غار باستانی پبده لالی به زنگ کاوش رفت

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لالی از صدور مجوز از سوی پژوهشکده میراث فرهنگی کشور، کاوش در غار پبده این شهرستان آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کوروش هاشمی فرد رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لالی گفت: هیات باستان شناسی که در دوره کاوش، تعداد آن‌ها متغیر خواهد بود، به سرپرستی حامد وحدتی نسب از اساتید برجسته دوران پیش از تاریخ، به منظور بررسی و سنجش نهشته‌های باستانی در غار پبده کار کاوش را انجام می‌دهند.

او بیان داشت: نتایج نهایی بررسی صورت پذیرفته پس از سنجش و آزمایش‌های علمی دقیق در دانشگاه‌های معتبر باستان شناسی دنیا ارائه خواهد شد و امیدواریم مجموع یافته‌های باستان شناسی در غار پبده منجر به تحولی در مطالعات پارینه سنگی دنیا شود.

هاشمی نژاد با بیان اینکه اعتبار این پروژه از اعتبارات ملی تامین می‌شود افزود: در صورت نیاز به مطالعات بیش‌تر فصل کاوش ادامه می‌یابد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لالی با بیان این که نخستین کاوش‌ها در این غار از سوی پروفسور گریشمن انجام شده اذعان داشت: تاکنون در این غار کشفیاتی از قبیل استخوان، سفال و... کشف شده، اما باید منتظر نتیجه دقیق کاوش‌ها ماند.

غار باستانی پیده که در آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است، برای نخستین بار در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط پرفسور گریشمن باستان شناس، مورد کاوش باستانشناسی قرار گرفت و از آن به عنوان نخستین زیستگاه انسان در فلات مرکزی ایران نام برده شده است.

این غار در ۲۲ کیلومتری مرکز شهرستان لالی قرار دارد که از غار‌های آهکی کشور به شمار می‌رود و مربوط به هزاره پانزدهم پیش از میلاد است و به نوعی در زمره برترین آثار مربوط به عصر سنگ در کشور قرار دارد.

نهشته هرنوع ماده موجود در زمین سست یا سخت که براثر فرایند یا عاملی طبیعی انباشته شده باشد.

در شهرستان لالی در شمال خوزستان ۴۲ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که این آثار شامل محوطه‌های تاریخی، بنا‌های تاریخی و میراث طبیعی هستند.

انتهای پیام/گ

آغاز کاوش در غار پبده لالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار