شیوع گل جالیز در مزارع گوجه فرنگی مرودشت

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی حومه شهرستان مرودشت، از گسترش گیاه انگلی گل جالیز در مزارع این شهرستان خبر داد.

شیوع گل جالیز در مزارع گوجه فرنگی مرودشت

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مریم برزگر مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی حومه شهرستان مرودشت با اشاره به گسترش گیاه انگلی گل جالیز در مزارع این شهرستان، اظهار کرد: مزارع گوجه فرنگی روز به روز به واسطه فعالیت انگل گل جالیز با کاهش عملکرد مواجه هستند.

او با اشاره به قدمت کشت گوجه فرنگی در شهرستان مرودشت رویش گیاه انگل گل جالیز در مزارع گوجه فرنگی را از معضلات مهم کشت و کار این محصول در شهرستان مرودشت برشمرد.

برزگر ادامه داد: مدیریت این گیاه انگل به دلیل تولید فراوان بذر و پایداری شگرف بذور در خاک تا کنون مرتفع نشده است.

او با بیان این که این گیاه با اتصال به ریشه گیاهان میزبان آب و مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین و موجب ضعیف شدن گیاه میزبان می‌شود، کشت پیاپی گیاهان میزبان این انگل و پایین بودن ماده آلی خاک را علت اصلی ابتلای وسیع مزارع به این گیاه انگلی دانست.

مسئول حفظ نباتات مرکز جهاد کشاورزی حومه مرودشت بیان کرد: کنترل این انگل با تکیه بر یک روش غیر ممکن بوده و در واقع نیازمند اجرای مدیریت تلفیقی است.

برزگر بر ساخت گلخانه‌ها به منظور ایجاد یک محیط کنترل شده برای تولید انواع جالیزی‌ها تاکید کرد و افزود: جهت جلوگیری از انتقال این بیماری تا حد امکان بوته‌های گل جالیز جمع آوری و سوزانده شوند.

این کارشناس، همچنین در خصوص استفاده دام از بقایای محصول بیمار گفت: از چرای دام به مزارع آلوده بعد از برداشت خودداری شود تا از انتقال آن به سایر مزارع جلوگیری شود.

انتهای پیام/چ

گسترش گل جالیز در مزارع مرودشت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.