شاهکار جدید محققان؛

استفاده از زهر عقرب برای درمان دردهای مزمن

محققان در جدیدترین یافته‌های خود عواملی برای بهبود عملکرد مسکن‌های غیر مخدری با استفاده نیش عقرب را کشف کردند.

شاهکار جدید محققان؛ کشف گروهی از مسکن‌های غیرمخدر برای درمان درد مزمنبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان دانشگاه سانفرانسیسکو و دانشگاه کوئینزلند دریافتند سم عقرب گیرنده‌های درد‌های مزمن «wasabi» را هدف قرار می‌دهد.

این گیرنده‌ها حاوی پروتئین حسی کوچکی موسوم به TRPA۱ بوده که در انتهای اعصاب حسی جای گرفته است و با فعال شدن آن، کانال یون‌های سدیم و کلسیم را باز می‌کند تا اجازه ورود آن‌ها به سلول را بدهد و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد درد و التهاب شود.

این کشف هنگامی صورت گرفت که محققان در جستجوی ترکیبات موجود در سم حیوانات بودند.

جان لین کینگ، دانشجوی دکترای علوم اعصاب و محقق این طرح گفت: از TRPA۱ به عنوان «زنگ خطر آتش سوزی بدن» برای تحریک کننده‌های شیمیایی در محیط می‌توان نام می‌برد.

او گفت: این گیرنده هنگامی فعال می‌شود که با یک ترکیب بالقوه مضر و به طور خاص، یک کلاس از مواد شیمیایی موسوم به «الکتروفیل‌های ری اکتیو» که می‌تواند صدمات قابل توجهی به سلول‌ها وارد کند، روبرو شود؛ در این هنگام گیرنده به شما اطلاع می‌دهد که در معرض اتفاق خطرناکی هستید.

وجود گیرنده‌های شیمیایی در غذاهای تند

به عنوان مثال، دود سیگار و آلاینده‌های زیست محیطی سرشار از الکتروفیل‌های ری‌اکتیو هستند که می‌توانند باعث فعال شدن TRPA۱ شوند در نتیجه  سرفه و التهاب مداوم در مجاری هوایی به دنبال دارد.

TRPA۱ را می‌توان با مواد شیمیایی در غذا‌های تند مانند پیاز، خردل، زنجبیل و سیر هم فعال کرد.

اکثر ترکیبات، از یون‌های کوچک گرفته تا مولکول‌های بزرگ در سلول از طریق یک فرآیند پیچیده معروف به «اندوسیتوز» وارد می‌شوند یا با عبور از یکی از کانال‌های پروتئینی سطح سلول، ورود پیدا می‌کنند.