رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خبر داد؛

تعطیلی ۱۲.۵ درصد از واحد‌های تولیدی خراسان رضوی/رشد مناسب تولید در بهار امسال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اکنون ۱۲.۵ درصد از واحد‌های تولیدی خراسان رضوی معادل ۷۱۲ واحد راکد است.

تعطیلی ۱۲.۵ درصد از واحد‌های تولیدی خراسان رضوی/رشد مناسب تولید در بهار امسالبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به اینکه اکنون ۲۰ درصد از این واحد‌های تولیدی  معادل هزار واحد کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند گفت: برنامه‌های مهم سازمان صنعت در حوزه تولید، افزایش ظرفیت تولید در واحد‌های نیمه تعطیل استان با واگذاری آن‌ها به سرمایه گذاران جدید، بهره گیری از شیوه "کار بدون کارخانه" در صورت ابلاغ بخشنامه آن از سوی وزارت صمت، حمایت مالی به لحاظ تامین سرمایه ثابت یا سرمایه در گردش از واحد‌های دارای تخصص حرفه‌ای و آورده مطلوب، تامین مواد اولیه واسطه‌ای یا سرمایه‌ای مورد نیاز واحد‌های تولیدی از طریق واردات آن به کشور است.
 
او با اشاره به طرح‌های آماده بهره برداری در هفته دولت تصریح کرد: در این هفته ۲۲ طرح صنعتی با سرمایه گذاری ۵۰۴ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۸۱۴ نفر در استان در رسته‌های مختلف تولیدی اعم از نساجی، برق و الکترونیک و صنایع غذایی به بهره برداری می‌رسد.
 

سهم صنعت خراسان رضوی از تسهیلات بانکی ناچیز است

 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بخش صنعت خراسان رضوی امسال به لحاظ برخورداری از تسهیلات بانکی شرایط مطلوبی ندارد و دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیلات رونق تولید و عدم اختصاص آورده صندوق توسعه ملی مانع پرداخت تسهیلات مناسب و به موقع به واحد‌های تولیدی نیازمند استان شده است.

مس فروش افزود: از سال ۱۳۹۵ به بعد، هر ساله دستورالعمل تسهیلات طرح رونق تولید توسط وزارت صنعت ابلاغ می‌شود و انتظار ما این بود که در سال رونق تولید شرایط آسان تری را برای پرداخت تسهیلات به واحد‌های صنعتی در نظر گیرند، اما بانک مرکزی امسال دستورالعمل جدیدی صادر و پرداخت تسهیلات را دشوار کرده است.

او تصریح کرد: طبق دستورالعمل بانک مرکزی آن دسته از واحد‌های تولیدی که چک برگشتی و بدهی معوق دارند باید حتما مجوز شورای تامین استان را ارائه کنند که تحقق این امر قدری دشوار است و ما نگرانیم که تسهیلات رونق تولید که امسال مبنای آن براساس منابع بانک‌ها گذاشته شده است به واحد‌ها اختصاص نیابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه گفت: قرار بود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال از سوی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی سپرده گذاری شود که تاکنون فقط ۱۸ هزار میلیارد ریال از این مبلغ اختصاص یافته که رقم ناچیزی است.

مس فروش ادامه داد: گفته می‌شود صندوق توسعه ملی سهم خود از این تسهیلات به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال را اختصاص نداده است بنابراین به تبع آن بانک‌های کشوری ارقام ناچیزی را به استان‌ها اختصاص داده اند که به عنوان مثال استان خراسان رضوی در بانک ملی ۱۹۰ میلیارد ریال و در بانک تجارت ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار دارد.

او تصریح کرد: نسبت مصارف به منابع بانکی در خراسان رضوی از معدل کشوری خیلی کمتر است به طوری که این نسبت در تهران ۹۷.۷ درصد، در کل کشور ۸۲ درصد و در خراسان رضوی ۵۶ درصد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: براساس آمار بهار امسال، بخش صنعت و معدن ۱۶ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده و سهم این بخش در اشتغال کل استان ۳۱.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

او تصریح کرد: تا قبل از تغییرات نرخ ارز، واردات بی رویه و قاچاق کالا بخش تولید استان را به شدت آزار می‌داد، اما با تغییر نرخ ارز و تحریم ها، قاچاق کالا کاهش یافت و اقبال عمومی نسبت به تولید داخلی رشد پیدا کرد و زمینه مناسبی برای رونق تولید فراهم شد به طوری که افزایش ثبت سفارش واردات ماشین آلات و مواد اولیه و رشد تولید در برخی صنایع این ادعا را ثابت می‌کند.

