مدیر کل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل ها در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۲ میلیون هکتار از اراضی کشور منتظر عملیات آبخیزداری /اعتبارات برای اجرای پروژه ها کافی نیست

جزی گفت: با وجود افزایش ۲ برابری اعتبارات عملیات آبخیزداری و آبخوان داری نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما این میزان جوابگوی اجرای تعهدات برنامه ششم نیست.

هوشنگ‌ جزی مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدامات اجرای آبخیزداری و آبخوان داری در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: بنابر برنامه ششم توسعه سالانه در ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور باید عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اجرا شود.

وی افزود: با توجه به تورم برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در هر هکتار حداقل یک میلیون تومان اعتبار نیاز داریم که بدین ترتیب برای تحقق برنامه ششم توسعه، سالانه اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان باید به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص یابد.

جزی با بیان اینکه سال ۹۶ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور اختصاص یافت، گفت: با توجه به ناکافی بودن اعتبار، هنوز به پیمانکاران برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری مربوط به آن سال بدهکار هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور اختصاص یافت که بنابه عنایت مقام معظم رهبری امسال ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده که این امر بیانگر اعتبار حداقل ۲ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

جزی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد اعتبار سال گذشته تخصیص نیافته است، بیان کرد: سال گذشته برای اجرای برنامه ششم توسعه حداقل باید ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای این پروژه اختصاص می‌یافت در حالیکه رقم تخصیص یافته بسیار کمتر از این میزان است.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل با اشاره به اینکه امسال ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص یافته است، بیان کرد: با وجود افزایش ۲ برابری اعتبارات نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما این میزان جوابگوی اجرای تعهدات نیست.

وی درباره اینکه آیا کمک‌های مردمی جوابگوی مابقی اعتبارات مورد نیاز است، اظهار کرد: با توجه به آنکه سالانه ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای تعهدات برنامه ششم توسعه اعتبار نیاز داریم، از این رو بعید است که ۴۰۰ میلیارد تومان مابقی با کمک‌های مردمی جبران شود. از این رو تفاهم نامه‌ای با استانداران امضا کردیم که از محل اعتبارات استانی، منابع به اجرای پروژه اختصاص دهند.

 اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری حلقه مفقوده سیل های اخیر/عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در برنامه پنجم توسعه اجرا نشد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری حلقه مفقوده سیل های اخیر است، بیان کرد: با وجود آنکه بستر لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در کشور مهیا است، اما نبود تخصیص اعتبارات لازم به این امر در طول سال‌های گذشته موجب شده تا آبخیزداری و آبخوان داری به طور کامل اجرا نشود.

جزی با اشاره به اینکه تجربه خوبی در تفاهم نامه با استانداران در زمینه تخصیص اعتبار نداشتیم، بیان کرد: اگرچه استانداران در گذشته قبول کردند که از محل اعتبارات استانی، منابع به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص دهند، اما به هیچ عنوان تخصیص ندادند.

وی با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری بر کاهش خسارت سیل تاثیر گذار است، بیان کرد: با توجه به اهمیت فراوان اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری باید اعتبارات بیشتری به این امر اختصاص یابد تا درخواست و تعهدات قانونی پاسخ داده شود.

جزی با بیان اینکه انتقادی به کوتاهی  اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری وارد نیست، افزود: با توجه به آنکه اجرای عملیات آبخیزداری در حفظ اکوسیستم و مدیریت منابع آب و خاک تاثیر گذار است، انتقاداتی به نظام مدیریتی و برنامه ریزی کشور وارد است که اعتبار کمی به اجرای این پروژه اختصاص دادند.

مدیر کل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در برنامه پنجم توسعه به طور کامل اجرا نشده است، بیان کرد: تعهدات برنامه پنجم توسعه برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری ۸ میلیون هکتار بود که به سبب نبود اعتبار کافی ۲.۵ میلیون هکتار تحت پوشش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به اجرای این عملیات در برنامه پنجم توسعه نسبت به پروژه‌های عمرانی بزرگ بسیار ناچیز است.

به گفته جزی، آبخیزداری و آبخوان داری اجرای اقدامات در یک حوزه آبخیز است که اجرای آن تعادل مدیریت منطقی، دسترسی افراد به تمامی منابع آب و خاک، امنیت غذایی و کنترل مهاجرت را در بردارد.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس برآورد‌های اولیه مدیریت بحران، ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت به استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان در سیل اخیر وارد شد، در حالیکه در مناطقی از استان‌های گلستان و لرستان به واسطه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری خسارت سیل به طور چشمگیری کاهش یافته بود.

به گفته وی، با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تا پایان برنامه ششم توسعه به منظور اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در ۱۰ میلیون هکتار در صورت وقوع سیل شاهد کاهش خسارات خواهیم بود.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها جلوگیری از فرسایش خاک، احیای محیط زیست، افزایش آب قنوات، کنترل نفوذ آب، جلوگیری از تبخیر و افزایش آب های زیرزمینی و حفظ پوشش گیاهی را از دیگر مزایای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری برشمرد.

جزی در پایان با اشاره به اینکه کنترل سیلاب تنها به خاطر ناکارآمدی مدیریت آب نیست، تصریح کرد: براین اساس در کنار مدیریت آب، حفظ پوشش گیاهی در بالادست‌ها، جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری‌ باید انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار