کوچه‌هایی به نام شهدا به کام دیگران

هرچند کوچه‌هایی از شهر به نام شهدا نامگذاری شده است، اما به دلایلی این نام‌ها در بین مردم کم رنگ است و به نام‌هایی که لفظ عامه است شناخته شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، شهدا می‌درخشند مثل یک ستاره، نامشان جاودانه است و جاودانگی‌شان، نشانه‌ای بر پاسداری از اسلام و یقینا اگر تمام جغرافیای جهان را هم به نامان کنند بازهم کم است.

هرچند برخی معابر شهر به نام شهداست، اما برخی شهروندان و خانواده شهدا از نحوه طراحی تابلو‌ها و نامگذاری آن‌ها گلایه مندند.

شهدایی که این روز‌ها نامشان بر کوچه و خیابان‌های شهر‌ها و محله‌های ما نشسته، هر کدام برای خود، خانه‌ای داشتند و خانواده‌ای. اما برای دفاع از مرز‌های کشور و ارزش‌های اسلام، از خانه، خانواده، جان و مالشان گذشتند.

ثبت‌نام این شهدا، بر تارک خیابان‌هایی که روزگاری در آن زندگی می‌کردند و امروز خانواده‌هایشان غریبانه در آن روزگار می‌گذرانند، کمترین کاری است که می‌توان برای پاسداشت خون این شهدا انجام داد.

در پیگیری موضوع نامگذاری معابر شهر کرمان یک تابلو را بهانه کردیم و به سراغ خانواده شهیدی رفتیم که  نامش بر روی کوچه ۲۷ (خیابان به اصطلاح عامه، میرزا آقا خان) است.

کوچه‌هایی که به نام شهداست و به کام دیگران

اسدلله جمشیدی برادر شهید نصرالله جمشیدی در این گفتگو بیان داشت:شهید نصرالله جمشیدی در سال ۱۳۴۳ متولد شد و در سن ۲۳ سالگی به جبهه رفت.

او افزود: شهید در عملیات کربلای ۱۰ در شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

 

کوچه‌هایی که به نام شهداست و به کام دیگران

او تصریح کرد: پدر و مادر این شهید در سن ۸۳ و ۹۳ سالگی از دنیا رفته اند و اکنون منزل این شهید در مکانی دیگر است.

او گفت: یکی از دغدغه‌هایی که پدر و مادرم در زمان حیات داشتند این بود که کوچه یا معبری به نام شهید در مکانی که زندگی میکنند نامگذای شود، این نامگذاری صورت گرفت اما به دلایلی برای مردم هنوز ناشناخته است.

اسدلله جمشیدی بیان داشت: یکی از دلایلی که شاید شهدا برای مردم کوچه و محله خودشان ناشناخته اند این است که نام شهدا به درستی قید نشده است و برای مردم خوانا نیست.

او افزود:اصلاح تابلو‌ها به نام شهدا باید به زیباترین نحو انجام شود تا مردم ببینند و در مورد شهدا تحقیق کنند و این شاید کمترین حق و خواسته‌ای است که اغلب خانواده شهدا از مسئولین و متولیان دارند.

نامگذاری نام شهدا بر معابر شهر، نشانه‌ای بر پاسداری از اسلام است.

شهدایی که این روز‌ها نامشان بر کوچه و خیابان‌های شهر‌ها و محله‌های ما نشسته، هر کدام برای خود، خانه‌ای داشتند و خانواده‌ای داشتند، اما برای دفاع از مرز‌های کشور و ارزش‌های اسلام، از خانه، خانواده، جان و مالشان گذشتند.

سید مهران عالم زاده شهردار کرمان گفت: نامگذای اماکن و معابر توسط شهرداری و شورای شهر انجام می گیرد.

کوچه‌هایی که به نام شهداست و به کام دیگران

عالم زاده افزود:در حال حاضر هیئتی هشت نفره در قالب کمیته نامگذاری نمایندگان ادارات هشت گانه حضور دارند که کار نامگذاری پس از ورود به شهرداری به صحن شورا ارسال می شود و در آنجا تایید نهایی می شود.

شهردار کرمان افزود: در سال گذشته ۱۳ نامگذاری در سطح شهر کرمان انجام شده است که ۱۱ مورد آن نام شهداست و از ابتدای سال ۹۸ تا کنون نیز ۸ نامگذاری انجام شده است و ۱۲ مورد آن مربوط به نام شهداست.

او افزود: عمده‌ترین نام‌های شهدا توسط مردم و خانواده شهدا پیشنهاد می شود و با حضور نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران استان این نامگذری‌ها صورت می گیرد.

عالم زاده تصریح کرد:اکنون می توان گفت در مجموع برای نامگذار‌ی ۷۰ دصد معابر شهر کرمان از نام شهدا استفاده شده است.

عالم زاده افزود:با توجه به گذر زمان و مخدوش شدن برخی تابلو‌ها برای اصلاح و بهسازی آن‌ها نیز برنامه‌ای مدون داریم که هر ساله انجام می شود .

شهردار کرمان گفت: برای طراحی تابلو‌ها با فرمت جدید و به صورتی متفاوت از تابلو‌های گذشته سعی می کنیم در زمینه شناسایی نام شهدا با تغییر تابلو‌های قدیمی اقدامات خوبی را صورت دهیم و نام شهدا در شهر برجسته‌تر خواهد شد.

ثبت‌نام این شهدا، بر تارک خیابان‌هایی که روزگاری در آن زندگی می‌کردند و امروز خانواده‌هایشان غریبانه در آن روزگار می‌گذرانند، کمترین کاری است که می‌توان برای پاسداشت خون این شهدا انجام داد.

آزاد وار معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان نیز دراین گفتگو با اشاره به اینکه شهر کرمان ۱۷۲۴ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و تا کنون طبق اعلام شهرداری کرمان از نام ۸۰۰ نفر از شهدا در معابر شهر استفاده شده است.

کوچه‌هایی که به نام شهداست و به کام دیگران

آزاد وار بیان داشت:همکاری شهرداری کرمان در زمینه نامگذاری مطلوب و رضایت بخش است، اما انتظار داریم برای نگهداری تابلو‌ها و اصلاح مواردی که مخدوش و ناخوانا شده است نیز همت نمایند.

او گفت:طبق قانون نامگذاری معابر به نام شهدا بر اساس درخواست خانواده شهداصورت می گیرد و پس از بررسی‌ها نامگذاری انجام می شود.

آزاد وار افزود: در نامگذاری‌ها سعی کردهایم بر طبق اولویت‌ها از نام شهدایی که در همان منطقه یا محله زندگی میکردند نام‌ها تغییر کند و اکنون بر طبق قاون شورای شهر اکثریت محله‌های فعلی در شهر کرمان به نام شهایی است که در همان منطقه ساکن بوده اند.

یقینا ترویج فرهنگ شهادت و نشان دادن ارادت و حرمت به خانواده معظم شهدا، عاملی است که باعث تغییر اسامی بسیاری از کوچه و خیابان‌های شهر شده است، این حرکت، گام مثبتی است در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگی که در هشت سال دفاع مقدس بین مردم ما رواج پیدا کرد و از آن زمان مثل یک میراث گرانبها به نسل امروز هم رسیده است.

انتهای پیام/س

گزارش از کلثوم نجفی کلیانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار