کم کاری نوعی زنبور عامل کاهش انجیر در سروآباد

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد گفت: کاهش فعالیت یک نوع زنبور بنام بلاستوفاگا در زمان گرده افشانی درختان علت اصلی ریزش انجیر در سرواباد است.

کم کاری نوعی زنبور عامل کاهش انجیر در سروآبادبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،محمد رحیمی، با بیان این مطلب عنوان کرد: برداشت انجیر در هر هکتار از باغات این شهرستان ۶ تُن است، که امسال به دلیل ریزش این محصول ۶۰ درصد کاهش تولید داشتیم.

این مقام مسئول از کاهش۳۴۰ تُنی انجیر در سال جاری خبر داد و عنوان کرد:این میزان کاهش ۱۷ میلیارد ریال خسارت به تولیدکنندگان زده است.

او افزود: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در قالب یک پروژه تحقیقاتی دلیل اصلی کاهش فعالیت زنبور بلاستوفاگا را بررسی و مطالعه کرده و با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در حال اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به باغداران است.

انجیر یکی از محصولات ارگانیک و بومی شهرستان سرواباد است که ۱۰۰ هکتار از باغات این منطقه زیر کشت این محصول رفته است.

رحیمی در ادامه، شاه انجیر، زرد، موجیفی (نجفی)، سیاه، کویله و کشاورزی (شیرازی یا استهبان) را از ارقام کشت شده در کردستان عنوان کرد.

به گفته او، بیشترین سطح باغات انجیر شهرستان سروآباد در روستا‌های گواز، ژیوار، سلین، بلبر، ناو و نوین واقع شده است.
این مقام مسئول تاکید کرد: به دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه، انجیر بیشتر به صورت تازه خوری، خشکبار و یا به صورت فرآوری شده مانند مربا و شربت مصرف می‌شود.

سالانه بیش از ۵۰۰ تُن انجیر تا اواسط مهرماه از باغات منطقه بر داشت می‌شود که سروآباد رتبه اول کردستان را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

شهرستان سروآباد با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۹۰ کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

انتهای پیام/ت

آغاز برداشت انجیر در سروآباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.