مس فروش ادامه داد: طی چهار ماهه ابتدای امسال ۵۸ مجوز واردات ماشین آلات به ارزش ۳۰.۷ میلیون یورو در استان صادر شد که ۲.۹ میلیون یورو معافیت گمرکی برای آن‌ها اعمال گردید، همچنین در این مدت مجوز واردات مواد اولیه به ارزش ۴.۱ میلیون یورو به استان صادر شد که آن‌ها نیز از ۳۴ صدم میلیون یورو معافیت گمرکی بهره‌مند شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یک بنگاه اقتصادی برای شروع فعالیت خود در ابتدا جواز تاسیس از این سازمان دریافت می‌کند و یک سال فرصت دارد تا عملیات اجرایی واحد را به اتمام برسد که پس از اتمام عملیات اجرایی به آن واحد پروانه بهره برداری داده می‌شود.

او تصریح کرد: هم اینک دو هزار و ۷۳۳ مورد جواز تاسیس واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۷۶ هزار و ۹۰۳ نفر در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۶۲۷ جواز مربوط به چهار ماهه ابتدای امسال است.

مس فروش افزود: پنج هزار و ۷۲۸ پروانه بهره برداری از واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۰ هزار و ۳۳۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و اشتغالزایی برای ۱۹۹ هزار و ۲۸۰ نفر در خراسان رضوی صادر شده که از این تعداد پروانه ۱۲۷ واحد مربوط به چهار ماهه ابتدای امسال است.


عملکرد کارگروه ستاد تسهیل در خراسان رضوی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  با اشاره به عملکرد کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در امسال گفت: طی چهار ماهه امسال ۳۶ نشست توسط این کارگروه برگزار شد که نتیجه آن بررسی ۳۶۹ پرونده و ۴۹۶ مصوبه بود که از این تعداد ۳۱۴ مصوبه اقدام شده و ۱۷۸ مصوبه در دست اقدام است.

او تصریح  کرد: پارسال از محل تسهیلات رونق تولید در حوزه بازسازی و نوسازی صنایع ۳۹۰ میلیارد ریال و در حوزه تامین سرمایه در گردش هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال به واحد‌های تولیدی خراسان رضوی اختصاص یافت که در نهایت هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به ۷۰ واحد تولیدی استان پرداخت شد.

مس فروش افزود: از ۳۱ مورد طرح نیمه تمام صنعتی خراسان رضوی که پارسال برای دریافت تسهیلات رونق تولید ثبت نام کردند ۹ مورد درخواست به میزان ۲۷۰ میلیارد ریال تصویب شد که از این بخش تاکنون مبلغی به واحد‌ها پرداخت نشده است.


عدم اکتشاف تفصیلی ۲ هزار اندیس معدنی


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بیش از دو هزار اندیس اکتشافی معدنی در این استان ثبت شده است، اما هنوز به اکتشاف تفصیلی نرسیده است از این رو فعال سازی معادن کوچک مقیاس، آزادسازی پهنه‌های اکتشافی و توسعه فرآوری مواد معدنی متناسب با شرایط اقلیمی از برنامه‌های اولویت دار این سازمان در حوزه معدن است.

نشانه معدنی یا اندیس به معنی محدوده‌ای است که در آن آثار یک یا چند ماده معدنی صرف نظر از اقتصادی بودن آن مشاهده شده باشد و در صورت اقتصادی بودن به آن معدن گویند.

او با اشاره به دیگر مشکلات حوزه معدن تصریح کرد: پروانه بهره برداری معدنکار مورد وثوق بانک قرار نمی‌گیرد به این معنا که بانک، پروانه بهره برداری از معدن را به عنوان وثیقه برای پرداخت تسهیلات نمی‌پذیرد بنابراین سهم معدنکاران از تسهیلات بانکی بسیار ناچیز است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سرمایه گذاری صنایع معدنی نسبت به صنایع دیگر استان پیشتاز است به طوری که از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری حوزه صنعت خراسان رضوی ۱۱۰ هزار میلیارد ریال معادل ۵۷ درصد مربوط به صنایع معدنی است.

مس فروش ادامه داد: با وجود مشکلات اقتصادی، تولید در صنایع معدنی خراسان رضوی طی چهار ماهه نخست امسال رشد داشته به عنوان مثال تولید لوله و پروفیل در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد، مقاطع فولادی ۹.۸ درصد و فولاد خام ۷.۶ درصد رشد یافته است.

او با اشاره به رشد خوب سرمایه گذاری در حوزه مس تصریح کرد: در دو سال اخیر میزان تولید کنسانتره مس، رشد قابل ملاحظه‌ای داشت به طوری که میزان تولید در این بخش در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۴۶ درصد افزایش یافت.
 
انتهای پیام// ز.م
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.