زباله‌ها نفس کوه دماوند را گرفت/ احتمال ممنوع شدن صعود به دماوند+تصاویر

پناهگا‌ه ها و جان پناه‌های کوه دماوند در وضعیت مناسب زیستی نیستند.

علی امانی یکی از کوهنوردان با تجربه که سابقه  چندین بار صعود به قله دماوند را دارد در گفت و گو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: دماوند چهار جبهه اصلی برای صعود، سه پناهگاه و دو جان پناه دارد که برخی از این مسیرها، پناهگاه‌ها و جان پناه‌ها اکنون لبریز از زباله هستند.

او با بیان اینکه در صعود دو روز قبل به دماوند شاهد انبوهی از زباله‌ها در جان پناه ۴۰۰۰ متری دماوند بودم، افزود: حجم زباله‌ها در این جان پناه بیش از ظرفیت یک خودروی وانت به نظر می‌رسید.
بیشتر بخوانید:بحران زباله نفس ساحل محموآباد را گرفت + فیلم

این کوهنورد ادامه داد: متاسفانه برخی کوهنوردان حتی اقدام به رها کردن زباله‌های پلاستیکی در مسیر و جان پناه ها می‌کنند.

امانی با بیان اینکه برخی پناهگاه‌ها و جان پناه‌های دماوند امکانات ساده بهداشتی نیز ندارند، ادامه داد: برخی کوهنوردان تنها با هدف پاکسازی دماوند از زباله‌ها به این قله صعود و با قاطر زباله‌ها را به پایین منتقل می‌کنند اما حجم زباله ها گاهی بیشتر از توان کوهنوردان برای انتقال به دامنه است.

یدالهی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در گفت و گو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: این اداره کل برای حفاظت بیشتر از  این اثر ملی صعود به دماوند را قبلا ممنوع اعلام کرده بود، اما برخی کوهنوردان اصرار بر لغو این ممنوعیت داشتند.

او با بیان اینکه پس از درخواست کوهنوردان، به دو شرکت خصوصی مجوز ۱۵ روزه برای صعود به دماوند داده شده بود، افزود: این مجوز از هفته گذشته اجرایی شد و اگرچه هنوز یک هفته به پایان این مهلت مانده است، اما با شرائط کنونی و رها سازی زباله‌ها در دامنه این اثر ملی مجوز داده شده لغو خواهد شد.
 
زباله‌ها نفس کوه دماوند را گرفت/ احتمال ممنوع شدن صعود به دماوند+تصاویر
 
 
زباله‌ها نفس کوه دماوند را گرفت/ احتمال ممنوع شدن صعود به دماوند+تصاویر
انتهای پیام/س
 

کوه زباله در بلندترین کوه ایران

برچسب ها: محیط زیست ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.