.

اما علاوه بر سیستم سنتی استاد شاگردی با روش‌های نوین از جمله آموزش کارگاهی و اموزش دانشگاهی می‌توان این هنر را به نسل جدید منتقل کرد تا بماند.

ریاحی کارشناس مسئول فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی هم در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، می‌گوید: با بیان اینکه دغدغه به خطر افتادن هنر طراحی استان مرکزی درست است گفت: راهکار‌هایی برای حفظ این هنر تدارک دیده شده است.

دانشگاه اراک برای احیای هنر طراحی فرش دستباف پیش قدم شده تا این هنر را به صورت آکادمیک به نسل جدید منتقل کند.

صالحی ارجمند مسئول راه اندازی رشته طراحی فرش دستباف در دانشگاه اراک می گوید: رشته‌های فرش دستباف در گروه هنر دانشگاه اراک راه اندازی شده و در هر سال تحصیلی ۲۵ دانشجو جذب این رشته‌ها می‌شوند تا حیات طراحی فرش استان تضمین شود.

مسئول راه اندازی رشته طراحی فرش دستباف در دانشگاه اراک می‌گوید: در رشته‌های فرش دستباف از اساتید تجربی این هنر هم استفاده می‌شود.

هنر‌های قدیمی را می‌توان با روش‌های نوین احیا کرد تا پلیبرای ارتباط با گذشتگان ایران زمین باشد.

انتهای پیام / ج

دغدغه به خطر افتادن هنر طراحی استان مرکزی درست است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.