هانی‌زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران برای تقابل با کارشکنی‌های غرب کاملا جدی است/ اگر نشست پاریس مثبت باشد، گام سوم کاهش تعهدات اجرا نمی‌شود

کارشناس سیاست خارجی گفت: در صورتی که نشست پاریس روند مثبتی داشته باشد، قطعا ایران از برداشتن گام سوم صرف نظر می‌کند.


عملیاتی شدن /////به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ به دنبال اجرایی شدن گام‌های اول و دوم از سوی ایران، درحال حاضر شاهد نزدیک شدن به موعد گام سوم هستیم؛ در طول این مدت اروپا از هر فرصتی برای راضی کردن ایران به ماندن در برجام استفاده کرده است. از پیشنهاد تفویض خط اعتباری تا تضمین فروش نفت ایران که البته تاکنون شاهد اقدامی جدی در این رابطه نبوده ایم. ایران هم با بدعهدی طرف‌های اروپایی_آمریکایی به این نتیجه رسیده است که نباید از مواضع خود کوتاه بیاید.

هانی‌زاده کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نزدیک شدن به موعد گام سوم و چگونگی اقدامات ایران در قبال برجام، اظهار کرد: سفر آقای عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به پاریس در راس یک هیئت سیاسی _اقتصادی با اقدام آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه شکل گرفته است.

او ادامه داد: باید در انتظار خروجی و نتایج نشست پاریس باشیم، چراکه اگر در این نشست مطالبات مشروع و مسئله فروش نفت ایران حل شود و این جلسات به نتیجه مطلوبی برسد، احتمال می‌رود که ایران گام سوم خود را ظرف روز‌های آینده عملیاتی نکند و اجرای آن را به تعویق بیاندازد، اما اگر خروجی نشست پاریس بدون نتیجه باشد و فرانسه و کشور‌های اروپایی به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکنند، طبیعی است ایران گام سوم را در روز‌های  پیش رو بردارد.


بیشتر بخوانید:مذاکرات ۱۰ ساعته عراقچی در پاریس چطور گذشت؟


کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه مسئله افزایش سطح اورانیوم غنی شده بالاتر از ۳۰۰ کیلو جزئی از سیاست‌های ایران برای کاهش تعهدات است ادامه داد: در واقع گام سوم برای مقابله با کارشکنی‌های کشور‌های اروپایی و آمریکا اتخاذ شده و ایران در انتظار اجرایی شدن تعهدات یازده گانه کشور‌های اروپایی مانند فرانسه، انگلیس و آلمان است؛ بنابراین اگر اروپا به این تعهدات یازده گانه‌ای که در برجام به آن اشاره شده است، عمل نکند ایران گام‌های بعدی را بر می‌دارد، حتی اگر این گام‌ها به خروج ایران از برجام به صورت تدریجی منجر شود، جمهوری اسلامی در رسیدن به خواسته‌های خود کوتاه نخواهد آمد.

او در پاسخ به این سوال که اقدامات ایران فقط در زمینه غنی سازی اورانیوم است یا موضوعات دیگری را هم شامل می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰کیلو میزان تعیین شده سطح اورانیوم غنی شده است، ولی در جهت کاهش تعهدات ممکن است این میزان به ۴۰۰ کیلوگرم افزایش یابد، این امر نشان می‌دهد که ایران برای تقابل با کارشکنی‌های غرب کاملا جدی است و ابزار‌های متعددی در اختیار دارد؛ اگر بنا باشد که برجام به صورت یک طرفه عمل و اجرا شود، ایران تنها به تعهدات خود عمل کند و طرفین اروپایی از برجام به عنوان اهرم فشار استفاده کنند، بهتر است که برجام لغو شده و ایران از آن خارج شود.

هانی زاده درپایان در خصوص میزان تاثیرگذاری‌های رایزنی عراقچی در پاریس و احتمال منصرف شدن ایران از برداشتن گام سوم، خاطرنشان کرد:  این احتمال  وجود دارد که فرانسه یک سری تعهداتی را عملیاتی  و اجرا کند؛ مکرون پیشنهاد کرده که مبلغ ۱۵ میلیارد دلار برای خرید نفت فراهم خواهد شد، نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا خریداری شود و مبالغ آن به صورت مستقیم در اختیار ایران قرار داده شود؛ بنابراین این مهم اقدام کاملا مثبتی است اگر عملیاتی شود قطعا ایران از برداشتن گام سوم صرف نظر خواهد کرد.

انتهای پیام/

ایران برای تقابل با کارشکنی‌های غرب کاملا جدی است

برچسب ها: برجام ، اینستکس ، دیپلماسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار