هم زیارت، هم سیاحت ۶

کی بریم مشهد؟هوای ماه های مختلف سال در مشهد چطور است؟

پرونده بخش هواشناسی کی بریم مشهد؟ در این قسمت بسته می شود. پس با ما همراه باشید تا تصویری از چهار فصل سال این شهر را برای شما ارائه کنم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قرار بود پیش از این، در مطالبی کوتاه برای شما از اقلیم مشهد در هر سال صحبت کنیم، اما به نظر آمد که ممکن است بسته هم زیارت و هم سیاحت طولانی شود؛ بنابراین سعی کردیم تا مطلب را کوتاه‌تر کنیم و در این قسمت مروری کوتاه بر شرایط آب و هوایی مشهد در فصل‌های مختلف سال داشته باشیم تا سریع‌تر به قسمت‌های دیگر بسته هم زیارت و هم سیاحت برسیم.
کی بریم مشهد؟هوای ماه های مختلف سال در مشهد چطور است؟

اقلیم عجیب مشهد در ماه فروردین

معمولا در فصل بهار ماه فروردین به لحاظ آب و هوایی چندان توصیه شده برای سفر نیست، زیرا علاوه بر شلوغی، هوای مشهد در این ماه از سال بسیار متغیر است. همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره کردم در فروردین ماه مشهد، هوای زمستانی و تابستانی را با هم دارد.

هوای دلپذیر اردیبهشت برای زائران

 
اردیبهشت ماه هوای دلپذیری برای سفر زیارتی مشهد دارد. هوای این ماه مثل فروردین متغیر نیست و هنوز هوا گرمای خرداد ماه را نیز ندارد.

خرداد ماه مشهد و نخستین نشانه‌های گرما

اگر برای سفر به مشهد در ماه خرداد برنامه ریزی می کنید باید آستانه تحمل خود از هوای گرم را در نظر بگیرید. نیمه اول خرداد ماه هنوز هوای مطبوعی دارد و در سال های اخیر با تغییر اقلیم در نیمه اول خرداد ماه مشهد چندین بار در این نیمه بارندگی داشته است. پس در این مدت می توانید ترکیبی از هوای گرم و بارانی را تجربه کنید اگرچه در روزهایی که قرار است هوای گرم به بارانی تغییر کند، هوا به شدت شرجی می شود.در نیمه دوم خرداد ماه هوای گرم و تابستانی این شهر شروع می شود.

کی بریم مشهد؟هوای ماه های مختلف سال در مشهد چطور است؟

 

هوای گرم و پایدار مشهد در دو ماه نخست تابستان

 

معمولا تابستان فصل سفر برای خانواده هایی است که فرزند مدرسه ای دارند هوای مشهد نیز در دو ماه اول تابستان مثل بسیاری دیگر از شهرهای کشور، هوایی گرم است اگرچه که میزان گرمای آن مثل شهرهای جنوب کشور نیست بنابراین آن دسته از خانواده هایی که فرزند خردسال و کودکان مدرسه ای دارند،تدبیرهای لازم برای مقابله با هوای گرم را داشته باشند.

 

شهریور بهترین ماه تابستان برای سفر زیارتی مشهد

 

در نخستین قسمت از قسمت‌های هم زیارت، هم سیاحت از هوای شهریور امسال برای شما نوشتم در این قسمت از اقلیم مشهد (الگوی کلی هوا) در این ماه می‌نویسم.

در سال‌های پیش، قبل از تغییر اقلیم هوای شهریوری مشهد معمولا بوی پاییز را داشت، اما در سال‌های اخیر با افزایش گرما، میانگین دمای هوای این شهر در این ماه  نیز تغییر کرده است و معمولا هوای گرم و در عین حال معتدل را می‌توان در این ماه تجربه کرد.

کی بریم مشهد؟هوای ماه های مختلف سال در مشهد چطور است؟


مهر ماهی که دیگر مثل گذشته نیست


اگر می‌خواستم هوای مهر ماه مشهد را در یک دهه پیش توصیف کنم، از هوای پاییزی شهر مشهد برای شما می‌نوشتم، اما در سال‌های اخیر دیگر از آن خنکای پاییزی خبری نیست میانگین دمای هوای مهر ماه مشهد در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و هوای شهر ترکیبی هوای گرم تابستانی و پاییزی است.


آغاز نشانه‌های پاییز در آبان ماه


سر و کله پاییز مشهد را می‌توان در اوایل آبان ماه دید در این روز‌ها هوای پاییزی مشهد را می‌توان به معنای واقعی تجربه کرد.

جابه جایی فصل‌ها و تغییر هوای آذرماه

شاید دیگر لازم نباشد از هوای گذشته مشهد برای شما بنویسم با تغییر اقلیم، هوای این قسمت از شمال شرق کشور نیز دستخوش تغییر و فصل‌های سال نیز جا به جا شده است بنابراین آذرماه مشهد نیز دیگر نشانی از زمستان ندارد و پاییز در این ماه استمرار دارد.

هوای سنگین دی ماه

با شروع هوای سرد دی ماه، آلودگی هوا نیز مهمان این کلانشهر می‌شود. روز‌های سرد، وارونگی دما و هوای سنگین شهر. زائران با مشکلات تنفسی، بهتر است سفر خود را به ماه‌های دیگر سال موکول کنند.

کی بریم مشهد؟هوای ماه های مختلف سال در مشهد چطور است؟


بهمن ماه و چشم انتظاری برف

سال ۹۵ بود که شهر مشهد در بهمن ماه سفید پوش از برف شد و شهروندان شادمان از بارش این نعمت الهی، آدم برفی درست کردند و عکس‌های زیادی به یادگار انداختند، چون می‌دانستند بارش برفی که مشهد را سفید پوش کند، به ندرت تکرار می‌شود؛ بنابراین اگر در این ماه از سال عازم مشهد هستید بدانید که معمولا بارش برف در این ماه چندان زیاد نیست.


ماه اسفند و صدای پای بهار

اسفند ماه از لحاظ آب و هوایی بهترین فصل برای سفر به مشهد است. نشانه‌های هوای بهاری را می‌توان در این ماه از سال دید و می‌توان در زیر باران‌های اسفند قدم زد.
 
 
 
گزارشگر: مریم مزروعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.