اردوغان: سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ را جایگزین اف-۳۵ آمریکا می‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه از احتمال جایگزینی جنگنده‌های روسی به جای جنگنده آمریکایی اف-۳۵ خبر داد.

اردوغان: سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ را جایگزین اف-۳۵ آمریکا می‌کنیمبه گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت کشورش ممکن است جت‌های جنگنده سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ روسیه را جایگزین جنگنده اف-۳۵ آمریکا کند.

شبکه خبری سی ان ان ترک زبان امروز پنج شنبه به نقل از اردوغان گزارش داد ترکیه در حال بررسی خرید جنگنده‌های روس در بحبوحه تشدید تنش‌ها با آمریکا بر سر خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ از روسیه است.

رئیس‌جمهور ترکیه پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود اعلام کرد: سوخو ۳۵ و سوخو ۵۷ از جمله گزینه‌های جایگزین (برای جنگنده اف-۳۵) هستند. چرا که نه، ما بدون دلیل به اینجا (روسیه) نیامده ایم.

اردوغان تاکید کرد تصمیم نهایی در این باره پس از شنیدن نظرات نهایی از سوی واشنگتن در خصوص مشارکت آنکارا در برنامه اف-۳۵ در گفت‌و‌گوی تلفنی که در روز‌های آتی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواهد داشت، مشخص خواهد شد.

این در حالیست که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا ابراز امیدواری کرد که ترکیه از برنامه خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه کناره گیری کند و گفت در این صورت آنکارا می‌تواند بار دیگر به برنامه مربوط به جنگنده‌های اف-۳۵ برگردد. اسپر پیشتر در واکنش به رسیدن محموله سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ به ترکیه گفته بود موضع آمریکا درباره تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه تغییر نخواهد کرد.

ترکیه در دسامبر سال ۲۰۱۷ اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

یک مقام عضو ناتو نیز در این باره به خبرگزاری فرانسه در بروکسل گفت: «ما از عواقب احتمالی تصمیم ترکیه برای در اختیار گرفتن سامانه اس-۴۰۰ نگران هستیم».

پنتاگون اعلام کرد کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نباید از تسلیحات ساخت روسیه خریداری کنند.

وزارت دفاع آمریکا بر این عقیده است که پدافند موشکی اس ۴۰۰ قابلیت «جاسوسی» از جنگنده‌های اف ۳۵ و انتقال اطلاعات نسل پنجم جنگنده‌های آمریکا را به ارتش روسیه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار